Personligen tycker jag inte att du skall dra iväg för mycket i pris när det gäller verktyg. Självklart är det vettigt med bra dito (köper själv gärna dyrare verktyg) men för ditt ändamål (lägenhetfix) känns det egentligen overkill att köpa ett bancho sätt för 350 kr. Skulle säga att billigare versioner fungerar utan tvekan.
samma gäller vattenpass, enl test i gör det själv så är noggrannheten på billiga vattenpass helt acceptabla och inte sämre än på lite dyrare. Snarare känsla, hållbarhet och finesser som skiljer.
Dock skulle jag aldrig gå på det lilla Stanly av den enkla anledningen som nämns ovan, alldeles för kort.

Du skall ju ha det i lägenheten, inte bygga hus :)

Sen somsagt, det är alltid skoj med finare verktyg ;)
 
Men hittar inget skruvmejselsats i någon av mina "hovleverantörer" till bra pris. Alltså Clas Ohlson, K-rauta, Jula. Det är dom som ligger närmast.

Håller på att kolla lite vattenpass just nu faktiskt. Försöker hitta ett 20 cm men finns inget till vettigt pris. Finns ett bra som heter Stanley Torpedo på Tretti.se men det är ju väldigt dyrt.
 
Men gud, vad ska jag välja för saker. Nu börjar jag få ågren angående kombinationstången också. Är den för dyr för mina bruk? http://www.k-rauta.se/pages/product.aspx?pid=000000000500232007 Vill ju samtidigt försöka hålla samma märke på produkterna och Bahco verkade ju bra. Vad ska jag satsa på annars då? Clas Ohlsons Cocraft eller?
 
peterwesterlund skrev:
Är den för dyr för mina bruk?
Nej, den håller din livstid vid "normalt" användande...och då är det billigt
Frågan är väl istället om den är för dyr för din plånbok och den budget du tänkt dig när det är klart???



Edit: Conrad har ett 200mm pass för 99kr... LÄNK
 
Redigerat:
Gå till affären och känn på mejslarna, bra grepp = köp.
Du behöver en bra kryssmejsel denna/dessa används mest så känslan är viktig . Köp en liten polygrip, ovärderlig i lägenheten. Gällande hammare, vattenpass, och resterande saker köp på biltema : lång hållbarhet och helt ok kvalité, enligt mig bättre än bahco!
 
pour skrev:
Gå till affären och känn på mejslarna, bra grepp = köp.
Du behöver en bra kryssmejsel denna/dessa används mest så känslan är viktig . Köp en liten polygrip, ovärderlig i lägenheten. Gällande hammare, vattenpass, och resterande saker köp på biltema : lång hållbarhet och helt ok kvalité, enligt mig bättre än bahco!
Nog håller åtminstone ja bahco verktygen hästlängder före biltema ;)
 
buspojken skrev:
Nog håller åtminstone ja bahco verktygen hästlängder före biltema ;)
Subjektivt som nästan allt på internet. För verktygslåda i hemmet som skall användas därefter anser "jag" att du har fel. Greppet dvs hur dina nävar känns efter att du skruvat och tvingat en hel helg är densamma om du har bahco eller biltema. Med bättre verktyg är det en fröjd att arbeta långa stunder men då pratar vi helt andra priser...
 
Kan inte säger så mycket om dina val av vertygsset, därför att jag känner (=har använd) från Stanley bara en såg
och från Bahco en såg och stämjärn.
Personligen skulle jag inte köper ett set, men skulle köpa enstaka verktyg av bra kvalitee efter behov. Då har såväl Jula, K-Rauta som Biltema sina erbjudande.
Som grundsortiment för en lägenhet
skulle jag vilja har: tumstock, vattenpass med minst 60cm längd och 2 libeller,hammare som ligger bra i handen ,16 eller 20 oz efter smak och ork, bitsskruvmejsel med ordentliga (=dyra) bits , polygriptång som passar för rör på tvättstället,2 tvingar, 1 bågfil med blad för olika material, 1 fil med fin slag, en slipkloss av kork samt 3-5 pennor.
Vad jag vill verkligen rekommendera är en 'proffsig' borrskruvdragare med 2 batterier. Huset du bo i avgör om du behöva en starkare ( tegel-,betonvägg) eller 'svagare' modell. De 'proffsiga' maskiner har alla tillräklig med vridmoment för trämaterialer och gips,har du tegel eller betonväggar är en maskin med slagborrfunktion bättre/nödvändig.
Verktygslådor har tendensen att blir för liten vid stigande ålder, så där skulle jag inte satsar mkt. pengar på.
My 2 öre. Lycka till!
P.s. Handverkarbyxor av Pirattyp ÄR ett måste!
 
Redigerat:
Vill uppdatera er om hur jag gjorde. Då denna tråd bara rörde till det ännu mer i mitt huvud så blev det istället verktyg från IKEA. Det är förmodligen det sista alla här vill rekommendera, men med tanke på priset kan jag slänga dem när jag vill och köpa upp mig allt eftersom. Just nu behövde jag bara några verktyg överhuvudtaget.

Det får nu inte låta som att denna tråd är dålig. Det är guld värt att få höra många olika personers syn och åsikter om verktyg. Det betyder mer för mig än vad som står i produkttexterna på de olika webbsidorna. Dessutom har jag fått lära mig mycket nytt och har blivit mer intresserad :) Så Tack!
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
AXS
Tänkte precis föreslå ikea, mycket bra grund att bygga vidare på. För 69:- klarar du det mesta, lägg till 199:- så har du skruvdragare. Ca 100:- till och du har skruvar och plugg till hela lägenheten.

Stanleys sats som länkas till köpte jag till mitt ex när hon flyttade, la till något verktyg och med det har hon klarat sig utmärkt.
 
zeus_axel skrev:
Stanleys sats som länkas till köpte jag till mitt ex när hon flyttade
Jag hade nog köpt Bruksbo, Meec och möjligen något från Black & Decker i det läget. :cool:
 
  • Gilla
Charley1968
  • Laddar…
Nu har du ju redan köpt grejer men jag skulle inte rekommendera Bahcohammaren. Har en sådan själv och tycker att den är för rund. Väldigt lätt att kröka spikar med och det gör jag nästan aldrig med min andra hammare som jag fick som barn. Ska köpa mig en Hultafors nästa gång det vankas lite mer snickeriprojekt där jag vill ha hjälp. Bahcon använder jag numera bara inne till att slå i spikar till tavlor eller dyligt.
 
Nu vet jag inte vad du köpte för verktygssats men tycker du gjorde rätt, ingen ide att köpa på sig en massa dyra verktyg som man kannkse inte använder utan bättre att låna eller köpa när man behöver dem den dagen man ska storrenovera så behöver man åka runt och köpa så det tar man då eller beställer på nätet så det är inte ett besvär.

Men något som man bör lägga några extra pengar på är tex mätverktyg tumstock, vattpass man vill verkligen att det ska mäta rakt.
En tung hammare är bra, även bra när man sak banka igen locket på en färgburk.

vanliga mejslar likt banco du länkade till men.
Även en bitssats eftersom den ger dig möjligheter att skruva skruv som du inte stöter på så ofta tex olika varianter av torx.
tex
http://www.clasohlson.com/se/Bitssats-Bahco-31-delar/40-7539
Denna använder du ju även ihop med skruvdragaren tillsammans med bitshållaren som följer med, det går även att sätta den i en borrmaskin.
Bitssatsen använder jag verkligen helat iden har en i bilen och en i lägenheten och den har jag verkligen nytta av.

I denna ingår det även förutom vanliga mejslar en sådan att sätta bitsen i
http://www.clasohlson.com/se/Verktygssats/40-8461
En sådan mejsel hade jag köpt separat.
 
Andy78 skrev:
En tung hammare är bra, även bra när man sak banka igen locket på en färgburk.
En tung hammare tycker jag låter som ett utmärkt sätt att förstöra locket eller burken. Jag behöver aldrig använda något annat än handkraft när jag stänger locket till färgburkar. Vad har du för "monsterburkar"? ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.