D
Gimp Gimp skrev:
Vad är det jag inte fattar?
Kanske därför jag behöver ett juridiskt ombud...
Det hjälper inte med ett juridiskt ombud eftersom du vägrar ta in att vittnets roll i det hela inte har någon egentlig betydelse.
 
  • Gilla
Rasputitsa och 5 till
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Det ligger i farans riktning att din son meckat lite med bilen och att den nu inte är en A-traktor.

Du får lära din son att ta konsekvenserna av sitt handlande.

Därutöver får du rannsaka dig själv, hjälpe du till, kände du till och så får du handla därefter.

Glöm det där vittnet, du vet inte vad vittnet sagt. Vittnet kan ha ringt till polisen och sagt att hen precis blev omkörd av en röd a-traktor. Polisen åkte till närmaste gymnasium och plockade första röda a-traktor.

Den omkörande röda a-traktorn kan mycket väl istället ha parkerats på ett gymnasium i grannkommunen.
nja lite mer än en röd a-traktor behöver man nog för ett beslag. Men i övrigt så
 
D Derbyboy skrev:
Haha, du är inte skarpaste kniven i lådan. Läs mitt inlägg igen igen igen tills du förstår vad jag skrev.
Tack för den fina kommentaren...
Det jag söker är ett juridiskt ombud för att få en chans till en rättvis rättegång.
Huruvida han har kört epan eller inte bygger på ett vittnesmål som jag är säker på är en lögn.
Om den är trimmad eller inte kommer snart.
Som jag tror att jag har skrivit har h-reggarna en tendens till att gå sönder så det finns också en möjlighet att den var laglig fram till skolan.
 
  • Gilla
Kulanpc och 1 till
  • Laddar…
D
Körde han den fram till skolan?
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Det där tror jag inte stämmer generellt. Lånar jag ut min bil till brorsan så har jag inget straffrättsligt ansvar att kontrollera att han inte har fått sitt körkort indraget. Detsamma gäller om jag köper en traktor till min son som han sedan utan min vetskap modifierar så den går i 80 km/h.
Håller med om man inte behöver kolla om någon man vet har haft körkort har det kvar.
Utan om man misstänker att personen sakar rätt att köra då ska man kolla upp detta.

Köper jag ett fordon till mina barn då får de själva stå på fordonen när de får köra själva, dvs har förarbevis/körkort. I TS fall så skulle TS själv ha klarat sig utan brottsmisstanke om TS skrivit över fordonet på sonen i samband med att sonen fick köra själv... Men nu skiljer det säkert en del i försäkringspremie också och då kanske det inte är lika bråttom och fixa detta...

Sedan har man som förälder stort ansvar att uppfostra sina barn och ha koll på vad de sysslar med.
Så det är bra att kolla grejerna och testa dem. Men hur ofta? Det räcker med att du kollar på måndagen på tisdagen då är den modifierad och olaglig... Som sagt barn är barn och de tänker inte lika som vuxna och man måste ha koll på vad de har för sig.
 
  • Gilla
Rasputitsa
  • Laddar…
R RalleB skrev:
Det enda ni tjänar på som du ska förklara för sonen, stå upp för handlingarna och erkänn olovlig körning etc.
Det är faktiskt inte givet. Att man inte ska hålla på och relativisera med andras beteende håller jag med om, men vi vet ju inte rakt av vad polisen kan bevisa i nuläget. Och kan de inte bevisa något utan ett erkännande är det kanske något man inte bör ge dem. I alla fall inte rakt av.

Jag förstår TS vilja att få tag på en bra advokat, samtidigt är det ett relativt lindrigt trafikbrott. Ingen advokat kommer lägga ner själ och hjärta i det här och mest troligt kommer nog de bästa råden från de som själva åkt dit för, eller gjort liknande saker. De vet i alla fall hur det är och känns.

Så trots gliringarna, lyssna på dem som har erfarenhet. Men gör inte polisens jobb åt dem.
 
  • Gilla
Hank_Ö och 3 till
  • Laddar…
Davidbagare Davidbagare skrev:
Sluta älta det där vittnet nu!! Brottet handlar ju om att bilen är trimmad. Det enda vittnet gjort är förmodligen att uppmärksamma polisen på den trimmade epan. Thats it.
Börja oroa dig för ditt körkort istället är mitt tips.
Nej, brottet handlar om olovlig körning, dvs att han har framfört ett fordon han inte har behörighet för. Det enda beviset för det är ett tveksamt vittne, så jag tycker att det har betydelse.
 
  • Wow
Daggew
  • Laddar…
Gimp Gimp skrev:
Jag står som ägare och har försäkringen, när jag tecknade den var jag väldigt tydlig med att den ägs av mig och kommer brukas bara av mig tills sonen får körkort, därefter kommer sonen bruka den mer än mig.
Orsaken var att det inte går att äga ett fordon som minderårig utan giltig behörighet.

Jämförelsen var mer för att beskriva en liten frustration att vissa kommer undan med vad som helst, men här går man all in för att någon har ringt in med en lögn.

När han åkte dit med mopeden stog han bredvid mopeden och polisen som inte hade sett honom köra frågade om den var trimmad och om han hade kört, då erkände han direkt. Den här gången var polisen riktigt otrevliga och sa att ett vittne hade ringt in och sagt att han hade kört om bilar på en 70 väg, eftersom det inte stämde nekade han.
När sonen brukar fordonet mer än ägaren dvs när sonen får köra själv så ska fordonet skrivas över på sonen. Att försäkringsbolagen inte jagar detta är för att vid eventuell olycka kan de hävda avtalsbrott och neka ersättning... = så länge inget händer så reagerar ingen men när pengar ska betalas ut då kan försäkringsbolagen vakna. och sonen står själv ersättningsskylldig för eventuella skador...
 
  • Gilla
Rasputitsa och 2 till
  • Laddar…
H
H HSP skrev:
När sonen brukar fordonet mer än ägaren dvs när sonen får köra själv så ska fordonet skrivas över på sonen. Att försäkringsbolagen inte jagar detta är för att vid eventuell olycka kan de hävda avtalsbrott och neka ersättning... = så länge inget händer så reagerar ingen men när pengar ska betalas ut då kan försäkringsbolagen vakna. och sonen står själv ersättningsskylldig för eventuella skador...
då har jag ett problem.
Sambon använder bilen mer än mig.
Vad sker om hon krockar då tro?
Har försäkringsbolaget statiskt Ivar ofta hon kör?
 
H Hallerudsbo skrev:
Har dom sagt vad lång tid utredningen tar?

grannen han köpte en traktor Volvo 940 till sin son.
Den var av gamla typen med fullt varvtal 30 km i timmen.

så såg han att det var 2 st på facebook som montera h can, så han kunde registrera om den.

de hämta hans traktor, de var 16 år.
Senare på eftermiddagen så ringer polisen och frågar om han äger en traktor.
Då hade dom tagit bort spärrarna och innan de montera h can så tog de sig en tur och vart tagna för fortkörning i en traktor som inte var spärrad.

traktorn togs i beslag och utredning.
Det tog 6-7 månader innan han fick den tillbaka och så fick han att han måste in på besiktning med den.

de som körde rök på kortet och böter.
Grannen klarade sig utan något.
Nej, men det kan nog bli långdraget i värsta fall.
 
Jag själv tänker såhär :thinking:

Går epan för fort nu om polisen testar den - ja då behövs inga vittnen alls. Spelar inte heller någon roll om hen kört om någon eller ej - ska jag vara riktigt ärlig spelar det ingen roll om hen ens kört för fort någon gång.. :oops:

MEN FORTFARANDE - GÅR EPAN FÖR FORT NU ja då är det fel/olagligt och ska kännas/bestraffas… (även för föräldrar om den unge ägaren/föraren är under 18 år - då vi har ett starkt föräldraansvar)

Har man dessutom gjort något ”dumt” innan, ja då bör straffet också bli hårdare (för att personen inte lärde sig tillräckligt första gången).

Handling och konsekvens helt enkelt.

(gäller för alla)
 
  • Gilla
Rasputitsa och 16 till
  • Laddar…
D
Tror inte det är en framkomlig väg att neka till att ha kört bilen till skolan den aktuella dagen.

Först konstaterar polisen att bilen är olovlig.

-Traktorn är registrerad på fadern

-Vid besök på skolan har sonen bilnycklarna i fickan.

Jag misstänker starkt att poliserna som dök upp på skolan redan har ställt frågan till sonen om han kört bilen. Så jag tror redan det finns nedskrivet i en händelserapport, att han direkt eller indirekt erkänt att det är han som kört bilen.

Lägg även till att sonen är dömd för liknande brottslighet.

Det kan dock bli svårare att få fadern, TS fälld.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Det hjälper inte med ett juridiskt ombud eftersom du vägrar ta in att vittnets roll i det hela inte har någon egentlig betydelse.
Men det enda beviset som pekar på att han har framfört fordonet är ju vittnet, så varför är inte roll viktig?
 
Gimp Gimp skrev:
Nej, brottet handlar om olovlig körning, dvs att han har framfört ett fordon han inte har behörighet för. Det enda beviset för det är ett tveksamt vittne, så jag tycker att det har betydelse.
Om ett vittne sett sonen köra fordonet till skolan oavsett hur det framfördes (vårdslöst eller inte spelar ingen roll)
Frågorna kommer förmodligen bil liknande...
Vem och när parkerades fordonet vid skolan där polisen tog fordonet i beslag?
Om det inte var sonen vem var det då?
Och varför skulle någon annan parkera frodonet vid sonens skola än sonen själv?
Hur tog sig sonen till skolan?
Osv.
 
  • Gilla
Rasputitsa och 4 till
  • Laddar…
R
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är faktiskt inte givet. Att man inte ska hålla på och relativisera med andras beteende håller jag med om, men vi vet ju inte rakt av vad polisen kan bevisa i nuläget. Och kan de inte bevisa något utan ett erkännande är det kanske något man inte bör ge dem. I alla fall inte rakt av.

Jag förstår TS vilja att få tag på en bra advokat, samtidigt är det ett relativt lindrigt trafikbrott. Ingen advokat kommer lägga ner själ och hjärta i det här och mest troligt kommer nog de bästa råden från de som själva åkt dit för, eller gjort liknande saker. De vet i alla fall hur det är och känns.

Så trots gliringarna, lyssna på dem som har erfarenhet. Men gör inte polisens jobb åt dem.
TS skriver själv att polisen säger att den gör 80km/h så att ge pengar till en advokat är som att kasta pengar i sjön.

mitt råd fortfarande av erfarenhet, erkänn och gör det snyggt eller torska ordentligt och förlora massa pengar
 
  • Gilla
Rasputitsa och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.