B BennySand skrev:
Det skulle ju kunna vara lilltjejens mamma som är trådskapare? ;)
Mycket talar för det.

I ILoveFunkis skrev:
Är inte gift, men hoppas att dotterns pappa får bli förmyndare om olyckan skulle slå till.
 
U Uffe A skrev:
Det har inte fallit dig in att TS kan vara mamma till dottern :cool:
Tvåa på den ;)
 
U Uffe A skrev:
Det har inte fallit dig in att TS kan vara mamma till dottern :cool:
Självklart! Vad korkad jag är :oops:
 
  • Gilla
  • Haha
Hallerudsbo och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Finns det en annan förälder med i bilden och ni har delad vårdnad nu utses inte någon särskild förmyndare.

Dock, om det eventuella arvet skulle överstiga åtta prisbasbelopp (knappt 400.000 kr) kommer det att sättas under överförmyndarspärr. Då måste alltså vårdnadshavaren ha överförmyndarens (som är en kommunal tjänst) tillåtelse att ändra hur pengarna förvaltas – exempelvis om han vill sälja lägenheten.

Så rör det sig om relativt stora pengar finns ett extra skydd för ditt barn.
Tack för svaret!

Summan ligger på mer än 400 000.
Så det går alltså automatiskt till en överförmyndare?
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Mycket talar för det.
Jag tappade bort mig, men är det korrekt att Ni undrar vem som är mamma till barnet?
(Det blev lite förvirrande).

Jag är den stolta modern!
 
  • Gilla
a.o.f och 3 till
  • Laddar…
T TreeView skrev:
Man brukar kunna teckna livförsäkring via ex fackförbundet som inte kräver hälsodeklaration.
Tack för tipset.
Tyvärr är jag långtidssjukskriven och kommer snart att ansöka om sjukersättning.

Kom på att min dotter inte kommer bli lottlös vid dödsolycka. Hon ärver lägenheten.
Jag har dock planerat att sälja lägenheten om hon avslutar en universitetsutbildning, så hon kan köpa en lägenhet. Förolyckas jag då får hon ingen ersättning.

Hur som helst... Ibland känns det orättvist, men man ska inte älta över saker som är omöjliga.
 
U Uffe A skrev:
Det har inte fallit dig in att TS kan vara mamma till dottern :cool:
Det stämmer!
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Hos din bank kan du teckna både bolåneförsäkring och livförsäkring i ett.

Om du går bort innan din dotter är myndig kommer med all säkerhet dotterns pappa bli förmyndare.
Tack för svaret!
Olyckligtvis, så blev jag sjuk innan jag hann tänka på de försäkringarna.
 
Om din dotter kommer igenom en utbildning så klarar hon sig på egna ben sedan. Man inser plötsligt en dag att barnen inte längre är beroende av oss. Hindrar iofs. inte att man hjälper till lite efter förmåga ändå, men det blir mer en social grej.
 
  • Gilla
Karlia och 2 till
  • Laddar…
I ILoveFunkis skrev:
Tack för svaret!

Summan ligger på mer än 400 000.
Så det går alltså automatiskt till en överförmyndare?
Det går inte till överförmyndaren som så, men det sätts en överförmyndarspärr som begränsar vad förmyndaren kan göra utan överförmyndarens tillstånd. När dottern sen fyller 18 får hon full kontroll över egendomen.
 
D09
I ILoveFunkis skrev:
Tack för tipset.
Tyvärr är jag långtidssjukskriven och kommer snart att ansöka om sjukersättning.

Kom på att min dotter inte kommer bli lottlös vid dödsolycka. Hon ärver lägenheten.
Jag har dock planerat att sälja lägenheten om hon avslutar en universitetsutbildning, så hon kan köpa en lägenhet. Förolyckas jag då får hon ingen ersättning.

Hur som helst... Ibland känns det orättvist, men man ska inte älta över saker som är omöjliga.
skulle rekomendera dig till att behålla lägenheten och inte heller gå i borgen för något

säljer du din lägenhet så minskar du dina ekonomiska chanser att kunna hjälpa din dotter om något händer i framtiden.

finns också en risk att du ser hennes framtida arv/ dina besparingar slarvas bort vilket lär påverka er relation.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Om din dotter kommer igenom en utbildning så klarar hon sig på egna ben sedan. Man inser plötsligt en dag att barnen inte längre är beroende av oss. Hindrar iofs. inte att man hjälper till lite efter förmåga ändå, men det blir mer en social grej.
Min dotters far + 3 syskon fick insatsen eller en lägenhet när de flyttade, men han är rik som ett troll som min dotter brukar säga.

Jag ser det som en morot.
Beslutar hon sig för annat sätter jag henne på gatan.

Skämt åsido, jag kommer göra samma sak oavsett.

(Hon planerar att gå på Harvard, Yale eller annan Ivy League skola. Snobb
Något hon planerat i flera år.
Tänkte på ett universitet i Sverige...
Hade kunnat förlika mig med Storbritannien.

Jag flyttade, ensam, till Stockholm när jag var 16 år. Det var korttidskontrakt efter korttidskontrakt. Väldigt påfrestande.
Bostadskön var lång redan då och lägenheterna var hutlöst dyra. Liksom idag.

Vill ge henne en tryggare start.

Inte meningen att det skulle bli en blev novell...
 
  • Älska
Linderödsåsen
  • Laddar…
D09 D09 skrev:
skulle rekomendera dig till att behålla lägenheten och inte heller gå i borgen för något

säljer du din lägenhet så minskar du dina ekonomiska chanser att kunna hjälpa din dotter om något händer i framtiden.

finns också en risk att du ser hennes framtida arv/ dina besparingar slarvas bort vilket lär påverka er relation.
Behöver jag tänka på risken att jag inte kan hjälpa henne ekonomiskt om något oförutsett händer med tanke på att hon har en pappa?

Jag hoppas även kunna behålla en liten del av vinsten som kan användas i nödfall.
Får skippa min inplanerade hund...

Kan inte riktigt se att hon skulle slarva bort en massa pengar. Sker det så är det vad det är.
Det kommer vara hennes pengar och alla begår misstag. Stora som små.

Apropå pengar och relationer:
Misstänker att syrran började utarbeta sin krigsplan inför arvet när hon var tonåring.
Hon har redan tjingat saker och bett om att hennes son ska få ärva sommarhuset.
 
Om hon faktikst lyckas komma in på, och gå igenom någon av "Ivy league" skolorna, så kommer hon inte att behöva din lägenhet sedan. Räkna med att hon tjänar 50 000 i månaden inom ett par år efter examen, och det dubbla inom 5 år.
 
  • Gilla
ILoveFunkis och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Om hon faktikst lyckas komma in på, och gå igenom någon av "Ivy league" skolorna, så kommer hon inte att behöva din lägenhet sedan. Räkna med att hon tjänar 50 000 i månaden inom ett par år efter examen, och det dubbla inom 5 år.
:crysmile: Då kan hon köpa en lägenhet åt mig!
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.