Normer och regler säger att pannrum skall vara en egen brandcell (kommer inte ihåg exakt vad det står så här i huvet).
Därför skall man inte lägga bastun i samma brandcell.
Och om du nu skall lägga bastun i samma brandcell måste du klä in bastun med gips eller dylikt samt skaffa en brandsäker dörr in till bastun, alltså mycket mer jobb än att bara brandisolera röret.

Varför du skall skydda dig mot brandspridning måste vara helt logiskt eller är vi inte inne på samma linje, man vill stänga inne branden så länge som möjligt för att rädda liv och hus.
 
Vad normer och regler säger råder det delade meningar om -

Citerat från #19 i denna tråd: http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=17913

Joey Tempest skrev:
Kravet på EI30 kan även gälla utanför det rum som pannan står i, t.ex. om jag har min panna i källaren(vilket är vanligast) så kan jag välja att ha min brandcellsavskiljande del i trappan upp till våningen ovanför, alltså dörren upp i bostadsdelen. Källaren får då inte användas för boende, enbart som traditionell källare.
Detta tolkar jag som att brandcellen i källaren kan "förstoras".

Det är klart vi skall skydda oss mot brandspridning, men elden tar sig inte längre än bastun; risken ökar inte för resten av huset.


 
Tomtebo skrev:
Det är klart vi skall skydda oss mot brandspridning, men elden tar sig inte längre än bastun; risken ökar inte för resten av huset.
Är bastun/duschen en egen brandcell mot resten av huset då ? (alltså gipsade/murade väggar med branddörr (min EI30) in etc.)
Eller dörren upp från källaren är det en branddörr ?
Annars kommer branden fort att sprida sig vidare till resten av huset.

Förstår INTE varfår du "gnatar emot" hela tiden om att brandisolera kanalen, är jhu en extremt liten kostnad och något du inte behöver tänka på sedan. ???
För din egen säkerhets skull alltså.
 
FrittDrag skrev:
Är bastun/duschen en egen brandcell mot resten av huset då ? (alltså gipsade/murade väggar med branddörr (min EI30) in etc.)
Eller dörren upp från källaren är det en branddörr ?
Annars kommer branden fort att sprida sig vidare till resten av huset.
Jo, "relaxrummet" är en egen brandcell, det har väggar, tak och golv av betong, och enda dörren ut är via pannrummet, så längre än så tar sig inte ev. eld.

FrittDrag skrev:
Förstår INTE varfår du "gnatar emot" hela tiden om att brandisolera kanalen, är jhu en extremt liten kostnad och något du inte behöver tänka på sedan. ???
För din egen säkerhets skull alltså.
Ursäkta om du tog det på det viset, jag för bara ett förutsättningslöst resonemang för att få fram alla argument på bordet. Tack så mycket för dina inlägg, de är uppskattade!

Visst kommer jag att isolera röret. Men jag lutar nog åt att det egentligen inte finns några faktiska regler som tvingar mig att göra det.
 
Då förstår jag lite bättre, enligt regler och normer skulle du då kunnma komma ifrån att isolera röret i pannrummet.
Men ser ingen anledning att strunta i det.
Hoppas du är med i mitt resonemang att försöka stoppa elden i ett så litet utrymme som möjligt.
Varför låta bastun brinna upp när det igentligen bara brinner i pannrummet.

Så regler finns det att stödja sig emot (och dom är rätt glasklara igentligen), och skall jag vara helt ärlig så undrar om din relax avdelning är helt godkännd. Finns där någon annan väg ut om det skulle börja brinna i pannrummet och man är i relaxavdelningen ?

Dagens regler för brand etc. bygger på att man skall rädda människor och hålla flykt/utrymningsvägar fria fråna brand/rök så länge som möjligt.

Hade polare vars oljepanna tog fyr för något år sedan, som tur var hade han stängt alla dörrar i källaren in till pannrum och klarade sig med bara skador i pannrummet.

 
Alltid roligt när diskussionen kryddas med lite skräckhistorier! Dock; för att få sprängkraften motsvarande "1/2 kilo dynamit" lär det förutom ventilproblem krävas ohämmad uppvärming till en grad som är snudd på utopisk med en modernt reglerad panna.

Har för övrigt källarfönster. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.