T trojlee skrev:
Fredrik; vet du hur man justerar 52an i sidled? Som det är nu så går klingan ca 2mm bredvid skenans list(som går kloss mot 55an).....
Nej, jag har samma dilemma, funderade på en dedikerad 52 skena. :oops:
I en drömvärld går det att justera men jag är rädd att det bara går att justera spelet/tightheten.
 
Nej det går inte att justera vad jag vet heller, tråkigt för vill gärna kunna köra en "fulsåg" med på skenan, utan att behöva dubbla skenor. Tar den nån mm "utanför" (fulsågen, vilken man nu väljer) så kanske det går att leva med.

Är det någon av er som har den som orkar testa hur exakt 52'an är när man lutar 45 grader? Kommer snittet på exakt samma ställe så pass att man kan nyttja samma skena till det iaf utan att de naggar mer på gummilisten? Sitter fortfarande och velar om vilken såg det får bli, skulle slå till för några månader sedan men så kom det massa andra verktyg emellan :crysmile:
Velar mellan Boschen och Metabos variant för tillfället, hade jag inte varit djupt investerad i Boschs plattform med batterier och laddare så hade jag nog rakt av valt Metabon, men det blir rätt mkt extra med batterier och laddare.
Metabo verkar ha gjort en riktigt bra såg faktiskt, funktioner etc visas rätt bra i det här klippet o man orkar lyssna på tyska. Hur det gjort med lutningen visas mellan 24-26 min in ungefär.
 
mrVoodoo mrVoodoo skrev:
Nej det går inte att justera vad jag vet heller, tråkigt för vill gärna kunna köra en "fulsåg" med på skenan, utan att behöva dubbla skenor. Tar den nån mm "utanför" (fulsågen, vilken man nu väljer) så kanske det går att leva med.

Är det någon av er som har den som orkar testa hur exakt 52'an är när man lutar 45 grader? Kommer snittet på exakt samma ställe så pass att man kan nyttja samma skena till det iaf utan att de naggar mer på gummilisten? Sitter fortfarande och velar om vilken såg det får bli, skulle slå till för några månader sedan men så kom det massa andra verktyg emellan :crysmile:
Velar mellan Boschen och Metabos variant för tillfället, hade jag inte varit djupt investerad i Boschs plattform med batterier och laddare så hade jag nog rakt av valt Metabon, men det blir rätt mkt extra med batterier och laddare.
Metabo verkar ha gjort en riktigt bra såg faktiskt, funktioner etc visas rätt bra i det här klippet o man orkar lyssna på tyska. Hur det gjort med lutningen visas mellan 24-26 min in ungefär.
[media]
Vad gör man inte för Bosch-broder :love:

Plockade fram den ärvda 1100mm skenan som fick ny läpp i vintras.

Renkapade läppen på en bit OSB som sen fick agera test bit.
Närbild på en 1100mm skena med nyligen kapad läpp på en bit OSB, verktyg och suddig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av skärläppen på en 1100mm skena monterad på en bit OSB med suddig bakgrund av skog och röd byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kapade ett 90 graders snitt.
Cirkelsåg med skena som skapar ett 90-graders snitt i en OSB-skiva, med detaljvy av såg och skärspår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Måttade med 45gradig klinga.
Närbild av en kapsåg som gör ett precist 90 graders snitt i en bit OSB-skiva, monterad på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sågade och här ser du resultatet.


Därefter flyttade jag in skenan 3-4mm och gjorde ett 90graders snitt igen.
Kapad OSB-skiva med renkapad läpp och 90-graders snitt, och en suddig bakgrund med en cirkelsåg och röd lada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tycker det ser ut som skenan är helt intakt.
Körde med ProCore 4.0Ah batteriet, inga problem med ork dock var det ju bara OSB nu men. :cool:(y)
 
  • Gilla
  • Älska
Arvid och 4 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Vad gör man inte för Bosch-broder :love:

Plockade fram den ärvda 1100mm skenan som fick ny läpp i vintras.

Renkapade läppen på en bit OSB som sen fick agera test bit.
[bild] [bild]

Kapade ett 90 graders snitt.
[bild]

Måttade med 45gradig klinga.
[bild]

Sågade och här ser du resultatet.
[video]

Därefter flyttade jag in skenan 3-4mm och gjorde ett 90graders snitt igen.
[bild]

Tycker det ser ut som skenan är helt intakt.
Körde med ProCore 4.0Ah batteriet, inga problem med ork dock var det ju bara OSB nu men. :cool:(y)
Lysande, tack för det testet, föredömligt(y)

Ser ut som det får bli en 52'a iaf då, den har ju rätt färg också. :cool:

Och insnöad på bosch får man kanske kalla sig... kollade i förmiddags när jag skulle fixa med badtunnan i batterihyllan med fack för 12 batterier, undrade var jag gjort av alla för det var tomt, fan, det måste väl ligga nåt nånstans?? Sen insåg jag att alla satt i maskiner....har aldrig brytt mig om att räkna maskinerna och jag tror inte jag ska göra det nu heller :crysmile: Living in denial, jag HAR INTE ett beroende!
 
Redigerat:
  • Gilla
stigen och 2 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Fick hem den idag, knappa 48h från Lefelds eBay shop.

Provsågade lite som hastigast, med 6.0Ah batteri och sågen inställd på Eco läge.
Första snitten blev i en täcksida i mdf, fin snittyta och inga konstigheter.
[bild] [bild]

Sen hittade jag på en bit stavlimmad ek.
Samma Eco läge, sågen tuggade utan att varvet sjönk nämnvärt, lät klingan jobba.
[bild]

Hade den medföljande spånpåsen på, och nedan ser ni mängden spån den samlat ihop på 2 snitt, imponerad är känslan så här långt. (y)
[bild]

Sågen kommer med bluetooth modul, som möjliggör inställningar från telefon eller surfplatta, Bosch Toolbox appen finns både till Android och Apple.
[bild]
Jag tror även det är möjligt att registrera maskinen för 3års garanti mha blåtanden och appen, jag skriver tror då jag var lite ivrig och knappade in uppgifterna manuellt innan jag såg möjligheten. :oops:

Frågor eller funderingar, shoot - så ska jag göra mitt bästa att svara. Finns lite fler bilder i tråden Dagens verktygsköp, men är det nåt mer specifikt som är av intresse så säg till bara! (y)
Hejsan.
Har du möjlighet och ork och skicka länken till sidan du beställde ifrån? Verkar ju bra sida. Tack för hjälpen.
 
P Pawlan skrev:
Hejsan.
Har du möjlighet och ork och skicka länken till sidan du beställde ifrån? Verkar ju bra sida. Tack för hjälpen.
Härifrån beställde jag : https://www.ebay.de/itm/392831214787?epid=21038175949&hash=item5b7690a4c3:g:gvcAAOSwOCxfFWCV
Skärmbild från eBay visar en Bosch Akku-Tauchsäge BITURBO GKT 18V-52 GC såg, prissatt till €388,50 med L-Boxx.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Står att de har en kvar, kolla på www.idealo.de annars, det är som vårt Prisjakt.se.
Många verkar hamna runt €400 inkl frakt till Sverige för "naken" såg i L-boxx.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.