petterg skrev:
Hur fikk du den att kartera om utan att radera kartan?
JAg bara gick in i menyn och tryckte på "kartera" och det gjorde den. Men den gamla kartan va kvar för den va aldeles för smart för att va noob i trädgården
 
MeanMike skrev:
Den backade ut mer än 180 gr o in i väggen o sen backade den in i dockan igen o repade o bar sig åt. sen ut och klippte igen, helt vanligt
Jag fattar nada nu
Den behøver kjãrlek och uppmerksamhet
 
  • Gilla
MeanMike
  • Laddar…
MeanMike skrev:
JAg bara gick in i menyn och tryckte på "kartera" och det gjorde den. Men den gamla kartan va kvar för den va aldeles för smart för att va noob i trädgården
Kan ikke huske å ha sett det valget
 
Angående lindans, om man får spekulera så tror jag att formen på tomten påverkar mycket beteendet på klipparen. Min tomt är lite förenklat som ett U och klipparen går ofta lindans på vissa områden med tråkiga spår som följd. Sedan ibland kan den imponera grymt och snyggt svänga förbi hinder.
Pga lindansen så kantklipper inte jag för att undvika mer spår, men frågan är hur stor skillnaden blir. Om man klipper regelbundet så känns det som att klipparen kommer åt det mesta ändå tack vare att den går mot kanttråden i diverse olika vinklar. Om ni tittar på kortet, ni som kantklipper, får ni bort mer gräs? (yes, jag har inte trimmat på flera veckor så höjden på gräset är inte det jag vill ha kommentarer på utan bredden :)). CAM00170.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Dr.Øst: Varfør lägger du ikke tråden under hellene ?
 
MeanMike skrev:
JAg bara gick in i menyn och tryckte på "kartera" och det gjorde den. Men den gamla kartan va kvar för den va aldeles för smart för att va noob i trädgården
Jeg har ikke det valget i min meny ..... må radere kartan innan den kommer fram. Og når jeg raderade kartan så fanns inget kvar...
 
rcjofo skrev:
Dr.Øst: Varfør lägger du ikke tråden under hellene ?
För att jag är svensk :)

Dessutom ligger nog plattorna för långt ner (gammal stenläggning)
 
  • Gilla
rcjofo och 1 till
  • Laddar…
Dr Ost skrev:
För att jag är svensk :)

Dessutom ligger nog plattorna för långt ner (gammal stenläggning)
For å hjelpe med din svenskhet, legg kabelen inntil hellene.
 
  • Gilla
rcjofo och 1 till
  • Laddar…
petterg skrev:
For å hjelpe med din svenskhet, legg kabelen inntil hellene.
Som sagt, jag tror att det är för stor höjdskillnad och har man läst alla 266 sidor i detta forum så undviker man gärna hinder vid kanttråden :). (tänker främst på att klipparen ibland vänder utåt, så på ett sätt är "hinder" som är lägre än gräsmattan värre)

Men visst, kan bli ett roligt projekt att höja upp plattorna.
 
Redigerat:
petterg skrev:
Kan ikke huske å ha sett det valget
Detta va innan jag skickade tillbaka den. Jag hade valet att kartera i menyn. eller vänta nu.......jag kanske körde fabriksåterställning först. Ja nu minns jag inte. Men jag testade alla varianterna. fast i vilken ordning vet jag inte. Det slutade iaf med valet "radera karta" det va det enda som tog bort kartan o man verkligen tömde minnet.
Just nu har det regnat ute så Indy skulle nog behöva en snorkel för att vara ute nu.
 
Dr Ost skrev:
(yes, jag har inte trimmat på flera veckor så höjden på gräset är inte det jag vill ha kommentarer på utan bredden :)).
Du får tvätta plattorna !!!:wow: skoja bara....
 
  • Gilla
Dr Ost
  • Laddar…
Hade jag gillat trädgårdsarbete så hade jag inte skaffat Indegon :)
 
  • Gilla
pgerts
  • Laddar…
Lite repetition: Oavsett version så kan man bara ha en karta i minnet (finns en karta så saknas valet att kartera). Dock stämmer det att en fabriksåterställning inte är en garanti för att kartan försvinner utan vill man ha den återställd helt skall man även manuellt ta bort kartan. (som sagt, Bosch gör lite våld på ett inarbetat begrepp)
 
MeanMike skrev:
Nej det stämmer inte!!!!
Jag har min son och hans hund här så jag måste köra manuellt pga att jag ska ta bort ett nät som jag har för hunden (olydig) och min funkar med kantklipp utan problem. på manuellt !

Däremot så till min fasa så fick min nya build 5233 spunk igen vid utgång från laddaren, precis som innan jag skickade iväg en. Va fan !!!!!!!!
Nu får den gå färdigt, sen ska jag fasenimej filma den när den gör så där. (om den gör om det) o lägga upp det här hos oss, o be Bosch titta på filmen. Den backade ut mer än 180 gr o in i väggen o sen backade den in i dockan igen o repade o bar sig åt. sen ut och klippte igen, helt vanligt
Jag fattar nada nu
Jag såg något liknande när han gick ut för att kantklippa - och startade med detta vid laddstationen.

Vände ut ur laddstationen 180 grader - backade en bit - vred höger (antagligen för att lokalisera tråden) och krockade med en stock som ligger i kanten av trädgårdslandet. Vred vänster och krockade med laddstationen. Höll sedan på och vred litet hit o dit innan kantklippning moturs startade.
Du har iofs nyare SW, men det är kanske inte skiljer just för denna situation.
 
Hustips
Många hus har presenterats och de skulle visst få en egen tråd, men jag har inte hittat dit. Så stå ut med ett hus till.
Byggt av "backyard junk" till det mesta. Det blir muggigt under laddstationen om den står direkt i gräset och de lustiga spikarna håller den inte på plats om man har sandjord. Så basen är 3 st betongplattor (gammal trapp) 100*24 cm. Laddstationen är fastskruvad i plattorna. För att ta loss den behövs 3 olika bits och varje skruv ska dras 50-100 varv. Ska inte var lättstulet.
Huset är byggt av trallvirke 28*120. Luft-insläpp under och mellan brädorna. Taket av råspont 21*95 (litet onödigt kraftigt). Lutning 1:10. Taket blev litet tungt, men med en gasdämpare blev det kanon. Gasdämparen (Mazda 626 tror jag) har art 68-234 hos en känd tillbehörsfirma på B. Gångjärn i rostfritt från samma ställe.
Ställde huset litet utanför plattorna i framänden för att jag vill att maskinen ska kunna krocka med laddstationen vid ev ny kartering. Brädorna i kortsidan kan nämligen enkelt skruvas bort. Stolparna på kortsidan sitter i jordankare. De andra skruvade i plattan. På förekommen anledning (inlägg om kabelskarvar) ska jag direkt nämna att jag är ingen expert på detta. Varken snickare eller takläggare. Du måste alltså inte bygga ett lika dant och inte heller riva ditt gamla om du redan har byggt ett. Det är bara ett exempel (Helge). 2013 08 10_2269.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2013 08 10_2270.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2013 08 10_2272.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2013 08 10_2273.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2013 08 10_2276.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2013 08 10_2278.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2013 08 10_2279.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2013 08 10_2280.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2013 08 10_2281.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • 2013 08 10_2271.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2013 08 10_2274.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Abki och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.