Har ett gammalt gjutjärnsrör (köksavlopp från övervåningen) som går igenom pannrummet bara någon meter från pannan, vilka regler gäller om man skall byta det?

Ett plaströr i en brandcell torde inte vara tillåtet, om det inte går att brandskydda förstås..?
 
Vita Poloplast-rör är brandsäkra och används inom industri. Dessuotm ljuddämpande i klass med gjutjärn. Inte särskilt mycket dyrare i ditt fall när det gäller en så kort sträcka.
 
Tack för tipset!

Hittade Svenska broschyrer här om någon är intresserad
http://www.poloplast.at/english/rohrsysteme/sonderseite_schwedisch.htm

s. 24 "För att brandteknisk klass skall uppnås erfordras typgodkända tätningar enligt
tillhörande handlingar i TG."

s. 30 "Vid brand- och värmepåverkan blir ett plaströr plastiskt och deformeras. Det speciella brandskyddslaminatet  INTUMEX L expanderar samtidigt från en temperatur på 130°C tio gånger dess volym"

"Brandskyddslaminatet trycker av plaströret på några minuter över hela ytan och försluter det helt och hållet. Därmed kan rök och flammor inte längre spridas över rörytan."

(Fler tips mottages tacksamt.)
 
Men räknas pannrummet som en egen brandcell, i en vanlig villa?

Jag har fått för mig att det i princip bara är garage som skall vara egen brandcell.

Sedan kan det ju vara en god idé för den egna säkerheten att säkra lite extra.
 
Panna över 60 kW ska placeras i pannum, klass EI30. Under 60 kW är det inga särskilda krav på rummet utöver grundkraven på eldstadsplan osv.
Fråga mig inte vad som gäller en panna på 60 kW prick, står "över 60kW" i BBR.
 
Boverket säger en sak.
http://www.boverket.se/templates/Page.aspx?id=1777

Men vad jag vet så kräver de flesta sotare numera brandsäkert pannrum vid nyinstallationer; minerit på dörrarna exempelvis. Rent logiskt borde även avloppsrören då vara brandsäkra.

Är det månne så att kommunerna själva bestämmer? Eller har sotarna sina egna regler?
 
Sotarna har många egna regeltolkningar som ofta är helt odokumenterade. Oftast finsn det iofs en del logik i deras egenuppfunna krav.

Problemet är att om du gör något som är besiktningspliktigt, så är den lokale sotaren enväldig dommare. Det finns ingen instans att överklaga beslutet.


Hörde om ett fall (iofs för många år sedan) där man byggde en kakelugn i en lägenhet inne i staden. Bygglov, bygganmälan etc gick helt OK. Men när allt var klart och sotaren kom och inspekterade så undrerkänder han den för att bjälklaget inte hade tillräcklig hållfasthet. Hans krav var att även om huset i sin helhet brinner ned så skall kakelugnen fortfarande sitta kvar oskadad vid murstocken.

Detta fanns tydligen inte som ett dokumenterat krav någonstans. Firman som levererade kakelugnen hade aldrig drabbats av detta krav någonannastans heller. men det gick inte att överklaga, så det var bara att riva.
 
Det Boverket säger gäller sotarn också. Sotarns besiktingar är myndighetsutövning och myndighetsutövare måste följa regler och bestämmelser och kunna hänvisa beslut till dessa. Det går inte att tycka i det blå!
 
hempularen skrev:
Sotarna har många egna regeltolkningar som ofta är helt odokumenterade. Oftast finsn det iofs en del logik i deras egenuppfunna krav.

Problemet är att om du gör något som är besiktningspliktigt, så är den lokale sotaren enväldig dommare. Det finns ingen instans att överklaga beslutet.


Hörde om ett fall (iofs för många år sedan) där man byggde en kakelugn i en lägenhet inne i staden. Bygglov, bygganmälan etc gick helt OK. Men när allt var klart och sotaren kom och inspekterade så undrerkänder han den för att bjälklaget inte hade tillräcklig hållfasthet. Hans krav var att även om huset i sin helhet brinner ned så skall kakelugnen fortfarande sitta kvar oskadad vid murstocken.

Detta fanns tydligen inte som ett dokumenterat krav någonstans. Firman som levererade kakelugnen hade aldrig drabbats av detta krav någonannastans heller. men det gick inte att överklaga, så det var bara att riva.
Hej !

Lite väl kategoriskt svarat tycker jag, allt ang sotning osv finns dokumenterat prata med brandkåren eller kommunen, boverket har utmärkt dokumentiation.
//goerana
 
Sotare har diskuterats förut här, en och annan har sin egen syn på omvärlden och sin egen plats i universum.
Måste man gå igenom en pannrum, EI30, med ett avloppsrör måste röret antingen också uppfylla EI30, eller så bygger man en EI30-låda runt det och kan då ha vilket rör som helst därinne.
 
Fotografen skrev:
Sotare har diskuterats förut här, en och annan har sin egen syn på omvärlden och sin egen plats i universum.
Måste man gå igenom en pannrum, EI30, med ett avloppsrör måste röret antingen också uppfylla EI30, eller så bygger man en EI30-låda runt det och kan då ha vilket rör som helst därinne.
Hej bra sagt bor i Stenungsund där sotarmästaren har en mycket egen syn på världen, han är kanske mycket präglad av petrokemi industrin här men efter att paratat med honom så är det inga problem , det gäller att ha en dialog..

// Goerana
 
Utan att gå in på vad som är rätt o riktigt i frågan så löste jag precis samma frågeställning med vanligt grått avloppsrör och brandmanschette. Sväller och täpper till vid brand.
 
swehjo skrev:
Utan att gå in på vad som är rätt o riktigt i frågan så löste jag precis samma frågeställning med vanligt grått avloppsrör och brandmanschette. Sväller och täpper till vid brand.
Aha! Tack, brandmanschett var ett bra sökord. Vet du vilket fabrikat du använde?

Hittade den här brandtejpen från Glynwed:
http://www2.slussen.biz/Produkter/pdf/1622-0924PMmonteringsanvsining_packning.pdf
Någon som provat denna?
 
Fireseal Plaströrsklämma (Squeezer A). Har du inte konto hos lämplig grossist finns den hos Woody också.

Du hittar lite beskrivningar på Essve.se men jag lyckas inte få ner en lämplig och klickbar "krumelursträng". Snoka runt på Essve.se eller googla
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.