snowjim skrev:
Du verkar insatt, inom vilka marginaler jobbar den? Är marginalerna så stora att märker dem? Jag fick uppfattningen av fiskars att det var extremt små marginaler?
Jag kommenterade inte stekpanna då jag ej har någon erfarenhet av den.
Jag avsåg styrningen av magnetfältet på induktionshällen.

Annars tycker jag inlägg 43 är bra och för de som inte har så stort matintresse så rekommenderar jag en nonstickpanna.
Gjutjärn är bra, men tungt/otympligt och jobbigt underhåll.
Kolstol/lättviktsgjutjärn funkar utmärkt till att bryna färs, men inget annat enligt mig.
Likaså var det tal om smaklös olja och någon hade skrivit jordnötsolja vilket jag instämmer i.

Såg att elgiganten säljer 2 för en tefal, det är mitt tips.

En sak till: Mycket beror också på hällen. En bra häll som fördelar värmen bra och jämt ställer mindre krav på kärlen.
 
Redigerat:
sblixten skrev:
Och just den konstruktionen är deras största svaghet!
Ungefär som att köra en bil i 70 och den skulle pendla mellan 65 och 75 genom att slå på och av.
Den bilen skulle iaf jag reklamerat och detsamma gäller hällen som pendlar 3s.
Måste vara någon som inte vet något om matlagning som konstruerat det där.
Hur svårt kan det vara att bygga en steglös styrning till magnetfältet.
En förbränningsmotor är väl egentligen inte häller konstant? Kolvarna jobbar i intervaller och det finns säkert specifika intervaller då kraften är klart lägre. Allt handlar om under vilka intervaller som energin "förnyas".

Vad jag förstår så menar du att en panna som värms upp av induktion skulle kunna pendla mellan 200 och 260 om man ställer in den på 230? Pratar vi fakta här eller ett antagande?

Mitt antagande är att induktion värmer upp till utsatt temperatur och när den sjunker 1 grad eller mindre så värmer den på igen för att uppnå utsatt temp. Är det sant så tvivlar jag starkt på att det är något som man skulle märka av.

Misstänker att detta inte är helt omöjligt att köra eget test på.
 
sblixten skrev:
Såg att elgiganten säljer 2 för en tefal, det är mitt tips.
Tack för tipset! Dock frågar man sig vad som gör dessa bättre än ex Fiskars? De verkar inte ha inbyggt skydd för överhettning vilket känns som framtiden för non-stick pannor på induktionshällar.
 
snowjim skrev:
Tack för tipset! Dock frågar man sig vad som gör dessa bättre än ex Fiskars? De verkar inte ha inbyggt skydd för överhettning vilket känns som framtiden för non-stick pannor på induktionshällar.
Tefals pannor är erkänt bra. Vad menas med inbyggt skydd? Om jag ställer den på en gashäll och drar på, hur skyddar den mot övertemperatur då?

Ang. induktionshällar som pulserar så stämmer det att det finns modeller som jobbar så, på ett sätt som märks. Dock gäller inte detta premiumprodukter utan billigare/äldre modeller. Det påverkar dock inte stektemperaturen, men har man en gryta som precis står och sjuder på kokounkten så kan det märkas.
 
Skyddet, OptiHeat tex, är ett material i pannan som är rätt smart och fungerar så att när pannan blir för varm så minskar den sin magnetiska förmåga. När pannan svalnar igen så ökar den magnetiska förmågan.

https://www.youtube.com/watch?v=U1wS6GszUVU

Ställer du den på en gashäll så fungerar inte skyddet.
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
falkn skrev:
Tefals pannor är erkänt bra. Vad menas med inbyggt skydd? Om jag ställer den på en gashäll och drar på, hur skyddar den mot övertemperatur då?
Skyddet gäller naturligtvis bara induktionshäll, trodde det var underförstått. Hur bra det verkligen fungerar har jag ingen aning om Fiskars själva verkar rekommendera deras nya hard head utan skydd mot förra versionen hard head med skydd vilket kan skvallra för att det är för bra för att vara sant.

Förövrigt verkar det inte vara många non-sticky som får bra omdöme av användare, kan ju bara se här :

http://www.productreview.com.au/p/jamie-oliver-tefal-professional-series-hard-anodised.html

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=826612

Även Fiskars får riktigt dåliga betyg.

Troligen värmer folk upp pannorna över 230 grader eller så är non-stickey ytorna generellt riktigt dåliga. Det konstiga är dock att vi har haft billiga ICA non-sticky pannor flera år utan problem och de lär ju inte vara top of the line. Troligen måste man tänka till när man använder non-sticky pannor precis som med alla andra.
 
snowjim skrev:
En förbränningsmotor är väl egentligen inte häller konstant? Kolvarna jobbar i intervaller och det finns säkert specifika intervaller då kraften är klart lägre. Allt handlar om under vilka intervaller som energin "förnyas".

Vad jag förstår så menar du att en panna som värms upp av induktion skulle kunna pendla mellan 200 och 260 om man ställer in den på 230? Pratar vi fakta här eller ett antagande?

Mitt antagande är att induktion värmer upp till utsatt temperatur och när den sjunker 1 grad eller mindre så värmer den på igen för att uppnå utsatt temp. Är det sant så tvivlar jag starkt på att det är något som man skulle märka av.

Misstänker att detta inte är helt omöjligt att köra eget test på.
Detta är egen erfarenhet och det påverkar resultatet för vissa rätter tillsammans med vissa kärl.
Har du en platta som lämnar 4Kw och pulserar med 3s så blir det inte bra, speciellt om kärlet har tunn botten.
Precis som du är inne på så skulle en lösning på detta problem vara att höja frekvensen.
Min erfarenhet av detta har inget med kärlen att göra utan endast hällen.
 
T
Nu har jag inte tid att läsa igenom hela tråden så vet inte vad som sagts innan. Vi har provat lite olika märken på pannor till vår induktionshäll och tycker det kan vara rätt stor skillnad i hur länge de håller sig fräscha. Utan att utgå ifrån några tester utan bara egen erfarenhet så anser jag att Tefal håller bra klass. Klart bättre än IKEA, Fiskars och Hackman.
Har även ett plättlagg i gjutjärn ifrån Skeppshult som är bra, men när det kommer till vanlig vardagsstekning föredrar jag teflonpannan.
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
De som heter Tefal Jamie Oliver är det speciell serie? Har sett en del dåliga betyg på Jamie Olivers grejer men då står det inte Tefal framför? Är kanske Tefal Jamie Oliver bra grejer? Kanske bättre än Fiskars?
 
T
snowjim skrev:
De som heter Tefal Jamie Oliver är det speciell serie? Har sett en del dåliga betyg på Jamie Olivers grejer men då står det inte Tefal framför? Är kanske Tefal Jamie Oliver bra grejer? Kanske bättre än Fiskars?
Exakt hur Jamie Oliver grejerna skiljer sig ifrån resten av Tefals utbud vet jag inte. En av våra pannor är en "vanlig" Tefal och den andra är Jamie Oliver SS. Jag märker ingen uppenbar skillnad utöver att den som heter Jamie Oliver har skönare handtag, är nöjd med båda två :)
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Jag gissar att de som inte heter jamie oliver är mer prisvärda.
Just nu har jag en jamie oliver (400:- på rea) och en titanium pro (200:- på rea).
Har även provat hackman, fiskars, wmf m.fl.
Alla är ungefär lika bra. Tror du blir nöjd med vilken som.
Och du kommer också bli missnöjd med alla om du inte byter dem när de börjar bli slitna.
Den avgörande faktorern är pris dividerat med hållbarhet.
Finns såklart ännu billigare också, men min erfarenhet är att de slår sig, blir ojämnt varma, släpper i belägging mm.

Se det som oljebyte på bilen. Hellre dålig olja och byt ofta än en bra olja som byts sällan ;-)
 
  • Gilla
snowjim och 1 till
  • Laddar…
Jag har möjligheten att prova olika stekpannor på olika hällar i mitt jobb och jag måste säga att det är en otroliga skillnader mellan olika pannor men även mellan olika hällar så det går nästan inte att säga vad som fungerar bäst. Ett vanligt problem med dom billiga stekpannorna är att materialet så tunt och det i kombination med en väldigt snabb häll resulterar nästan alltid i att man bränner maten i mitten av pannan. En tunnare panna reagerar givetvis mer på det problem som det talas om i tråden gällande att hällarna slår på och av. Jag är även bortskämd med att kunna köpa pannor väldigt billigt vilket gör att man provar en hel del och min uppfattning är att man behöver en ganska bred vagnpark gällande pannor beroende på maträtt. Kött för min del är uteslutande rostfria pannor men har inte ännu lärt mig äggen i dom eller fisken. Då blir det hellre non-stick. Köttfärssåsen har fått flytta över i emaljerad gjutjärnsgryta istället. Som några nämner så finns det smarta belagda pannor som i mitt fall stänger av sig vid 250grader vilket är vettigt för alltför många vet inte hur man lagar mat...inte jag heller men booster eller 9:an är uteslutande för pastavattnet hemma hos mig. Jag tror att antingen väljer man billiga pannor och lägger in det i budgeten med byte halvårsvis eller satsar på ordentliga pannor som man får ta hand om. Det är mycket jobb att få stekpannor att överleva. Dom behöver verkligen blir riktigt rena mellan användande annars tar dom slut fort. Personligen kokar jag upp vatten i dom efter användandet sen när maten är uppäten så lossnar allt på ett kick. Minsta fuskande och proteinerna som inte försvann i disken bränner fast ännu hårdare och vips måste man våldsföra sig på dom och non-sticken blir förstörd.
 
  • Gilla
hus520 och 1 till
  • Laddar…
Har alltid använt gjutjärn till att steka med men köpte av en slump "All Steel+ stekpanna 28cm 5-s - Fiskars" till landet. Lätt bästa stekpannan jag haft med nån typ av non-stick beläggning. Man kan till och med steka en köttbit i den. Köpte en hem också =).
 
Vad är det för skillnad på ett vanligt non-stick och all steel panna? Är det inte samma typ av beläggning?
 
Jag vet inte om det är en term men det jag menade med non-stick var alla typer av teflon och keramik.

I allsteel-pannan är det en keramisk beläggning
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.