god förmiddag alla!!!



Nu i vår/sommar har jag tänkt att byta min fasad, då den är faluröd färg på huset idag. å jag vill inte ha det.

Så jag tänkte bärfodra om, MEN de finns några ? som jag skulle behöva ha eran hjälp med.

mina väggar är bara timmerstockar, å sen träpanel rätt på, men jag har tänkt att släga ditt en 70mm isolering samtidigt som ja ska bräfodra om, men räcker de ute ifrån å in

träpanel, vindpapp, reglar, isolering, stockarna...eller ska man ha något i mellan isoleringen och "väggen"?

sen pratade förra ägaren om att de hade tillägs isoleret inne från spelar de någon roll?


men en stor nackdel med allt är att min sims är ca 100mm idag då de kommer inte bli mycket till sims, men men
 
Sims = takutsprång/takfot??? Jag tycker att takutsprång är mycket viktigt både estetiskt och funktionsmässigt på äldre hus (förutom på Gotland där inga takutsprång verkar finnas). Du kanske inte ska tilläggsisolera så mycket som 70 mm, kanske 30 eller 50 räcker.

Timmerstommar och konstruktioner utan invändig ångspärr (och undetrycksventilation) bör främst isoleras utvändigt. Jag valde en isolerskiva som sätts kant i kant utan reglar och sedan reglar man utanpå detta för spikreglar (se montageinstruktionen). Det ger färre köldbryggor och en energisnål konstruktion.
 
ImageUploadedByByggahus.se1357572654.838673.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



De är vad ja kallar för Sims:)

Hmm intressant, vad ligger dom skivorna på i pris?

Sätter man dom direkt på stommen eller ska de vara vindpapp eller lika den först?
 
ImageUploadedByByggahus.se1357572798.805936.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hitta en bild till:) håller med att de ser så mkt bättre ut med lite överhäng, men de är ju inte något man kan ändra på om man inte gör hela taket? Eller är ja ute å cyklar:)
 
samma problem på min stuga men titta på lambdavärdet bilig 70 mm samma som dyr 50mm så mindre utbygnad samma pris ca har du tänkt behålla befintlig pannel annars byger det 50mm kanske mindre då ny pannal i regel är tunnare.
 
glömde men du kanske kan flytta ut hängrännan 1-2 cm gör en del då det lurar ögat, väre på gaveln ,men man kan flytta ut vidskivan lite och ha bredare plåt .
 
Ja det där med att tilläggsisolera utvändigt ska man fundera på ordentligt innan man gör det. Kan bli fruktansvärt fult om man inte förlänger tjutsprånget och flytta ut dörrar och fönster.
 
Försöker att hitta lambda värden på skivorna å se hur mycket te skiljer mellan 30-50,
 
berne88 skrev:
Försöker att hitta lambda värden på skivorna å se hur mycket te skiljer mellan 30-50,
Står ju i länken, den har bra värde:
Värmekonduktivitet λD premiumprodukt 0,031 W/m·°C
 
Man kan förlänga takfoten på ett befintligt tak, men hur omfattande det är beror på det befintliga taket och dess uppbyggnad.
Att minska en redan liten takfot ytterligare på ett äldre trähus brukar inte bli en vacker syn, men kan du acceptera det mot att få bättre isolering.
 
Om man isolerar ett timmerhus på utsidan måste man flytta ut fönster och dörrar för att få det snyggt.
Och när man flyttar ut fönster får man problem med kondens på insidan av fönsterrutorna på grund av för djupa fönstersmygar. Det problemet får man också om man isolerar på insidan.
Skall du byta fasad så satsa på att timmerstommen är tät och att det är tätt mellan fönsterkarm och timmerstommen innan du funderar på tilläggsisolering. En timmerstomme är en värmetrög (värmeeffektiv) konstruktion bara den är tät.
 
valter53 skrev:
Om man isolerar ett timmerhus på utsidan måste man flytta ut fönster och dörrar för att få det snyggt.
Och när man flyttar ut fönster får man problem med kondens på insidan av fönsterrutorna på grund av för djupa fönstersmygar. Det problemet får man också om man isolerar på insidan.
Skall du byta fasad så satsa på att timmerstommen är tät och att det är tätt mellan fönsterkarm och timmerstommen innan du funderar på tilläggsisolering. En timmerstomme är en värmetrög (värmeeffektiv) konstruktion bara den är tät.


Ja kance har fel att de är ett timmer hus, har i alla fall ca 120mm brädor/bjälkar som går längsegående på huset.

Från golv till tak
 
Om du har massiva timmerstockar som står från golv till tak är det ännu viktigare att man tätar mot drag. En liggtimmerstomme blir tätare med åren på grund av tyngden men en stående timmerstomme blir otät på grund av att timmret krymper.
Konstruktionen med stående timmer är en föregångare till att bygga med färdiga byggelement.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.