cops skrev:
Länk till manualen för er som inte har hittat dit, [länk]
Ganska spartansk manual vad det verkar och vad menar man med "sekundärbatteri" :eek:??, är det ett andra batteri eller ett sekunda kanske :p. Sen har du rätt i att Indego 20 nämns på en bild men den verkar inte kunna klippa mer än Indego 10, dvs. 1000 kvm om man ser på Tekniska data, den enda skillnaden verkar vara två knappar på laddstationen, en Hem-knapp och en som jag inte förstår. Nja, föga förtroendeingivande så här långt:thumbdown:.
 
MBygga skrev:
Ganska spartansk manual vad det verkar och vad menar man med "sekundärbatteri" :eek:??, är det ett andra batteri eller ett sekunda kanske :p. Nja, föga förtroendeingivande så här långt:thumbdown:.
När det gäller det för dig svåra ordet sekundärbatteri så betyder det, så att även du ska förstå det, ett upplandningsbart batteri till skillnad från ett primärbatteri som inte är uppladdningsbart.

Jag tror att det bästa vore att du lärde dig att fråga artigt om du inte förstår saker istället för att klanka på produkter eller människor.
 
  • Gilla
Mabcus
  • Laddar…
Nimajneb skrev:
När det gäller det för dig svåra ordet sekundärbatteri så betyder det, så att även du ska förstå det, ett upplandningsbart batteri till skillnad från ett primärbatteri som inte är uppladdningsbart.

Jag tror att det bästa vore att du lärde dig att fråga artigt om du inte förstår saker istället för att klanka på produkter eller människor.
Tack för förklaringen herr Nimajneb, klanka på produkter kan jag erkänna att jag kanske gör men klanka på människor är du själv den som går i bräschen för enligt min mening.
 
  • Gilla
Lazyman och 2 till
  • Laddar…
peternicklas
Ja det har nog varit en patentvist som har gjort att de har dröjt med att skicka ut den. Byta singal ID är ju HQs patent. Ser även att den kan klippa ut med slingan med lite olika intervall. Men länken till deras hemsida www.bosch-garden.com innehåller inget om Indego. Den har även ett SD för att lagra info till servicepersonal, har vi inte sett någon annan ha. Ja, det ska bli intressant att se hur den funkar, när den väl kommer.
 
Nimajneb skrev:
När det gäller det för dig svåra ordet sekundärbatteri så betyder det, så att även du ska förstå det, ett upplandningsbart batteri till skillnad från ett primärbatteri som inte är uppladdningsbart.

Jag tror att det bästa vore att du lärde dig att fråga artigt om du inte förstår saker istället för att klanka på produkter eller människor.
Oavsett vad den egentliga betydelsen är anser jag att det är otroligt onödigt ordval av Bosch i en bruksanvisning för en konsumentprodukt. Jag skulle uppskatta att minst 90% av de tänkta användarna inte har en aning om skillnad mellan primär- och sekundärbatteri.
 
  • Gilla
Lazyman och 2 till
  • Laddar…
Pepparkaka skrev:
Oavsett vad den egentliga betydelsen är anser jag att det är otroligt onödigt ordval av Bosch i en bruksanvisning för en konsumentprodukt. Jag skulle uppskatta att minst 90% av de tänkta användarna inte har en aning om skillnad mellan primär- och sekundärbatteri.
kan bara hålla med, varför inte benämna det som uppladdningsbart batteri ?
 
  • Gilla
Lazyman
  • Laddar…
Verkar som om ingenjörerna på Bosch vill vara övertydliga i sin specifikation genom att använda det korrekta substantivet.
I bruxen spelar det kanske inte så stor roll, men står det på kartongen så kan jag tom tänka mig att vissa skulle uppfatta det som att man fick ett extra batteri på köpet.
 
Troligen är det ett mer normalt ord på tyska som sedan översatts ordagrant med hjälp av en teknisk ordbok av någon översättare som egentligen inte begriper ett smack av det hon/han översätter.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Gimbal skrev:
Troligen är det ett mer normalt ord på tyska som sedan översatts ordagrant med hjälp av en teknisk ordbok av någon översättare som egentligen inte begriper ett smack av det hon/han översätter.
Tyskarna använder ordet Akku i folkmun på samma sätt som vi pratar om uppladdningsbara batterier.

Roade mig med att kolla bruxarna på några Bosch verktyg och där använd dom ordet Batteri på svenska. I tyska delen används Akku.
 
Har följt denna tråden sporadiskt. Idag var jag inne på Boschs hemsida för ÅF (jobbet har konto), ska tillägga att jobbet inte säljer deras trädgårds serie men vi kan beställa allt i den.
Där var kortfattad information om klipparen men jag kunde inte ens få fram ett artikelnummer och än mindre beställa/kolla leveranstid.
Det kan ju dock beror på att Bosch kanske väljer vilka som ska sälja de först maskinerna och de därför inte finns med i systemet (detta är dock ren spekulation från min sida).

Annars tolkar jag det som om det ligger en bra bit in i framtiden innan maskinen släpps. Sen vad Bosch säger om man pratar med dom vet jag inte jag bara tolkar utifrån den info jag har i deras eget ordersystem.
 
slängde iväg ett mail till ser@geelmuyden-kiese.se med fråga om vad som händer och om maskinen finns. Det är adressen som står angiven som kontat i pressmedelandet från Bosch.

Återkommer när/om jag får något svar...
 
Blev aningens orolig när jag läste i manualen att den klipper slänter på max 19 grader, det stämmer inte riktigt med vad de angett innan..
 
Fick svar på mitt mail. De kunde inte svara men vidarebefodrar frågorna till Bosch. hoppas på någon form av svar innom kort.
 
Vi har i vår Järnia butik nu fått reda på att maskinen inte kommer denna vecka. De påstår att det skall komma några maskiner nästa vecka. Men vad de säger verkar inte vara värt mycket.
 
Here is the manual of the Bosch Indego 10 and 20 as of July 4, 2012 (German, English, Danish, Swedish, Norwegian, Finnish):
http://www.bosch-professional.com/manuals/downloads/551858.pdf?id=551858&mvId=10925&clId=1

Interesting is that Indego 10 and 20 is mentioned in graphic 12 on page 5 of the manual. Also mentioned is the SD-Card Interface "to allow software diagnosis by Bosch Service Centre" (page 16).

I would like to know why Bosch chose the SD-Card instead of the USB-Interface for USB-Sticks. And does anyone know the difference between the Bosch Indego 10 and 20?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.