Vi har ju min mörka bild på den jag fick i utbyte i början på året, som har två stavar monterade som stöd.
Visa bilaga 106396
 
Eriksgatan skrev:
Så ser även min senaste klippare ut - tillverkad en månad tidigare 2014-03-20 - också på klippupphängningen. Jag har dock inte observerat att den är förändrad mot tidigare. Finns det någon här som kan fotografera en 2013-klippare med klippningen på Min.klipphöjd så som frav gjort på bilden ovan så att vi kan jämföra upphängningen?
Tja jag har ju min gamla bild från 2013 när jag fick den utbytt och genast gjorde modifiering för att motverka bröl :)
Dock är bilderna tagna från sidan och inte framifrån tyvär.
Bilde före:
20130727_141129.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild efter modifiering:
20130727_140950.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

.:
Utöver detta så gjorde jag även en åtgärd för att ta bort övre glappet så här:
Leta reda på rätt storlek på burk (denna tagen från frugans tvättstuga) och skär av övre halsen (med gängorna)
denna kan du sedan trycka / skruva ner runt den del som glappar (under den röda ratten).
Obs "ringen" kan behövas lossas/kontrolleras när du justerar klipp höjden.

20130823_175853.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20130823_175429.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kan bara tillägga att det har fungerat utmärkt, men ibland kan man höra att den morrar och har lite obalans (då hade den brölat utan dessa åtgärder) men då är det bara att skruva av knivtallriken och tvätta ren den från mosade gräsrester som ibland till och med sitter på ovansidan => och obalansen och morrandet är borta igen :)
 
  • Gilla
mawi och 2 till
  • Laddar…
jag testade sätta indegon på endast 20mm klipphöjd och nu ser man mer tydligt var den klippt och inte klippt.
på några ställen där gräset är högre ser man några långa remsor där den inte klippt, jag har den på auto läget. tycker aldrig den klipper kanterna häller fast jag har inställt på klipp varje gång. jag var version 5,8, är detta något som blev förbättrat med 5,9?
 
frav skrev:
När den "rymmer". Stannar den då precis bakom slingan eller sticker den iväg långt på egen tur?
Den stannar precis utanför slingan och talar om att den inte haft kontakt med slingan på länge.

Martinbj skrev:
Hej Granfot
Vad får du för felkoder när den rymmer? Låter nämligen som dåligt nätaggregat, fick mitt bytt i våras och nu fungerar allt klockrent
Eriksgatan skrev:
Granfot, håller med Martinbj om att det låter som ett dåligt nätaggregat. Hur gammalt är det? Finns två olika utseenden på märkningarna om man kollar på mina bilder från sommaren 2013 här. De äldre har hög felprocent som bl a orsakar rymningar. Själv har jag 330 m slinga utan problem och det finns andra här som har över 450 m.
Ingen kontakt med slingan brukar den klaga på.

Aggregatet är ett tidigt (eller sent beroende på hur man ser det) från 2012, förbokade roboten och fick den ganska tidigt och har haft samma aggreaget hela tiden, så det skulle kunna vara boven.

Har inte hunnit mäta slingan, men den kan vara boven med. Vet att den är avskavd på ett ställe men har inte fixat det eftersom den fungerat, men jag får testa byta den biten så fort tillfälle ges.

Men nu är den helt omöjlig med felkod 142 som den får någon gång om dagen. Dessutom har jag två gånger hittat den stående på gräsmattan, och när man kommer fram till den så står det "Klipp" i displayen. Sträcker man fram handen mot den så hoppar den till som den blivit skrämd och sen försöker den köra en bit till med blandade framgångar för att en liten stund senare fortsätta som innan.

Ska försöka övertyga supporten om att det är dags för dom att ge mig en ny klippare. Är nästan helt säker på att tre av dom fyra gångerna den varit in (med den här gången som kommer räknad) så har jag nämnt i felanmälan att den envisas med att rymma lite då och då.

Önska mig lycka till. :p
 
Granfot

Fixa slingan så tror jag det löser sig.
 
  • Gilla
F1Alex och 1 till
  • Laddar…
lems skrev:
Granfot

Fixa slingan så tror jag det löser sig.
Mja, fast skavet är nytt och rymningarna är sen den var ny. Bättre blir det kanske, men förmodligen inte bra.
 
sende in min bosch indigo 10 . dette er den andre eg har hatt . den fannt ikkje begrensnings tråden.
Fekk ny klippar tilbake ! det viste seg å være indigo 1300 . kartla hagen i går kveld. og sette den til klipping kl 09 00 kjørte i 1 time og 20 min i høgt gras. før den gjekk tilbake til lade stasjonen.
ser der er nye forjul på denne klipparen og ein meir lesbar skjerm (bedre kontrast.) må vel kalle dette god servise. noen som har erfaring med indigo 1300?
 
bsaevik skrev:
sende in min bosch indigo 10 . dette er den andre eg har hatt . den fannt ikkje begrensnings tråden.
Fekk ny klippar tilbake ! det viste seg å være indigo 1300 . kartla hagen i går kveld. og sette den til klipping kl 09 00 kjørte i 1 time og 20 min i høgt gras. før den gjekk tilbake til lade stasjonen.
ser der er nye forjul på denne klipparen og ein meir lesbar skjerm (bedre kontrast.) må vel kalle dette god servise. noen som har erfaring med indigo 1300?
Kan du ta lite bilder och lägga upp här så vi oxå kan se 1300?
 
Granfot skrev:
Mja, fast skavet är nytt och rymningarna är sen den var ny. Bättre blir det kanske, men förmodligen inte bra.
Minsta lilla "läckage" från slingan ställer till problem.
Kontrollera _alla_ skarvar.

Du kan även mäta på nätaggregatet.
 
lems skrev:
Minsta lilla "läckage" från slingan ställer till problem.
Kontrollera _alla_ skarvar.

Du kan även mäta på nätaggregatet.
Vad är en acceptabel resistans i slingan då?
 
Granfot skrev:
Vad är en acceptabel resistans i slingan då?
ska mäta min slinga ikväll.
Då får vi ett ungefärligt värde.
 
.11
 
Redigerat:
Är det någon annan än jag som upplever att maskinens grepp är lite sådär? Jag har på några ställen på tomten lätt sluttande kanter på ca 15% emot begränsningstråden. När den kör ner emot dom och vänder så ser man ofta att ett hjul tappar greppet.
Även då maskinen korsar min grusgång och ska upp på biytan jag har är det lätt att det blir lite hjulspinn. När den gör det så kan det bli att maskinen kör runt på biytan och bekräftar position i en halv evighet innan den hittar tillbaka.

Jag funderar om man kunde få bättre grepp på något sätt. Jag såg på någon bild på en öppnad maskin att batteripacket sitter framför hjulaxlarna, men det borde ju vara bättre att ha det bakom för att få mer vikt på bakhjulen.
Det är väl en avvägning så att maskinen inte åker på bakhjulen kanske.
Men drivhjulen sitter ju långt bak på maskinen, så det är ju lätt att tappa greppet om den backar i uppförsbacke.

Jag har även sett att felkod 47 har varit uppe på displayen, och det ska ju betyda att begränsningslinan flyttats. Det är jag rätt säker på att det beror på hjulspinn på grusgången.
En annan sak som är dåligt är att felkoderna inte sparas i en felloggslista. Blir det felkod så verkar de vara borta efter nästa laddning, vilket är rätt illa.


Är det någon som haft liknande problem?
 
Jeg har/Hadde samme problem, men mindre nå når jeg har fått ny maskin med 5.9 SW..
Løsningen jeg fant er å bruke "hønsenetting" i området der den snur, samt bytte drivhjul til nye, ved mye "linedans" blir hjulene utslitte (viser ikke før du studerer mot de nye)
Jeg har mye sand i jorda så når den først lager hull langs kanttråden bare blir det verre og verre takket være slitasjen fra sanden.
Så forresten at første gang jeg satte opp den nye klipperen så mener jeg å huske at den spurte hvilken plen den var på, virker på meg som om det var en glipp i SW og at forskjellen på modellene (1300-10) ligger rent i SW...
Har en forholdsvis rektangulær tomt med en side mot vei som ikke er noen svinger eller vinkler på, ca90-100m, om klipperen mister hvor den er så kjører den heeeeeeeeeeeeeele veien langs denne til den kommer til neste tre vinkler før den vet hvor den er...meget irriterende å se på kan du si, tror ikke det er mye tilbakemelding fra GPS der nei....
 
Jeg vil tro at batteriet og dermed tyngdepunktet kan flyttes bakover, det er jo et feste der. Gjør et forsøk !

Kanttråd nederst i en skrent vet vi kan gjøre at den ikke klarer å stoppe i tid og halker over tråden, spesiellt i regn. Når den kommer med nosen først ned skrenten och skal snu 180grd med tallriken i bakken skal den ha godt grep før å få det til.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.