Aeg enligt första länk är väl ett alldeles utmärkt val. Den är tillräckligt stark för det mesta en amatör behöver göra, tillräckligt lätt att orka skruva en altan med och de nödvändigaste funktionerna.

Jag byggde stugan med en något sämre maskin och det funkade. Köp säger jag!
 
Denna maskin kostade mig 910:- ny år 2009 och ger ca 35Nm. Den fungerar likadant idag som då utan någon försämring. Sen ska jag inte sticka under stolen att mina dragare/borrskruvdragare/slagskruvdragare från Makita är roligare, effektivare och bättre att jobba med - men då ska ett hus totalrenoveras. För hemmabruk hade jag aldrig bytt upp mig. Jag citerar mig själv från det att jag byggde altanen:

"PS Min gröna skruvdragare från Bosch gjorde ett förj*vla bra jobb under byggnationen! Den drog allt som jag matade den med bl.a franska skruvar på 100mm! Sen fick jag byta batteriet fyra gånger när jag la trallen... men då drog jag 250 skruv/batteri. Klart godkänt! Sågen gjorde också ett fantastiskt jobb. Jag får heller inte glömma min underbara sticksåg från AEG! Alla verktygen kanske ligger i "amatör-klassen" men fy tusan vad nöjd jag är med dem! Dom har tålt MYCKET stryk under dom här dagarna."

Bosch skruvdragare på trätrall med batteri och mätare synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Edit: https://www.byggahus.se/forum/socia...r-erfarenhet-och-ska-bygga-fritidshus-21.html
 
Redigerat:
123abc skrev:
Stanley fatmax nämndes då den låg prismässigt i den nivå TS verkar önska, då jag inte använt dessa och de inte är jättegamla på svenska marknaden med borrskruvdragare så kan jag inte uttala mig om dessa men du kanske använt dessa eller bygger åsikt efter fördomar men det gör inte jag.
Att jag har dålig koll på stanley sa jag direkt så förstår inte var du vill komma.
Det jag däremot vet är att Stanley och Black & Decker gick ihop 2010 och bildade bolaget Stanley Black & Decker och jag antar att stanley maskinerna är ungefär som Black & Decker som TS hade som förslag då jag tror att B&D tillverkar dessa skruvdragare.
AEG har jag använt genom åren framförallt när det var systermaskiner till atlas copco det som idag är känt som Milwaukee och det är helt okej maskiner (Atlas Copco köpte AEG Electric Tools 1991 samt Milwaukee Electric Tools 1995 och hade även sitt eget varumärke till försäljningen 2004 till TTI group).
AEG hade förr en svart serie som var mellan segment och sedan röd som var proffssegmentet på skruvdragare den röda bytte senare namn till atlas copco.
I varje tråd när jag nämner att blå bosch inte är speciellt bra på borrskruvdragare så kommer det robban-kramare och försvarar produkten men som jag tidigare förklarat så har jag använt väldigt mycket blå bosch borrskruvdragare och de har aldrig hållit för mitt arbete.
Blå bosch gör bra produkter men inte deras borrskruvdragare.
Att rekommendera produkter i helt annan prisklass som Milwaukee, festool, makita mm är väl endast oseriöst då det inte är det tråden handlar om.
Hej

Vill börja med att be om ursäkt för mitt tonläge, onödigt att argumentera på den nivån jag hamnade. Ledsen för det.

Hursomhelst handlade mitt inlägg — eller skulle handla om — att bla annat är jag övertygad om att AEG gör utmärkta maskiner som fungerar förträffligt i ett semipro-segment (jag är välbekant med historiken/kopplingarna Atlas Copco/AEG/Milwaukee/etc).

Det jag reagerade på är att Stanley Fatmax lyftes fram som ett alternativ till AEG och som dessutom skulle vara bättre än blå Bosch. Jag tror att nästintill hela forumet är enigt med mig när jag hävdar att Stanley (Fatmax) idag bara producerar skit som ingen köper om man får prova först bortsett från enstaka artiklar som brytbladsknivar, verktygsväskor och annat som t ex Fubar som enstaka rockare kanske gillar — jag vet inte.

Hur som helst, jag har tre blå Bosch skruvdragare av olika kaliber och uppskattar alla tre. Gillar prestanda, ergonomi, kapacitet, design och inte minst pris. Men det är jag det; glömde för ett tag att det finns andra åsikter, hur obegripligt det än kan verka....

Ber som sagt om ursäkt; håller inte med dig men beklagar tonläget.

//Ronnie
 
  • Gilla
123abc
  • Laddar…
Denna tror jag är ett väldigt bra alternativ för en hemmafixare: https://www.bauhaus.se/skruvdragare-ryobi-rcd18-l13sn-18v-one-batteridriven.html dessutom inom din budget. (det negativa här är dock att det bara medföljer ett batteri)

Hört både ris och ros om Ryobi, dock oftast positivt från de som faktiskt köpt och använt grejerna.
Deras one+ serie duger nog superbra för någon som inte håller på överdrivet hårt/inte har så höga krav.
 
A
Jag kör med RYOBI :) 50nm
 
Pysslarn skrev:
Hej

Vill börja med att be om ursäkt för mitt tonläge, onödigt att argumentera på den nivån jag hamnade. Ledsen för det.

Hursomhelst handlade mitt inlägg — eller skulle handla om — att bla annat är jag övertygad om att AEG gör utmärkta maskiner som fungerar förträffligt i ett semipro-segment (jag är välbekant med historiken/kopplingarna Atlas Copco/AEG/Milwaukee/etc).

Det jag reagerade på är att Stanley Fatmax lyftes fram som ett alternativ till AEG och som dessutom skulle vara bättre än blå Bosch. Jag tror att nästintill hela forumet är enigt med mig när jag hävdar att Stanley (Fatmax) idag bara producerar skit som ingen köper om man får prova först bortsett från enstaka artiklar som brytbladsknivar, verktygsväskor och annat som t ex Fubar som enstaka rockare kanske gillar — jag vet inte.

Hur som helst, jag har tre blå Bosch skruvdragare av olika kaliber och uppskattar alla tre. Gillar prestanda, ergonomi, kapacitet, design och inte minst pris. Men det är jag det; glömde för ett tag att det finns andra åsikter, hur obegripligt det än kan verka....

Ber som sagt om ursäkt; håller inte med dig men beklagar tonläget.

//Ronnie
Stanley fatmax kan jag inte anse något om då jag inte känner till produkten även om jag tror att det är samma låga kvalitet som black & decker (skräcker) så har jag inte erfarenheten om det och jämför inte den mot blå bosch utan den är endast som ett alternativ i liknande prisklass som TS förslag.
Det jag sa var att jag hellre har en AEG än blå bosch när det gäller borrskruvdragare och det beror på min erfarenhet av både bosch och AEG även fast jag inte haft en AEG på många år.
Jag har dödat fler blå bosch skruvdragare än de flesta använt, som tur är så har bosch bra garantier och jag har även fått andra modeller i utbyte som ska hålla bättre men samma visa varje gång (undviker bosch skruvdragare nu för tiden så de senaste modellerna varken har jag eller vill testa).
Jag tvivlar inte på att det finns de som trivs med bosch skruvdragare men det hindrar inte mig från att dela med mig av mina erfarenheter.

Ingen fara med tonläget utan jag uppskattar att andra har åsikter och erfarenheter som skiljer sig åt mina egna.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Två batterier är nästan ett måste tycker jag. Håller dock med om att Ryobi-serien ser intressant ut för hempularen. Hade det inte varit för att Makita är lika billigt i England så lockas jag definitivt av att ha en sån serie vid sommarstugan.

Har TS beställd någon dragare än? Jag klämde lite på AEG'n idag och den kändes väl helt okej tycker jag. Speciellt för den pengen!
 
frejpz skrev:
Denna tror jag är ett väldigt bra alternativ för en hemmafixare: [länk] dessutom inom din budget. (det negativa här är dock att det bara medföljer ett batteri)

Hört både ris och ros om Ryobi, dock oftast positivt från de som faktiskt köpt och använt grejerna.
Deras one+ serie duger nog superbra för någon som inte håller på överdrivet hårt/inte har så höga krav.
Ryobi duger gott för vanliga hemanvändare och maskinerna presterar bättre än vad man först tror även om det inte är i samma liga som proffsmaskiner.
De känns inte lika kvalitativa men det gör ofta jobbet.
Jag såg ett företag på ett bygge som enbart körde ryobi men personligen anser jag att de inte är rätt maskiner om man ska jobba med dem hela dagarna.
Valet beror på vad du ska använda borrskruvdragaren till.
 
Ryobi och AEG stöps i samma form, mer eller mindre, jag använde mig enbart av AEG 12- orna när jag yrkesarbetade som hantverkare. AEG håller likvärdig kvalite' som andra nämnda dragare, har även Ryobi 18v, bra maskin, även för yrkesutövare, den fick näst bäst i test för ett par år sedan, endast DW fick bättre av testpanelen.
Jag röstar på AEG....;)
 
Pagno skrev:
Ryobi och AEG stöps i samma form, mer eller mindre, jag använde mig enbart av AEG 12- orna när jag yrkesarbetade som hantverkare. AEG håller likvärdig kvalite' som andra nämnda dragare, har även Ryobi 18v, bra maskin, även för yrkesutövare, den fick näst bäst i test för ett par år sedan, endast DW fick bättre av testpanelen.
Jag röstar på AEG....;)
Ryobi, AEG, Milwaukee ägs alla av TTI
Jag tror att TTI klassar dem som Ryobi för gör det självare samt kostnads medvetna proffs, AEG för professionella yrkesmän och Milwaukee för heavy-duty proffs som kräver högst möjliga kvalitet.
 
  • Gilla
FreQa och 2 till
  • Laddar…
Perfekt tråd juh, min gamla dragare är slut så det blir kanon med ett köp av AEGen, väl i kassan så är saldot nere på 0, jahapp :banghead:
 
Fanns massor på Jula av Aeg. Kändes helt okej! Dock hade jag nog valt en ny grön Bosch just för att man komplettera med massa andra verktyg till humana priser. Kolla Classe, tyckte deras priser var rätt okej.
 
Finns nog inga dåliga maskiner idag om man köper märkes prylar. Valet för mig är storleken och greppet.. köpte nyligen Bosch gsr 10,8 hx.
Ska man köra grövre skruvar är ju slagskurvdragarr helt underbart slipper man vrida handen av sig :) hos proffsen tro ja nog Makita är mest populära, men bara vad jag tror
 
Redigerat:
richardtenggren
Gasto: Tror du syftar till slagskruvdragare..
 
Appropå det.. slagskruvdragare i all ära men vid små låter den för illa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.