torbeno torbeno skrev:
[bild]
Nästan, här är din
hej hur trögt ska pumpen gå? Och hur får man loss pumpen helt?
 
  • En hand håller en demonterad pump med sitt rotorskaft synligt, redo för underhåll eller reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Markerade området, vänd så att du ser undersidan. Den skall gå lätt att snurra på med en mejsel.
 
  • Hand håller en maskindel med markerat område som kan justeras med mejsel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Tomas.F
  • Laddar…
har typ samma problem med min hemma: WTWH7568SN
Vatten verkar gå till behållaren i stället för avloppsröret.
Pumpen verkar funkar, den pumpar men den går till fel "avlopp"
Undrar om det är avloppsset som är trasikigt ?
Tips?
 
J jamdung skrev:
har typ samma problem med min hemma: WTWH7568SN
Vatten verkar gå till behållaren i stället för avloppsröret.
Pumpen verkar funkar, den pumpar men den går till fel "avlopp"
Undrar om det är avloppsset som är trasikigt ?
Tips?
Det finns en risk att avloppsset har kleggat igen. Den är ganska svår att få ren, du behöver spola med högt tryck. Den sitter lite inklämd men går att få loss. Position 0530 på bilden
 
  • Teknisk ritning där delnummer 0530 markerar en del av ett avloppssystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
antar att jag måste ta bort sidopanelerna?
 
Ja, framifrån sett den vänstra sidoplåten. Du måste lossa toppen och för att komma åt skruvarna. Finns även nån skruv undertill som du måste lossa. Efter det kan det räcka med att böja ut den lite försiktigt
 
Tack, kunde komma åt den, den var ren. Undrar om det är aktuatorn som har trasig, kan man testa den på nåt sätt? Den har en sån styrdon: eltek 100331
 
Innan du går all in här. Maskin fungerar så att den tömmer ut vattnet endast vid slutet av körningen eller om behållaren är full. Maskin använder vattnet under cykeln för att spola rent kondensorn.
 
misstänkte det men den tömma aldrig ut den till avloppet som den brukade göra utan att den stannar och klagar på att vattenbehållaren måste tömmas. märkte att den pumpen fungerar då den pumpar upp till behållaren, antar att det är då den spolar kondensorn. frågan är varför pumpas vatten upp till behållare men inte till avloppet.
 
J jamdung skrev:
misstänkte det men den tömma aldrig ut den till avloppet som den brukade göra utan att den stannar och klagar på att vattenbehållaren måste tömmas. märkte att den pumpen fungerar då den pumpar upp till behållaren, antar att det är då den spolar kondensorn. frågan är varför pumpas vatten upp till behållare men inte till avloppet.
Jag har bara bytt dessa pga igensatt, inte elektriskt/mekaniskt haveri så har inte så mycket mer att komma med där. För att spola rent den krävs högre tryck än vad kökskranen ger.
 
R Rire skrev:
Hej,

Har just fixat min Siemens tumlare enligt denna modell. Hittade denna video efter att jag fixat den på motsvarande vis. Jag struntade i att lossa sidoplåten i framkan, i övrigt rätt lika. Fick loss en massa mög i både pump och flottör.

[media]
Ett par år senare, men tack som fasen för video och bilder. Besparade mig ett par tusenlappar. (Siemens IQ300)
 
Tack! Funkade perfekt! Kunde även rengöra flottören på min E44:11 via luckan = succé.
 
S StefanFS skrev:
Känner mig rejält blåst efter att en svindyr maskin lägger av efter 2 år och 1 månad. En torktumlare ska hålla mycket längre, Bosch verkar ju haft problem med sina torktumlare i många år om man läser lite trådar. Full vattenbehållare, minsann. Gjort allt i alla trådar, funkar inte. Nu till tippen med Bosch Meisterstück Series 8.....
Har samma problem med min serie 8 men är nu 3 år gammal och man förväntar sig mera av en så dyr maskin. Hade en Electrolux unna och blev sur över att den bara höll i 4 år och en Whirpool som bara höll i 3 år. Vad är det som händer med dagens maskiner det är ju bara skit. Jag hade en Husqvarna innan Whirpoolen och den höll i 10 år och hade en Electrolux innan den som höll en 8-9 år.
 
Jag fick byta pumpen till slut. Det som var konstigt var att den fungerade ibland, ringde Bosch till slut, de trodde då att det var moderkortet eller sensorn men det var pumpen. Det fixar du själv. Vilken modell har du?
 
H Harald Blåtumme skrev:
Har en Bosch Maxx 8 Sensitive som betedde sig så här på sistone. Anslutet direkt till golvbrunn via slang så övre behållaren används inte. Det hjälpte i början att blåsa rejält i avloppsslangen, man hör hur det bubblar till i maskinen. Men till slut funkade det inte längre, lampan för fylld vattenbehållare gick igång efter några minuter.

Lösningen var att rensa under den dolda luckan som beskrevs i första inlägget. Men jag kan förstå om det inte alltid hjälper eftersom det är svårt att komma åt och rensa ordentligt, fick använda en liten spegel. Dessutom omöjligt att komma in i de där pump/nivåsensorprylarna som sitter till vänster.

Skulle det inte hjälpa att rensa under "dolda luckan" så kan man ju som Invar_Ekman skriver demontera vänster ytterplåt och komma åt att rensa komponenterna ordentligt på så vis.

Mycket trevligt att det är såpass lättservat byggt tycker jag!

Hej!

Tack för tipset. Jag gjorde detta för ett tag sedan då min torktumlare började krångla och den har fungerat fint sedan dess. Jag hade ingen aning om den ”hemliga” luckan innan. Nu ska det rengöras där inne regelbundet. Min torktumlare är också en Bosch och har fungerat fint i åtminstone sju år.

Mvh Mackk
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.