Kan också rekommendera en blå Bosch 10,8v , jag har en på jobbet som jag kört riktigt hårt med under flera år, en maskin som levererar och tål mkt.
 
  • Gilla
gasto
  • Laddar…
Har aldrig gillat designen på aeg. Smaksak som allt annat
 
gasto skrev:
Har aldrig gillat designen på aeg. Smaksak som allt annat
Värdefull synpunkt. Tack!

//Ronnie
 
  • Gilla
Harald Boye
  • Laddar…
Absolut ska ligga bra i handen annars rätt meningslöst
 
Skysodan skrev:
Aeg är nog inte lika bra som blå Bosch eller Makita. Med B&D är väl nästan som Meec eller biltema?

Att AEGn är stor beror på högt moment skulle jag tro. 50nm. Min mutterknack har 300nm!!
Hellre en AEG än en blå bosch (ryser), makita är bra maskiner men inte bosch som batteri borr/skruvdragare.
Men allt beror på vad man ska använda maskinen till, om man ska skruva tungt och mycket så kan ett kombikit med slagskruvdragare vara ett alternativ men då går priset upp.
Var på clasohlson och såg att de sålde stanley fatmax billigt just nu men jag vet inget om de maskinerna då jag inte använt dem men AEG:n är nog ett bättre köp.
 
123abc skrev:
Hellre en AEG än en blå bosch (ryser), makita är bra maskiner men inte bosch som batteri borr/skruvdragare.
Var på clasohlson och såg att de sålde stanley fatmax billigt just nu men jag vet inget om de maskinerna då jag inte använt dem men AEG:n är nog ett bättre köp.
AEG är nog inga dåliga maskiner om man jämför i mellansegmentet men anser efter drygt sex års användade att blå Bosch är avsevärt bättre.

Kan man inte uttala sig om Stanleys maskiner har man nog begränsad koll — oerhört få om ens några professionella använder sig av det sortimentet. Makita, Panasonic, Hitachi, Festool, Bosch (blå) osv (har säkert missat fler märken) har ett sortiment som över hela linjen duger för proffsbruk på byggplatser och i verkstäder.

Att lista Stanley Fatmax som ett alternativ som kan vara lika bra som AEG MEN som tydligen rankas högre än blå Bosch blir ju komiskt. Tyder bara på begränsad insikt.

//Ronnie
 
Redigerat:
  • Gilla
VedbyMats och 2 till
  • Laddar…
Glömde Mafell och Hilti i det segment av proffsmärken dit Stanley Fatmax inte hör.
 
  • Gilla
Skysodan
  • Laddar…
Som hemapulare kan jag inte motivera priset på Makita, blå Bosch. Därav känns AEG som en bra mellanväg.
 
  • Gilla
Chrissofsweden och 1 till
  • Laddar…
Har haft AEG 9,6 V skruvdragare, underbar smidig maskin som gjorde sitt jobb utan att knorra.

Tror inte att de är sämre idag, men sedan flera år har jag erfarenhet av blå Bosch och de är bättre. Punkt slut.

//Ronnie
 
AEG är faktiskt inte så dumma. Bra mekanisk känsla och bra vrid. B&D har dåligt rykte och mina erfarenheter är inte goda. DeWalt har samma ägare som B&D och det sägs att de blivit sämre de senaste åren. Milwaukee och Hilti är bra men dyra.

Jag valde mellan Makita, Blå Bosch och AEG för ett år sedan, visserligen i en högre prisklass, och det blev AEG eftersom den hade högre varvtal för borrning och bra vrid. Jag sparade lite pengar på att ta den med 2Ah-batterier eftersom jag aldrig varit med om att ett batteri tagit slut innan det andra laddats färdigt. har man två batterier är man alltid redo.
 
  • Gilla
Skysodan och 1 till
  • Laddar…
Har också en AEG borr sedan kanske 20 år.
Funkar perfekt, nu med nytt batteri, och tas fram när det ser för svårt ut för de iofs utmärkta Bosch-maskinerna.
 
Pysslarn skrev:
AEG är nog inga dåliga maskiner om man jämför i mellansegmentet men anser efter drygt sex års användade att blå Bosch är avsevärt bättre.

Kan man inte uttala sig om Stanleys maskiner har man nog begränsad koll — oerhört få om ens några professionella använder sig av det sortimentet. Makita, Panasonic, Hitachi, Festool, Bosch (blå) osv (har säkert missat fler märken) har ett sortiment som över hela linjen duger för proffsbruk på byggplatser och i verkstäder.

Att lista Stanley Fatmax som ett alternativ som kan vara lika bra som AEG MEN som tydligen rankas högre än blå Bosch blir ju komiskt. Tyder bara på begränsad insikt.

//Ronnie
Stanley fatmax nämndes då den låg prismässigt i den nivå TS verkar önska, då jag inte använt dessa och de inte är jättegamla på svenska marknaden med borrskruvdragare så kan jag inte uttala mig om dessa men du kanske använt dessa eller bygger åsikt efter fördomar men det gör inte jag.
Att jag har dålig koll på stanley sa jag direkt så förstår inte var du vill komma.
Det jag däremot vet är att Stanley och Black & Decker gick ihop 2010 och bildade bolaget Stanley Black & Decker och jag antar att stanley maskinerna är ungefär som Black & Decker som TS hade som förslag då jag tror att B&D tillverkar dessa skruvdragare.
AEG har jag använt genom åren framförallt när det var systermaskiner till atlas copco det som idag är känt som Milwaukee och det är helt okej maskiner (Atlas Copco köpte AEG Electric Tools 1991 samt Milwaukee Electric Tools 1995 och hade även sitt eget varumärke till försäljningen 2004 till TTI group).
AEG hade förr en svart serie som var mellan segment och sedan röd som var proffssegmentet på skruvdragare den röda bytte senare namn till atlas copco.
I varje tråd när jag nämner att blå bosch inte är speciellt bra på borrskruvdragare så kommer det robban-kramare och försvarar produkten men som jag tidigare förklarat så har jag använt väldigt mycket blå bosch borrskruvdragare och de har aldrig hållit för mitt arbete.
Blå bosch gör bra produkter men inte deras borrskruvdragare.
Att rekommendera produkter i helt annan prisklass som Milwaukee, festool, makita mm är väl endast oseriöst då det inte är det tråden handlar om.
 
Redigerat:
Angående Nm så är det framför allt Nm vid mjuk dragning som är intressant tycker jag.
Är man ute efter att dra många grova långa skruv där det krävs mycket vridmoment så är det slagskruvdragare som gäller.
 
Och på tal om Nm så har Flex nu en 10,8 V (!) maskin som ser våldsamt intressant ut, den levererar 32/58 Nm. Har inte sett bättre siffror än det tidigare i den klassen. Motsvarar ju en bra 18 V maskin typ min bosch gsr 18 v ec. Väger 1.06 kg exkl batteri och där finns allt från 2.5 till 6.0 Ah akk. Har köpt omrörare/mixer och vinkelslip av Flex i år och tycker de ger ett mycket bra intryck. Andas kvalitet rakt igenom. Har klämt på deras nya 18 v och andra 10,8 maskin och de känns betydligt mer seriösa än min blå bosch.

http://vi.raptor.ebaydesc.com/ws/eB...246&category=127786&pm=1&ds=0&t=1482923217861

Nej jag har inga aktier i flex eller så.
 
Redigerat:
Jag har kört en DeWalt 10.8v DCF610 i ett par år som varit sjukligt bra. Kostade 999:- med laddare och två 1.3Ah batterier. Mest prisvärda elverktyget jag någonsin köpt. Ruskigt smidig. Kompletterade med en naken DCF815 efter ett tag. Lika nöjd med den! (synd bara att den blev stulen). Var DeWalt bättre förr skulle inga andra fabrikat haft något existensberättigande...
 
  • Gilla
Alltgår och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.