Waxinator skrev:
Liksom att där finns lösenords spärr i BIOS också...
Varför inte bara kräva upplåsning av PIN-koden innan menyval för uppdatering kan nås !?

I samband med ev. service får man avlägsna koden innan och om menyerna är obrukbara så får logikkortet ändå bytas ut av verkstaden..
Ja det e ju det absolut enklaste. och vi talar ju här om uppdateringar dvs rättningar och mer finlir. Det betyder ju inte ens att hela programmet måste raderas. Vi spekulerar ju bara. Se det positivt. Dom löser det säkert. Vi behöver ju inte måla fan på väggen och säga det e omöjligt redan innan det hänt.
HAVE FAITH mina damer och herrar.
Kan säga att min Indigo nu tar ca 50 min i snitt för 250kvm mot 1,1 tim i början. följer nästan aldrig tråd och löser även trånga passager o problem väldigt bra. Det går framåt. Jag e sugen o skaffa en till fritidshuset också. Såg förvisso att Landoiden reades på jula nu för 5995:- det e billigt.
 
Begge deler har jeg allerede foreslått for bosch på et tidspunkt hvor de fortsatt sa at oppdateringer ville komme på nett. Om de nå har funnet ut at oppdateringer ikke kan komme på nett kan det være fordi det medfører problemer som de ikke har løsninger for. En mulighet er altså tyverisikring.

Jeg er imidlertid ganske sikker på at oppdatering må gjøres ved å skrive fullt image. Jeg tror neppe hardwaren som er benyttet i en slik maskin er i stand til å endre biter av programmet uten å overskrive andre biter og dermed skape mer problemer enn de løser. Det å lese ut deler av en kode fra programminnet og inkludere dette i et nytt image som skal skrives er faktisk en rimelig komplisert opperasjon om kodenivået er lavt nok, og det kan det godt være på denne typen hardware.
 
Dags för en uppdatering av klipptiderna då. Min klippare har gått rejält framåt och klipper nu mina 1200m på 12tim och 45min. Fler får gärna fylla på listan

NamnStorlek m2Tid
rcjofo2501 tim
meanmike25050min
ecb 1003502*0,5 tim?
dr ost6003t 45m
plaggis7508 tim
dennisson8002*14 tim?
ensamgud100010 tim
waxinator110030 tim
martinbj120012tim 45min
 
  • Gilla
MeanMike och 1 till
  • Laddar…
Fick tillbaka klipparen idag efter exakt 1 vecka (onsd-onsd), eller rättaresagt en helt ny från Bosch då de dömde ut min helt. Tillverkad 2013-06-12, 75db, 5.8/build 5167. Ska installeras imorgon då det kom regn idag första gången på 3 veckor, var lite blött att vara ute och installera den. Kan inte se något som är nytt på den förutom att man höjt maxtempen för transformatorn från 40grader till 50grader. Bägge stödelementen var hela. Hoppas slippa höra denna bröla nu. Knivarna är slipade ikväll.
 
  • Gilla
rcjofo
  • Laddar…
Martinbj skrev:
Dags för en uppdatering av klipptiderna då. Min klippare har gått rejält framåt och klipper nu mina 1200m på 12tim och 45min. Fler får gärna fylla på listan

Namn
Storlek m2
Tid
rcjofo
250
1 tim
meanmike
250
50min
ecb 100
350
2*0,5 tim?
dr ost
600
3t 45m
plaggis
750
8 tim
dennisson
800
2*14 tim?
ensamgud
1000
10 tim
waxinator
1100
30 tim
martinbj
1200
12tim 45min
Vad är det för storlek som anges i tabellen; gräsytan eller tomtytan ?
 
petterg skrev:
... Jeg er imidlertid ganske sikker på at oppdatering må gjøres ved å skrive fullt image. Jeg tror neppe hardwaren som er benyttet i en slik maskin er i stand til å endre biter av programmet uten å overskrive andre biter og dermed skape mer problemer enn de løser. Det å lese ut deler av en kode fra programminnet og inkludere dette i et nytt image som skal skrives er faktisk en rimelig komplisert opperasjon om kodenivået er lavt nok, og det kan det godt være på denne typen hardware.
Jag förstår inte varför detta är ett problem för dig. När ägaren själv har låst upp PIN-koden och begärt uppgradering i menyerna så får programmet gärna byta ut hela koden inklusive gamla PIN-koden. Efter uppgraderingen går man gå igenom installations inställningarna liksom första gången.

Vad som nuvarande programversion saknar är menyvalet "System inställningar - Uppgradering - Sätt i SSD - Kontrollerar versioner - (Ange PIN - ) Starta uppgraderingen".
 
Redigerat:
  • Gilla
MeanMike
  • Laddar…
Gräsytan givetvis.
 
  • Gilla
pgerts
  • Laddar…
Martinbj skrev:
Gräsytan givetvis.
Då har jag inte så mycket att komma med numera ;-)
Efter denna värmen så hittar jag inte speciellt många grässtrån - I varje fall inte gröna.
Det som sticker upp är lite ogräs som verkar ha betydligt djupare rötter och visar sin starka sida i torkan.
Hade Sokrates ute en stund i dag och han snurrade som vanligt runt men verkar duktig på att undvika just de gröna stråna som sticker upp lite sporadiskt. Klippljud verkar saknas helt och det är bara drivningen av hjulen man hör.
I kväll kom det lite nederbörd men knappt så att det kan göra några underverk på växtligheten.
 
Waxinator skrev:
Jag förstår inte varför detta är ett problem för dig. När ägaren själv har låst upp PIN-koden och begärt uppgradering i menyerna så får programmet gärna byta ut hela koden inklusive gamla PIN-koden. Efter uppgraderingen går man gå igenom installations inställningarna liksom första gången.

Vad som nuvarande programversion saknar är menyvalet "System inställningar - Uppgradering - Sätt i SSD - Kontrollerar versioner - (Ange PIN - ) Starta uppgraderingen".
En slik funksjon vil nok aldri komme da den antagelig er umulig å implementere med hardwaren i nåværende modeller. Oppgradering krever antagelig at maskinen kjører et annet program, oppgraderingsprogrammet, som ligger på SD-kortet. Siden den kjører et annet program enn det hvor pinkoden ligger, kan det være svært vanskelig å lese ut pinkoden fra den allerede installerte programvaren. Dette oppgraderingsprogrammet kan også ha endel begrensninger, f.eks at den ikke har tilgang til userinput, eller ikke har implementert (eller har resusser til å implementere) grafikk på displayet. Ting som er enkelt i en høynivå språk er ikke nødvendigvis enkelt i lavnivåspråk.
Jeg forstår at jeg er den eneste her med erfaring med lavnivåprogrammering. Mitt eneste problem er at jeg forsøker å forklare dere som ikke har en slik erfaring at akkurat dette punktet er noe som kan være så komplisert at det krever en fullstendig redesign av programvaren - og kanskje også maskinvaren - dersom det ikke var noe de tenkte på fra start.

Derimot kan ting som virker veldig komplisert i logikken faktisk være svært enkle å implementere i et lavnivåspråk.

Hvis det er oppgraderingsprogrammet som skal bære ansvaret for å sjekke pinkoden før den gjennomfører oppdateringen, vil det antagelig være en smal sak å cracke denne sjekken slik at den gjennomfører uansett hvilken pinkode man skriver inn.

Men ingen av oss vet hvordan indegoen er bygget opp, så alt er bare spekulasjoner. Hele mitt poenget er at en slik liten greie faktisk kan være nok til å stoppe bosch' planer om å frigi oppgraderinger på nett.
 
petterg skrev:
En slik funksjon vil nok aldri komme da den antagelig er umulig å implementere med hardwaren i nåværende modeller. ... Men ingen av oss vet hvordan indegoen er bygget opp, så alt er bare spekulasjoner. ...
Jag tror att du är ett Forum-Troll. :x
 
  • Gilla
MeanMike
  • Laddar…
Martinbj skrev:
Gräsytan givetvis.
Hade likväl kunnat vara tomtytan
 
8990kr på Cheapy i Sölvesborg
 
Nimajneb skrev:
8990kr på Cheapy i Sölvesborg
Öppningserbjudande idag misstänker jag ?
 
Det var inte skyltat som öppningserbjudande så jag vet inte om det gäller andra butiker.
 
Nja, lyckan var kortvarig idag. Drog igång min ersättningsIndego idag men den brölar fortfarande något fruktansvärt. Det var senaste utgåvan av den tillverkad 2013-06-12.
Vilket skräp alltså!

Så nu är frågan hur jag blir av med eländet. Den har redan varit på service två ggr redan och hyser ingen förhoppning att de löser det gång nr3.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.