skriver under på det !
 
Hej!
Jag borde kanske kommentera då det var jag som startade tråden. Då jag inte hittade några utlåtanden om sågen, förutom på en rysk sida...., var jag lite för feg för att bli testpilot så grävde jag lite djupare i plånboken och köpte Bosch GTS10 med GTA60W. Kul att ni är nöjda, hoppas att det var min förtjänst !

Mvh
Anders
 
Ni som har köpt AEG:n: Hur upplever ni justeringen av 90 och 45 grader på sågen? På min billiga klyvsåg är mekanismen för lutning öppen, så att det kommer in sågdamm på stoppen vilket påverkar precisionen när man skall ställa in klingans lutning. Är rätt sugen på att dra iväg en beställning på AEGn om detta funkar bättre på denna.
 
Jag är också sugen på denna såg.
Vad får jag inte om jag köper denna.
Vad skiljer denna från t.ex. en gts 10 eller en pts 10?

Edit:
Googlade lite mer och gissar att det är samma såg som RYOBI ETS-1825.
Kan det stämma?
 
Redigerat:
Tror att de har samma mekanik, men AEG har mjukstart och överlastskydd. Inte säker på att Ryobi har det.
 
sblixten skrev:
Jag är också sugen på denna såg.
Vad får jag inte om jag köper denna.
Vad skiljer denna från t.ex. en gts 10 eller en pts 10?

Edit:
Googlade lite mer och gissar att det är samma såg som RYOBI ETS-1825.
Kan det stämma?
Ja köp nu för tusan så jag får se o höra ifall någon av Ryobi/Aeg är vettig? Vill ju själv ha en flyttbar mindre bordssåg som komplement :)
 
Ryobi är företagets hobby märke, aeg är deras mellan märke och Milwaukee är proffsmärket!
Jag köper alltid milwaukee, men det fick bli aeg pga det fina priset och jag tycker den fungera kanon till klyvning av saker som jag var ute efter. Men jag är elekriker/mekaniker så jag är inte van att använda dessa på högre nivå. Så som hobby snickare är iaf jag nöjd :)
 
Ellagård skrev:
Anledning till att jag velar...
[länk]
Får även mig att vela.
Blir nog till att göra en bställning på måndag, men om det blir AEG, Metabo eller något annat får jag se.
Tack för länken!
 
kinglolle skrev:
Ja köp nu för tusan så jag får se o höra ifall någon av Ryobi/Aeg är vettig? Vill ju själv ha en flyttbar mindre bordssåg som komplement :)
Jag är ju väldigt nyfiken på alla dina nyinvesteringar, så det får nog bli någon smidig bordssåg.
Hade först tänkt köpa/bygga ett litet bord där jag kunde använda cirkelsågen istället,
men pris/prestanda får gå före utrymme denna gång.
 
Nu har jag kollat lite på nätet om metabon och aeg:n.
Är väldigt svårt att bilda sig en uppfattning baserade på detta.
Det jag kommer fram till är att metabons anhåll verkar bättre och att aeg:n har högre kapacitet.
På denna knapphändiga data så väljer jag metabon då anhållet är viktigare för mig.

Jag känner att jag skulle behöva lite mer hjälp här från forumet om vilken som är bäst av dessa två?
 
AEG:n har lite mindre inmatad effekt, 1800 mot 2000, men bägge ligger i topp för sågar i den här klassen. Även Metabon klyver ju en 3-tums-regel.

Bägge har breddning åt höger för skivor. AEG har ett utdragbart kort utmatningsstöd bakom maskinen. Benen på AEG kan jag både ha och mista, kommer ändå att bygga en ställning som gör att jag kan rangera om i garaget, utan att först fälla ihop maskinen.

Metabon har endast två skruvar för att komma åt klingan, 4 på AEG.

Lite mer att läsa: http://forum.woodtools.ru/index.php?topic=28364.0 (kör med Translate)

Vad är din uppfattning om bordsstorlek? Jag gissar att AEG är 745 (D) x 522 (B) och Metabo 645 (D) x 755 (B). Jag planerar att köra kapsläde på min såg, vilket gör att jag tror att ett större djup är en bra idé, å andra sidan är Metabons totala bordsyta större.
 
Metabons bordstorlek står i manualen.
Aeg:n får jag gissa hur de mätt.
Dina siffror verkar stämma med min gissning.

För mig är fördelen med aeg:n benen och hjulen samt att den tar 90mm.
Fördelen med metabo:n blir anhållet samt varumärket(håller metabo lite över aeg).
Hur låser anhållet på aeg...bara i en ände? Hur stabilt är det?
 
Även AEG låser i båda ändar. Dock klagas det lite på det ryska forumet om icke-plant bord på den.

Kan hålla med om varumärket - samt pris i Sverige, Metabon landar ju på över 7000 i Sverige - OM den är värd de pengarna så är det inte så dumt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.