Hej!
Jag har en bostadsrätt med ett icke avbetalat lån och värdet på bostaden har gått upp med ca 100%.

Är ensamstående med en 14-årig dotter och undrar vad som skulle hända med bostadsrätten om jag avlider:
- Har hon rätt till vinsten när den säljs?
- Har hon rätt att ta över lägenheten om hon är myndig, har ett fast jobb och uppfyller bankens krav?

Behöver jag skriva ett testamente eller går det automatiskt till henne då hon är mitt enda barn?

Tack på förhand!
 
  • Gilla
Jonten78
  • Laddar…

Bästa svaret

Dottern ärver allt om du dör. Men om vi antar att det skulle inträffa medan hon är under 18 år. Så kommer det ju att bli någon form av förmyndare som tar över. Hur det går till beror ju på en massa saker vi inte vet. Finns någon släkting som kan gå in osv.

Så din dotter får låta sälja lägenheten om det är det lämpliga. Och hon får då vinsten från försäljningen.

Om det är aktuellt för henne att bo där själv, så kan hon göra det under förutsättning att banken accepterar henne som låntagare för de lån du har. Föreningen kan i praktiken inte neka henne medlemsskap.

Det där med testamente skall inte behövas, under förutsättning att du inte är gift, du skrev ensamstående. Men det kan ibland betyda att man bara är separerad från sin make, inte skild.

Det kan finnas en fördel med testamente. I ett sådant kan du stipulera att arvet skall vara dotterns enskilda egendom. Det ger ett visst skydd om din dotter skulle gifta sig, och sedan skilja sig. Arvet blir då inte en del av giftorättsgodset som skall bodelas. Det förutsätter att hon lyckats hålla värdet av arvet sepraerat från en gemensam ekonomi. Om hon bara ärver, utan skrivning om enskild egendom, så blir arvet inte enskild egendom.
 
Redigerat:
  • Gilla
Knight och 11 till
  • Laddar…
Hempularens sista stycke tycker jag du ska ta fasta på.
 
  • Gilla
Fotografen och 4 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Eftersom dottern bara är 14 år kan det vara bra att skriva i ett testamente vem man vill ska bli förmyndare (och som man tillfrågat). Det har ingen absolut rättslig verkan men socialnämnden (som kommer att utnämna förmyndare om dottern är omyndig vid din bortgång) brukar ta hänsyn till sådana önskemål i sin bedömning.
 
  • Gilla
Marcus_L
  • Laddar…
D09
Kanske läge att komplettera försäkringsskyddet med ett bolåneskydd som löser ut lånen vid dödsfall.

Då behöver väl inte banken ha någon åsikt om dottern behåller lägenheteten
 
  • Gilla
Marcus_L och 3 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Och livförsäkring.
 
  • Gilla
Marcus_L och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Dottern ärver allt om du dör. Men om vi antar att det skulle inträffa medan hon är under 18 år. Så kommer det ju att bli någon form av förmyndare som tar över. Hur det går till beror ju på en massa saker vi inte vet. Finns någon släkting som kan gå in osv.

Så din dotter får låta sälja lägenheten om det är det lämpliga. Och hon får då vinsten från försäljningen.

Om det är aktuellt för henne att bo där själv, så kan hon göra det under förutsättning att banken accepterar henne som låntagare för de lån du har. Föreningen kan i praktiken inte neka henne medlemsskap.

Det där med testamente skall inte behövas, under förutsättning att du inte är gift, du skrev ensamstående. Men det kan ibland betyda att man bara är separerad från sin make, inte skild.

Det kan finnas en fördel med testamente. I ett sådant kan du stipulera att arvet skall vara dotterns enskilda egendom. Det ger ett visst skydd om din dotter skulle gifta sig, och sedan skilja sig. Arvet blir då inte en del av giftorättsgodset som skall bodelas. Det förutsätter att hon lyckats hålla värdet av arvet sepraerat från en gemensam ekonomi. Om hon bara ärver, utan skrivning om enskild egendom, så blir arvet inte enskild egendom.
Tack så mycket för hjälpen och för att det var enkelt att förstå.

Är inte gift, men hoppas att dotterns pappa får bli förmyndare om olyckan skulle slå till.
Han är vettig och vill alltid hennes bästa.

Det var väldigt bra att du nämnde enskild egendom. Jag ska definitivt skriva ett testamente. Tack!
 
  • Gilla
Linderödsåsen och 3 till
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Eftersom dottern bara är 14 år kan det vara bra att skriva i ett testamente vem man vill ska bli förmyndare (och som man tillfrågat). Det har ingen absolut rättslig verkan men socialnämnden (som kommer att utnämna förmyndare om dottern är omyndig vid din bortgång) brukar ta hänsyn till sådana önskemål i sin bedömning.
Tack för informationen.

Jag tänkte inte på hur jag
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Eftersom dottern bara är 14 år kan det vara bra att skriva i ett testamente vem man vill ska bli förmyndare (och som man tillfrågat). Det har ingen absolut rättslig verkan men socialnämnden (som kommer att utnämna förmyndare om dottern är omyndig vid din bortgång) brukar ta hänsyn till sådana önskemål i sin bedömning.
Tack!

Efter att ha läst Hemapularens svar, så tänkte jag inte på att jag kan skriva vilken förmyndare jag önskar i testamentet.
 
  • Gilla
Fjällbjörk
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Och livförsäkring.
Livförsäkring skulle kännas väldigt tryggt.

Mitt barn har inte rätt till ersättning om jag förolyckas. Jag har taskiga gener och
det är med andra ord omöjligt för mig att få en livförsäkring.

Inte världens bästa känsla, men dåliga gener
kanske betyder att det är omöjligt att förolyckas!

Har två olycksfallsförsäkringar för att vara på den säkra sidan...
 
Hemmakatten
Hos din bank kan du teckna både bolåneförsäkring och livförsäkring i ett.

Om du går bort innan din dotter är myndig kommer med all säkerhet dotterns pappa bli förmyndare.
 
  • Gilla
ILoveFunkis
  • Laddar…
T
I ILoveFunkis skrev:
Livförsäkring skulle kännas väldigt tryggt.

Mitt barn har inte rätt till ersättning om jag förolyckas. Jag har taskiga gener och
det är med andra ord omöjligt för mig att få en livförsäkring.

Inte världens bästa känsla, men dåliga gener
kanske betyder att det är omöjligt att förolyckas!

Har två olycksfallsförsäkringar för att vara på den säkra sidan...
Man brukar kunna teckna livförsäkring via ex fackförbundet som inte kräver hälsodeklaration.
 
  • Gilla
ILoveFunkis och 3 till
  • Laddar…
Finns det en annan förälder med i bilden och ni har delad vårdnad nu utses inte någon särskild förmyndare.

Dock, om det eventuella arvet skulle överstiga åtta prisbasbelopp (knappt 400.000 kr) kommer det att sättas under överförmyndarspärr. Då måste alltså vårdnadshavaren ha överförmyndarens (som är en kommunal tjänst) tillåtelse att ändra hur pengarna förvaltas – exempelvis om han vill sälja lägenheten.

Så rör det sig om relativt stora pengar finns ett extra skydd för ditt barn.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Om du går bort innan din dotter är myndig kommer med all säkerhet dotterns pappa bli förmyndare.
Vem utom trådskaparen skulle du mena kunde vara dotterns pappa?
 
  • Wow
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Vem utom trådskaparen skulle du mena kunde vara dotterns pappa?
Det skulle ju kunna vara lilltjejens mamma som är trådskapare? ;)
 
  • Gilla
Fartland och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Vem utom trådskaparen skulle du mena kunde vara dotterns pappa?
Det har inte fallit dig in att TS kan vara mamma till dottern :cool:
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.