J Jensa86 skrev:
Var rutschkanorna verkligen isolerade? Tycker inte de ser ut så men det är ju inte alltid så lätt att få perspektiv på hur tjocka de är när man är 20+ meter ifrån.
Bilderna på äventysbad Nordpoolen i Boden ser de inte heller ut att vara isolerade utomhus.

Inte heller de enorma anläggningarna som finns i Nederländerna.

Men svårt att se på bild iofs eller sia om då jag inte bygger vattenrutschbanor.
Vissa här verkar dock experter på det byggnadstekniska kring dessa :)
 
G Grindstolpe skrev:
Bilderna på äventysbad Nordpoolen i Boden ser de inte heller ut att vara isolerade utomhus.

Inte heller de enorma anläggningarna som finns i Nederländerna.

Men svårt att se på bild iofs eller sia om då jag inte bygger vattenrutschbanor.
Vissa här verkar dock experter på det byggnadstekniska kring dessa :)
Varför isolera rören i Boden då även poolerna delvis är utomhus?
 
pacman42 pacman42 skrev:
Varför isolera rören i Boden då även poolerna delvis är utomhus?
Varför isolera rören i Göteborg?
 
G Grindstolpe skrev:
Varför isolera rören i Göteborg?
Jag tror inte att de var isolerade...
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag tror inte att de var isolerade...
Varför tror du inte det???
 
G Grindstolpe skrev:
Varför tror du inte det???
För att de största problemen med att hålla värmen i badhuset inte är värmestrålning från rören. Möjligheten att övervaka och laga läckage är viktigare än värmeförlusterna. Vattnet som rinner i rutschkanan håller den tillräckligt varm ändå.

Två av de tre vanligaste värmeläckagen slipper man i rören och det räcker.
 
pacman42 pacman42 skrev:
För att de största problemen med att hålla värmen i badhuset inte är värmestrålning från rören. Möjligheten att övervaka och laga läckage är viktigare än värmeförlusterna. Vattnet som rinner i rutschkanan håller den tillräckligt varm ändå.

Två av de tre vanligaste värmeläckagen slipper man i rören och det räcker.
Men du tror alltså inte att rören i Göteborg var isolerade?

Och du undrade varför man skulle ha isolerade rör i Boden.

Tack, då vet jag inte.
 
Jag läser i GP att hela badhallen, tornet och rutchkanorna var samma brandcell. Det står också att vatten i kanorna möjligen hade släpat ned branden, men inte hindrat den. Det skulle också efter byggtiden ha funnits sprinklers, men inte heller dessa skulle ha stoppat branden, möjligen släpat ned den en aning.
 
I samma artikel så antyds att rören inte är isolerade.
 
Det enda som verkar ha kunnat göra en rejäl skillnad för förloppet är att inte rökgas luckorna öppnades, hade de gjort det så hade inte branden spridits så snabbt och explosivt.
 
Sprinkler som kyler gaserna har också en bra dämpande effekt. På vissa ställen är det branddörrar mellan torn och resten av simhallen. Det stoppar också upp spridningen.
 
D Daniel 109 skrev:
Sprinkler som kyler gaserna har också en bra dämpande effekt. På vissa ställen är det branddörrar mellan torn och resten av simhallen. Det stoppar också upp spridningen.
Som jag tolkade artikeln så är det bara branddörrar mot teknikutrymmena och dessa har fungerat bra.
 
pacman42 pacman42 skrev:
I samma artikel så antyds att rören inte är isolerade.
pacman42 pacman42 skrev:
Jag läser i GP att hela badhallen, tornet och rutchkanorna var samma brandcell. Det står också att vatten i kanorna möjligen hade släpat ned branden, men inte hindrat den. Det skulle också efter byggtiden ha funnits sprinklers, men inte heller dessa skulle ha stoppat branden, möjligen släpat ned den en aning.
Du kanske ska lägga mindre tid på att försöka tolka vad tidningarna skriver om sådant du inte har en aning om.

Mycket är som vanligt rena spekulationer för att trigga allmänheten och källorna verkar i flera fall komma från Byggahus :)

Sedan förstår jag inte varför du fortsätter tjata om isoleringen?
 
pacman42 pacman42 skrev:
Det enda som verkar ha kunnat göra en rejäl skillnad för förloppet är att inte rökgas luckorna öppnades, hade de gjort det så hade inte branden spridits så snabbt och explosivt.
Har du läst styrmatris och funktionsbeskrivningar och kan ittala dig om hur dessa var tänkta att fungera i en färdigställd anläggning?

Och är du medveten om hur det fungerar i en entreprenad?
 
G Grindstolpe skrev:
Bilderna på äventysbad Nordpoolen i Boden ser de inte heller ut att vara isolerade utomhus.

Inte heller de enorma anläggningarna som finns i Nederländerna.

Men svårt att se på bild iofs eller sia om då jag inte bygger vattenrutschbanor.
Vissa här verkar dock experter på det byggnadstekniska kring dessa :)
Jag skulle vilja påstå att rören vanligtvis är isolerade när de går utomhus. De verkar vara gjorda av ett inre och yttre lager med skum mellan.

https://www.wiegandwaterrides.de/en/products/accessories/sandwich-insulation
 
  • Gilla
Gillar att bygga
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.