Svenska butiker har en Procore deal nu.
Köp ett Biturbo verktyg över en viss summa och få ett 5,5Ah Procore batteri, blir "tyvärr" billigare att köpa både såg och ett löst batteri från Amazon.se tex.
 
  • Gilla
ceson
  • Laddar…
Gör jag vort mig om jag köper en och byter bort min
GKT 55 GCE? Hur stora batterier bör man ha Fredrik?
 
T trojlee skrev:
Gör jag vort mig om jag köper en och byter bort min
GKT 55 GCE? Hur stora batterier bör man ha Fredrik?
Jag kör 6Ah som störst, vanliga icke Procore.
Har sneglat lite på 8.0Ah Procore men inte tagit steget än...

Kan försöka göra en jämförelse om du vill, mellan sladd och batterivarianten.
Nu sist när jag sågade 18mm eklimfog använde jag batteriversionen, eller ja det är nog bara den som använts sedan den köptes.

Ett alternativ är att handla batteriversionen och sedan jämföra själv, sida vid sida och sen göra sig av med den som icke presterar fullgott? ;)
 
  • Gilla
trojlee
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Jag kör 6Ah som störst, vanliga icke Procore.
Har sneglat lite på 8.0Ah Procore men inte tagit steget än...

Kan försöka göra en jämförelse om du vill, mellan sladd och batterivarianten.
Nu sist när jag sågade 18mm eklimfog använde jag batteriversionen, eller ja det är nog bara den som använts sedan den köptes.

Ett alternativ är att handla batteriversionen och sedan jämföra själv, sida vid sida och sen göra sig av med den som icke presterar fullgott? ;)
Frugan tycker jag har för mycket maskiner redan så det är en in en ut:crysmile:....men det går ju att kringgå:cool:
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
T trojlee skrev:
Frugan tycker jag har för mycket maskiner redan så det är en in en ut:crysmile:....men det går ju att kringgå:cool:
  • Lättare att förlåtelse än tillåtelse
  • Dom behöver inte veta allt..
  • Vit lögn gällande priset
;)(y)
 
  • Gilla
Pawlan
  • Laddar…
Beställde en nu:rofl:, har du något tips vart jag köper laddare och batterier billigast?
 
  • Älska
FredrikR
  • Laddar…
T trojlee skrev:
Beställde en nu:rofl:, har du något tips vart jag köper laddare och batterier billigast?
Hur stora är du på jakt efter?
Jag har kört med 6.0Ah "klassiska", alltså inte ProCore, men jag har spanat lite på detta kit:
https://www.idealo.de/preisvergleic...rofessional-starter-set-1600a016gp-bosch.html

Du har även detta paketet, med både 4.0Ah och 8.0Ah samt :
https://www.idealo.de/preisvergleic...ah-1x-8-0ah-gal-1880-cv-1600a01ba8-bosch.html

Toolab har bra pris på 4.0Ah ProCore, men du behöver du en laddare...
https://www.toolab.se/produkt/Bosch-PROCORE-Batteri-18V-4-0ah

Du kanske borde slå till en sticksåg eller skruvdragare, med laddare och batterier ;)
 
Tack för alla tips. Toolabs rea var ju prisvärd, hur länge kör man på ett 4Ah?:D
En laddare kan man ju ropa hem på tradera kanske..
 
T trojlee skrev:
Tack för alla tips. Toolabs rea var ju prisvärd, hur länge kör man på ett 4Ah?:D
En laddare kan man ju ropa hem på tradera kanske..
Som jag fattar det på vissa är inte bara ProCore mindre, utan uppkäftigare än andra batterier med samma spänning/Ah. (y)
Och som du säger, Toolabs pris är lockande, bara man löser/har en laddare.
De nyare laddare väl något fortare dessutom.
 
FredrikR FredrikR skrev:
Som jag fattar det på vissa är inte bara ProCore mindre, utan uppkäftigare än andra batterier med samma spänning/Ah. (y)
Och som du säger, Toolabs pris är lockande, bara man löser/har en laddare.
De nyare laddare väl något fortare dessutom.
Ja, de är "uppkäftigare", eller ja, det kan iaf leverera mer ström. Det sitter ju de större 21700 cellerna i de nya ProCore batterierna (och i alla andra motsvarande, Metabo HD etc etc), istället för de gamla vanliga 18650. Du kan ha ett högre effektuttag ur ett batteri med 21700 (ProCore) än du kan ur de vanliga GBA-batterierna. Under förutsättning att maskinen nyttjar den högre tillgängliga effekten (BiTurbo-modeller främst då), Wh är ju dock desamma så du får ju inte bättre drifttid, snarare ev. kortare om maskinen kan plocka ut mer ström. Går du upp från 4Ah till de dubbelradiga 5,5Ah eller 8Ah batterierna så kan du plocka ut ännu mer ström, förmodligen kan man plocka ut ungefär samma toppeffekt ur 5,5 och 8, men längre drifttid med 8Ah då uppenbarligen, och sen monstret på 12Ah batteriet som verkar vara treradigt, d.v.s ännu högre effekt. (Med rader menar jag att dom har tryckt in en, två eller tre rader med celler i respektive batterityp, kopplade parallellt för ökat strömuttag).

Så nu för tiden är det ju inte bara så enkelt att tänka drifttid på batterierna, även maximal effekt på maskinen kan skilja ganska rejält.

Så min värld är det 4, 8 och 12 som är intressant. 5,5Ah batteriet är ju lite billigare, och det kan kanske tilltala för någon, men man får ett batteri med samma vikt och storlek, men sämre Ah/Wh än 8. Gissar att dom gjort det bara för att kunna prångla ut batterier med billigare celler/få ut fler batterier för ProCore batterierna var slut i lager nästan överallt förut, fast nu ser det rätt mkt bättre ut. Kanske också för att ha billigare batterier att slänga in i "paket". Var/är ju få paket som hade de bästa, 6Ah och ev. 5Ah GBA batterierna, nästan alltid 4Ah. Och där bär det mig emot att köra med 3 eller 4Ah, om, som det varit, 5 eller 6Ah, har samma storlek/vikt. Den klenare känns bara rakt av som en "sämre" produkt. Men visst, är prisskillnaden stor så kan du ju ändå vara bättre med två billigare batterier än ett dyrt. :p
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Får kanske börja med ett pro core 4Ah och sen köpa ett 8 eller 12 som komplement då(y)
 
Hej, är i tankarna för ett inköp av sänksåg och velar mellan sladdisen GKT55 och den batteridrivna 52GC. Ni som har lite erfarenhet av båda hur går era tankar kring respektive?
 
Har ju båda nu, bägge är bra på olika sätt. Upplever att 52an äter en del batteri så man bör ha stora procore batterier. Har hunnit prova den för lite för att kunna utvärdera den mer. 55an har jag varit skitnöjd med, den har otaligt antal timmar. Sålde cirkelsågen när jag köpte den för den anväbdes aldrig..:rofl:
 
S Socket skrev:
Hej, är i tankarna för ett inköp av sänksåg och velar mellan sladdisen GKT55 och den batteridrivna 52GC. Ni som har lite erfarenhet av båda hur går era tankar kring respektive?
Har nog inte använt 55an sedan 52an köptes.
Kört med 6.0Ah "vanliga" batterier.

Provsågade lite olika material då jag fick hem den, ska se om det klippet går att återfinna. (y)
<Edit>
Blev kanske bara fotona här i tråden då.. :thinking:
 
Redigerat:
Fredrik; vet du hur man justerar 52an i sidled? Som det är nu så går klingan ca 2mm bredvid skenans list(som går kloss mot 55an).....
 
  • Wow
nanowire
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.