antnor skrev:
Min favorit är min demeyere proline 32. Det fastnar aldrig i den pannan ifall man har lite koll på stekning. Steker jag bitar av något vänder jag med stålpincett utan problem. Har man dock för lite fett, eller fel temperatur, eller vänder för tidigt. Då kan man få problem. Jag upplever rostfritt som överlägset då man kan använda vin och grädde hur som helst samt köra pannan i diskmaskinen. Teflon eller likn. Nonstick kommer inte in i mitt kök. Har dock en skeppshult gjutjärn för pannkakor och köttbullar av nostalgiromantiska skäl
Helt klart dyraste pannan jag sett :)
 
Har nu börjat använda de båda Fiskars järnen, först ut var pannkakor vilket fungerade helt okay. Pannorna hade gärna fått av mindre sluttning på kanterna som någon annan tipsade tidigare om men det går. Självklart fastnade inget men det förväntade vi oss inte häller med tanke på att det är teflon.

Ska bli intressant att se vilket av pannorna som håller längst, den ena har starkare yta medan den andra sätter stop vid 230 grader.
 
snowjim skrev:
Helt klart dyraste pannan jag sett :)
Ja den kostar lite men tänkte att jag skulle slippa byta ut denna och därmed spara framöver. Plus att det gör vardagen lite roligare 😀
 
Har provat diverse nonstick-pannor och jag tycker de flesta brukar sluta med mjäll eller att det inte går att få bort inbränt protein. De bästa vi har är en gjutjärn från Skeppshult och för pannkakor en pannkakslagg hittad på loppis. Gjutjärnspannan var väldigt grov i ytan och brände alltid fast oavsett fettmängd de första åren. Hade nästan gett upp den innan den en vacker dag började leverera. Pannkakslaggen är så gammal och instekt att jag inte tror det är möjligt att få något att fastna. Har en liten nonstick från CO som verkar ha väldigt lite magnetisk material, den måste gå på full effekt för att ge någon användbar värme alls.
 
gunric skrev:
Har provat diverse nonstick-pannor och jag tycker de flesta brukar sluta med mjäll eller att det inte går att få bort inbränt protein. De bästa vi har är en gjutjärn från Skeppshult och för pannkakor en pannkakslagg hittad på loppis. Gjutjärnspannan var väldigt grov i ytan och brände alltid fast oavsett fettmängd de första åren. Hade nästan gett upp den innan den en vacker dag började leverera. Pannkakslaggen är så gammal och instekt att jag inte tror det är möjligt att få något att fastna. Har en liten nonstick från CO som verkar ha väldigt lite magnetisk material, den måste gå på full effekt för att ge någon användbar värme alls.
Har aldrig varit med om nonstick som flagnar, kan det vara så att ni råkat använda metallföremål i den? Vad är det proteinen fastnar i? Det kan ju knappast vara non-stick? Troligen så har non-stick ytan slutat fungera på vissa områden, kanske på grund av hög värme? Kanske på grund av slitage? De få gångar jag råkat bränna fast saker i non-stick så har de alltid gått att skrapa av med plastskrapa, alt sätta pannan i blöt med lite YES. Däremot när pannorna väl givet upp, då är det inte lätt att få rent dem.

När det gäller gjutgärn så förstår jag att många gillar dem men man måste ändå fråga, hur kan det vara att maten inte bränner fast? Är det för att man använder med olja/fett? Är det för att fett sätter sig i porerna(för gjutjärn är aldrig jämna) och hjälper sedan till vid nästa matlagning? Så fall undrar man hur det blir med bakterier? Antar att de dör när man hättar upp?

Vissa säger att det bästa för ett gjutjärn som är torrt och dåligt är att man slänger på en riktig fläskstek och låter den steka under längre tid. Det låter då som att man faktiskt återanvänder fettet från porerna vid nästa matlagning?
 
snowjim skrev:
När det gäller gjutgärn så förstår jag att många gillar dem men man måste ändå fråga, hur kan det vara att maten inte bränner fast? Är det för att man använder med olja/fett? Är det för att fett sätter sig i porerna(för gjutjärn är aldrig jämna) och hjälper sedan till vid nästa matlagning? Så fall undrar man hur det blir med bakterier? Antar att de dör när man hättar upp?
Bakterier lär det finnas på alla stekpannor liksom det finns på alla köksredskap. Men när man diskar dem så blir det så få kvar att det inte är ett problem. Och hettar man upp stekpannan så dör bakterierna oavsett vad stekpannan är gjord av.
snowjim skrev:
Vissa säger att det bästa för ett gjutjärn som är torrt och dåligt är att man slänger på en riktig fläskstek och låter den steka under längre tid. Det låter då som att man faktiskt återanvänder fettet från porerna vid nästa matlagning?
Det låter rimligt. Värmer man upp en gjutjärnspanna utan att ha olja i den kan man ibland känna lukten av det man senast stekte i den även om den var noggrant diskad.
 
snowjim skrev:
När det gäller gjutgärn så förstår jag att många gillar dem men man måste ändå fråga, hur kan det vara att maten inte bränner fast? Är det för att man använder med olja/fett? Är det för att fett sätter sig i porerna(för gjutjärn är aldrig jämna) och hjälper sedan till vid nästa matlagning?
Om maten bränner fast borde väl pannan vara för het? Fettet blir för varmt och bränner fast och därefter maten. En bilmotor som blir för varm bränner också oljan. Så länge oljan är lagom varm smörjer den.

Se till att pannan har rätt temperatur och att det hela tiden finns "smörjmedel". När fettet i pannan har rätt temperatur ger den maten en god och krispig stekyta.

Om du har använt en fritös kanske du vet hur besvärligt det kan vara att få bort oxiderad olja. Borde vara samma sak som händer med gjutjärnspannor som inte diskas med diskmedel.
 
gunric skrev:
Har provat diverse nonstick-pannor och jag tycker de flesta brukar sluta med mjäll eller att det inte går att få bort inbränt protein. De bästa vi har är en gjutjärn från Skeppshult och för pannkakor en pannkakslagg hittad på loppis. Gjutjärnspannan var väldigt grov i ytan och brände alltid fast oavsett fettmängd de första åren. Hade nästan gett upp den innan den en vacker dag började leverera. Pannkakslaggen är så gammal och instekt att jag inte tror det är möjligt att få något att fastna. Har en liten nonstick från CO som verkar ha väldigt lite magnetisk material, den måste gå på full effekt för att ge någon användbar värme alls.
Det kanske skiljer i olika tillverkares metoder men skeppshults pannor levereras instekta och jag har aldrig råkat ut för att något fastnat i min skeppshult. Vissa hemmakockar kanske steker i för hög temperatur vilket kan resultera i att mat bränns fast. Jag använder sällan mer än 2/3 av zonens effektskala såvida jag inte kokar vatten.
 
Jag kör med Biotan Gastrolux som jag upplever som en hybrid mellan gjutjärn och teflon, till ett överkomligt pris också.

Nonstick/lätt att rengöra och man slipper allt meck med infettning osv som gjutjärn har, men bra värmespridning och pannan är tung (som en stekpanna ska vara) och har inte heller den vanliga teflonbeläggningen.

Tyvärr blev beläggningen dålig efter 2 års användning, men jag låter det vara osagt om det var kvalitet eller handhavande. Har köpt en ny stekpanna iaf nu av samma märke. Jag är dock en mästare på att sätta på induktionshällen, ställa dit en stekpanna och i praktiken omedelbart glömma bort att jag skulle laga mat, utan direkt gå på något annat på todolistan istället. Tills det luktar bränt och osar halva köket och brandvarnaren går igång. "Just ja... jag skulle ju"...

Så i praktiken är nog gjutjärn det enda som klarar av min vardagssenilitet i längden.
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Ett tips:
jag rensar gjutjärnspannan så här: fyller botten med grov salt, ca 1 cm tjockt. Ställer den på plattan på högsta värmen. Efter ett tag börjar saltkornen hoppa och spraka och det lossnar små korn av svart vidbränt beläggning från pannans botten. Låter den "bränna" en kvart eller mer. Stänger av värmen och låter saltet ligga i pannan och svalna. Ställ aldrig pannan på kallare underlag innan den svalnat långsamt på plattan - risk för att den blir skev. Sen borstar jag bort saltet och oljar in som om den var ny.Botten blir rent från vidbrända rester utan att skrubba för hand :). Upprepas vid behov.
lycka till! gaia
 
  • Gilla
Enolf och 1 till
  • Laddar…
M
...Alla dagar i veckan. Sköter man gjutjärnspannan är den överlägsen. Teflon (o dyl) släpper ifrån sig ämnen eller släpper i hela flagor. Då tar jag hellre extra fett i gjutjärnsp och får dessutom stekyta som man aldrig får i teflonpanna.
 
Vet inte om det varit uppe på agendan.

Men när man köper för induktion är det väldigt bra att ta med en liten magnet
Den testar man mot olika punkter på stekjärnet. Många av de billiga har väldigt ojämt fördelat material och blir inte jämnvarma över hela på grund av detta.

"Nyper" magneten över hela så har man iaf löst den grundläggande biten.
 
  • Gilla
snowjim och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.