Waxinator skrev:
Det är den gamla typen av smörjning från de gamla Western filmerna. :wow:
Vagnförarna smorde ju sina hjulaxlar med sniglar för minimal friktion. (y)
Jag hörde ett gammalt uttryck "snila-mil". Det betyder den sträcka man kan köra på en snigel innan det är dags för en ny.
Vagnarna hade en bytta med sniglar hängandes. Det var barnens uppgift att plocka sniglar till den.
Var det bättre förr :confused:
 
  • Gilla
Waxinator
  • Laddar…
Granfot

Har du många skarvar på slingan?
Hur lång tråd?
Är slingan komplex?
 
vad gör ni för service på era indigos?
 
Mikael_wi skrev:
vad gör ni för service på era indigos?
Köpte min på på Cheapy WEB-handel så jag mail'ar bara kundtjanst@cheapy.se
och får då en servicesedel att fylla i plus en fraktsedel att skriva ut och klistra på lådan.
Har alltid fungerat smidigt och kostnadsfritt.
 
Lems, jag minns faktiskt inte hur lång slingan är, men original-spolen plus en halv rulle till har jag för mig. Ganska komplex med en del trånga passager och så, men förutom att robotfan rymmer utanför slingan då och då så funkar det. Jag gissar på ett tiotal skarvar, men samtliga är lödda, krympslangade och vulktejpade, så det borde vara safe. :)
 
Granfot skrev:
Lems, jag minns faktiskt inte hur lång slingan är, men original-spolen plus en halv rulle till har jag för mig. Ganska komplex med en del trånga passager och så, men förutom att robotfan rymmer utanför slingan då och då så funkar det. Jag gissar på ett tiotal skarvar, men samtliga är lödda, krympslangade och vulktejpade, så det borde vara safe. :)
Prova att ohm-mäta slIngar i torrt respektive fuktigt gräs.
Testa även att tillfälligt "koppla bort" de komplexa delarna på slingan, om det finns möjlighet.
 
Redigerat:
När den "rymmer". Stannar den då precis bakom slingan eller sticker den iväg långt på egen tur?
 
Granfot skrev:
Lems, jag minns faktiskt inte hur lång slingan är, men original-spolen plus en halv rulle till har jag för mig. Ganska komplex med en del trånga passager och så, men förutom att robotfan rymmer utanför slingan då och då så funkar det. Jag gissar på ett tiotal skarvar, men samtliga är lödda, krympslangade och vulktejpade, så det borde vara safe. :)
Hej Granfot
Vad får du för felkoder när den rymmer? Låter nämligen som dåligt nätaggregat, fick mitt bytt i våras och nu fungerar allt klockrent
 
jag tänkte mer på undrhåll förutom då slipa kmivarna
 
Mikael_wi skrev:
jag tänkte mer på undrhåll förutom då slipa kmivarna
Du kan ju se till att hålla framhjulen smorda likaså de vertikala hjulaxlarna.
Ge laddstationen lite 5-56 på kontaktytorna då och då.
Annars är det bara att ta bort lite gräs under när det blivit för mycket.
 
  • Gilla
rcjofo
  • Laddar…
Dagens tips :
Nær man har installerat kanttråden och har en välfungerande robot bør man kolla motståndet ( Ohm ) i kabelen och skriva det ner ...

Får man problemer etter några år ... kan man enkelt kolla om felet skyldes en dålig skarv eller något annat fel med kanttråden.
 
  • Gilla
Granfot
  • Laddar…
ok så 5-56 på framhjul och hjulaxlarna plus kontaktytorna på laddstationen
 
5-56 känns väl en aningen tunt. Det dunstar ju bort, mer rengöringsmedel än smörja. Jag har använt spray vaselin med bra resultat.
 
Eriksgatan
Martinbj skrev:
Hej Granfot
Vad får du för felkoder när den rymmer? Låter nämligen som dåligt nätaggregat, fick mitt bytt i våras och nu fungerar allt klockrent
Granfot, håller med Martinbj om att det låter som ett dåligt nätaggregat. Hur gammalt är det? Finns två olika utseenden på märkningarna om man kollar på mina bilder från sommaren 2013 här. De äldre har hög felprocent som bl a orsakar rymningar. Själv har jag 330 m slinga utan problem och det finns andra här som har över 450 m.
 
Eriksgatan
frav skrev:
Demo maskinen (04/2014) hade den nya bottenplattan med de nya hjulen & en tillsynes ny upphängning för klippaggregatet. Där var en annan stabilisering mot min som har de extra stavarna monterade.
[bild]
Så ser även min senaste klippare ut - tillverkad en månad tidigare 2014-03-20 - också på klippupphängningen. Jag har dock inte observerat att den är förändrad mot tidigare. Finns det någon här som kan fotografera en 2013-klippare med klippningen på Min.klipphöjd så som frav gjort på bilden ovan så att vi kan jämföra upphängningen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.