Status
Tråden går ej att kommentera.
harry73
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Bara under min livstid har de som ringer i undergångsklockorna haft fel om världssvälten, befolkningsexplosionen, skogsdöden, AIDS,
Har de haft fel eller kunde man undvika det värsta pga att man ringde varningsklockorna?
35 miljoner människor dog redan pga aids, så det är fortfaranse rätt så allvarligt, men eftersom 25 miljoner dog i Afrika känns det kanske inte så allvarligt för dig.
Försyrning kunde stoppas när vi blev medveten om problemet. Dels med akuta åtgärdar (kalka naturen) dels genom att rena avgaser.
Hade man på 70-talet inte börjat prata om växthuseffekten, hade vi nu haft ännu större problem att ställa om energiproduktionen.
 
  • Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
harry73 harry73 skrev:
Har de haft fel eller kunde man undvika det värsta pga att man ringde varningsklockorna?
35 miljoner människor dog redan pga aids, så det är fortfaranse rätt så allvarligt, men eftersom 25 miljoner dog i Afrika känns det kanske inte så allvarligt för dig.
Försyrning kunde stoppas när vi blev medveten om problemet. Dels med akuta åtgärdar (kalka naturen) dels genom att rena avgaser.
Man hade fel. Ibland om orsakerna och ibland underskattade man vår förmåga att lösa de konkreta problemen.

HIV-spridningen är allvarlig men hanterbar i så måtto att den inte hotar mänskligheten. Debatten jag tänkte på i mitt inlägg gällde den inhemskt svenska. Man hade helt enkelt fel om undergången och signifikant HIV-spridning via sex skedde aldrig i den breda svenska populationen, även om specifika grupper, t ex bögarna råkade väldigt illa ut. Att tillskriva mig åsikter att jag inte ser allvarligt på miljoner döda får du sluta med - så är det naturligtvis inte.

Försurningen av vår mark pågår fortfarande och den dödade aldrig skogen. Man hade helt enkelt fel i sak här. Likheten i debatten kring säldöden är slående (som var orsakad av ett virus och inte av oklar miljöförstöring vilket hävdades).

Att i ljuset av dessa erfarenheter av demagogisk undergångsopinion börja tillskriva en väl beprövad herbicid från 70-talet alla möjliga oklara egenskaper som man tror gör den farlig kan inte vara rimligt.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
harry73
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Man hade fel. Ibland om orsakerna
Jaja det var därför du kom med säldöden. Den passade inte så bra in i alla världsproblem tyckte jag.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
och ibland underskattade man vår förmåga att lösa de konkreta problemen.
Och du tror inte att vår problemlösning påverkades av varningsklockorna?
 
harry73
För att fortsätta med round up diskussionen, som är någorlunda on topic.
Jag hittade följande artikel
http://news.nationalgeographic.com/2015/04/150422-glyphosate-roundup-herbicide-weeds/

Den säger inte så mycket om själva farligheten förutom att säkerheten är ifrågasatt. Men den säger att användningen har ändrats och framförallt har den exploderats. (Faktor 30 mellan 1987 0ch 2012) ökningen beror till stor del av att man utvecklade resistenta grodor och att man nu kan spruta på växterna innan skörden.
Dessa växter finns inte i Sverige, så här birde användningen av round up fortfarande vara begränsad.
Artikeln beskriver också att man hittar medlet i orincip överallt. I vattendrag, regnvatten, människor, mat.
När änvändningen ändras så mycket, och exponeringen ökar, då har det lite värde hur välbeprövat man kan tycka att medlet var, och är det bra med en stor dos försiktighet.

I övrigt tycker jag fortfarande inte att ts fick i närheten av en dödlig dos i sig, jag tror inte ens att det var Round up
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
För TS så tror jag fortfarande att det jag gissade var vad som hände, bonden (om nu historien har hänt), sprutade urin på åkern och det var ammoniak som luktade. Inget konstigt, men är man från början stabo (skånskt uttryck, = stads bo) är det inte säkert man har luktat det förut.

Får jag föreslå att alla diskussioner här läggs ner och tråden stängs? De senare inläggen verkar inte ha något eller så mycket med TS första inlägg, som jag efter ha läst motiveringen också börjar tro mer och mer är ett troll. TS verkar dessutom ha slutat bry sig om tråden, inga svar eller kommentarer har kommit.

Själv ska jag njuta av sommaren nu. Perfekt tycker jag, för jag gillar inte värme, så som det är nu 18-20 grader är perfekt tycker jag. :) Och lite glass på det och se grödor växa på åkrarna.
 
Claes Sörmland
TS är enligt trådstarten rädd för plaster och glyfosat och vill diskutera grunden för oron i kontext av en besprutning i jordbruket. Så en saklig diskussion kring jordbrukens besprutning och dess eventuella farlighet är trådens topic.

Uppfattningarna som TS ger uttryck för är vanliga på publika forum och jag följer ett antal grupper på FB där liknande idéer kommer upp regelbundet och konsensus i dessa grupper är att vi lever i ett giftsamhälle med en massa akuta hot mot vår hälsa. Det är därför viktigt att förklara att det rör sig om okunnighet och i värsta fall skrämselpropaganda så inte hela vårt samhälle går in i mörkret.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Precis, man ska inte mata veganer. Eller var det troll? :oops:
 
  • Gilla
Alriksson och 1 till
  • Laddar…
TS kunde ju ha vunnit nååååågot i trovärdighet om hon inte kastat ur sig en bunt fördomsfulla uttalanden kring "luktar gift", "miljöbrott", "maximera vinsten" osv och varit bara en aning mer nyanserad samt haft någon form av underbyggnad till dessa påståenden.
Att gå i seriösa svaromål med troll gör dem bara ännu hungrigare.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Uppfattningarna som TS ger uttryck för är vanliga på publika forum och jag följer ett antal grupper på FB där liknande idéer kommer upp regelbundet och konsensus i dessa grupper är att vi lever i ett giftsamhälle med en massa akuta hot mot vår hälsa. Det är därför viktigt att förklara att det rör sig om okunnighet och i värsta fall skrämselpropaganda så inte hela vårt samhälle går in i mörkret.
Jag hade köpt det, om det bara var gifter och diskussion kring det, men det var det inte. Det blandades in köttindustrin, och massa annat som mer pekar på konspirationsteorist eller troll, än riktig oro.

Men, fall i fall så adresserade jag det genom att sätta oron i perspektiv m.m. men fick ingen respons alls.
 
harry73
Ja det finns trolltecken, men det betyder inte att ts är troll. Hon har inte varit inloggad sen lördagkväll. Hade hon varit troll hade hon fortsatt mycket längre.
 
harry73 harry73 skrev:
Ja det finns trolltecken, men det betyder inte att ts är troll. Hon har inte varit inloggad sen lördagkväll. Hade hon varit troll hade hon fortsatt mycket längre.
Om det inte bara var för att starta något, som har fått sitt eget liv nu vilet visas av alla inläggen i tråden sedan dess...

Och är man orolig, så lär man väll vilja ha mer information så fort som möjligt, så hade ju jag reagerat iaf. Själv behövde jag ett svar till en rapport jag skrev nyligen och satt fastklistrad vid datorn i 2 dagar till ett svar kom och det var då ändå ingenting som rörde min hälsa, utan bara lite information. Men visst, alla reagerar olika. Men vid grundläggande känslor, brukar vi (=människor) agera på liknande sätt.
 
Men det är ju självklart, TS andades in vad det nu var och är död......

Prutte
 
  • Gilla
Nils82 och 3 till
  • Laddar…
Det här ämnet verkar vara uttömt, jag stänger tråden.
 
  • Gilla
Fotografen och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.