Status
Tråden går ej att kommentera.
E
Det lu
Nyfniken Nyfniken skrev:
Hur vet du att det var gift?
Det luktade kemiskt och så stannade han när han såg mig komma.
Det finns ju regler.
 
M
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Trollvarning.

Och om inte: skärp dig. Människor har aldrig varit så friska och levt så länge som nu. Att det finns bönder som brukar jorden är en grundförutsättning för att du ska kunna sitta här och kverulera.
Vi lever längre än tidigare, men fler än någonsin tidigare är sjuka. Cancersjukdomar är stadigt ökande så visst är det relevant att fundera på om besprutning har långtidseffekter på hälsa och jord?
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
harry73
E ElinaSvensson skrev:
Men jag upplever det soma tt många har en lite tramsig attityd, det kan vara för att de själva utsätter sig och tänker som en missbrukare, man förnekar riskerna o.s.v. eller så är man helt enkelt inte så rädd för det som inte syns.
Du fick seriösa svar av mig där jag förklarade varför och hur du överreagerade på undersökningen. Jag förlöjligade inte din oro för gift i sig. Där fick du även medhåll från min sida. Endå känns det att du inte vill få svar och hela tiden kommer med extra uppgifter så att folk ska tycka synd om dig och din otroliga giftexponering
 
harry73
Micke64 skrev:
Vi lever längre än tidigare, men fler än någonsin tidigare är sjuka. Cancersjukdomar är stadigt ökande så visst är det relevant att fundera på om besprutning har långtidseffekter på hälsa och jord?
Ja, men då hjälper det inte att komma med felaktiga fakta
 
Micke64 skrev:
Vi lever längre än tidigare, men fler än någonsin tidigare är sjuka.
Jaså? Vad grundar du det på? Tittar vi på exempelvis 70-åringar kan vi se att de är märkbart friskare än förr.

Micke64 skrev:
Cancersjukdomar är stadigt ökande så visst är det relevant att fundera på om besprutning har långtidseffekter på hälsa och jord?
Nej, det tycker jag inte. Cancerincidensen ökar för att vi blir äldre, och ju äldre vi blir desto mer cancer, och för att diagnostiken är bättre. Att hitta på saker att vara orolig för utan substans är inte relevant. Det må vara relevant att beforska frågan, men inte att oroa sig exempelvis när man cyklar förbi en bonde som besprutar sin åker.
 
  • Gilla
[SH] och 1 till
  • Laddar…
M
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jaså? Vad grundar du det på? Tittar vi på exempelvis 70-åringar kan vi se att de är märkbart friskare än förr.


Nej, det tycker jag inte. Cancerincidensen ökar för att vi blir äldre, och ju äldre vi blir desto mer cancer, och för att diagnostiken är bättre. Att hitta på saker att vara orolig för utan substans är inte relevant. Det må vara relevant att beforska frågan, men inte att oroa sig exempelvis när man cyklar förbi en bonde som besprutar sin åker.
Det går att läsa i Socialstyrelsens återkommande cancerstatistik: http://www.socialstyrelsen.se/publikationer2013/2013-6-5

Linjediagram som visar insjuknande och dödlighet i cancer mellan 1980-2011, uppdelat på män och kvinnor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Värt att notera att siffrorna är åldersstandardiserade. Dvs ökningen av cancerfall är större än vad befolkningsökning och ålder medger. "Det totala antalet cancerfall ökar kontinuerligt. Sedan år 1970 har det skett en fördubbling av antalet fall. Dock har både folkmängden och åldersstrukturen förändrats och tar man hänsyn till det, så kallad åldersstandardisering, så är ökningen cirka 40 procent."
 
Redigerat av moderator:
E
Micke64 skrev:
Det går att läsa i Socialstyrelsens återkommande cancerstatistik: [länk]

[bild]

Värt att notera att siffrorna är åldersstandardiserade. Dvs ökningen av cancerfall är större än vad befolkningsökning och ålder medger.
Det finns så många ämnen som vi blir utsatta för nuförtiden.

De flesta har dock mentaliteten att det som inte syns inte finns..
Helt enkelt ignorans
 
E ElinaSvensson skrev:
Det lu


Det luktade kemiskt och så stannade han när han såg mig komma.
Det finns ju regler.

Det finns ju regler, vad menar du med de? Vore intressant att veta.
 
Det är stor skillnad hur man besprutar nu och förr.
Förr fick man en almanacka från företagen som sålde bekämpningsmedel där man redan hade ikryssat när man skulle bespruta och när.

Idag går man ut på fältet och ser efter om man har några problem med grödan och avgör sedan om man skall bespruta eller ej.
Maskinerna har blivit bättre och man kan därmed minska dosen.

Att bonden stannade när du kom förbi kan också vara för att han gjorde någon inställning på maskinen, fick telefon eller någon annan naturlig orsak, inte för att han var rädd att bryta mot någon regel....
 
E
De får inte spruta för nära andras tomter och diken då de kan åka dit för miljöbrott.

Det vet de så även om vinsten lockar får de följa regler.
 
E ElinaSvensson skrev:
De får inte spruta för nära andras tomter och diken då de kan åka dit för miljöbrott.

Det vet de så även om vinsten lockar får de följa regler.
2m från vattenförande diken, dagvatten- dräneringsbrunnar
6m från sjöar och vattendrag
12m från dricksvattenbrunnar

Det finns även lite mer regler om marken lutar mycket. Samt även anpassade avstånd för vindavdrift samt beroende på vilken spridningsutrustning man använder.

Att lukt sprider sig betyder inte att den aktiva substansen är på drift.

Att inte följa reglerna som finns kan blir dyrt och är aldrig värd risken. Att din påstådda stora vinst lockar är fel.

Är mycket tveksam till att det kördes med RoundUp i gröda denna tid på året, inte heller på en "plöjd" åker
 
  • Gilla
[SH] och 2 till
  • Laddar…
Micke64: Jag tolkade dig som att du menade att fler är sjuka i allmänhet, vilket alltså inte är sant. Att cancerincidensen ökar är vi eniga om, och det har jag redan skrivit om.

Elina: Någon form av belägg för ditt tyckande hade varit smakfullt om du ska beskylla andra för att vara ignoranta.
 
E ElinaSvensson skrev:
Första gången jag kände giftlukt var vid en åker med växter men traktorn körde och sprutade över en upplogad åker så sannolikt är det det starkaste han har för att maximera sin egen vinst.
Ja, det är helt säkert så att bonden gör allt h*n kan för att maximera sin produktion.Och det handlar inte om att göra någon vinst, utan att få ekonomin att gå ihop. Har h*n tur så får h*n lön också, det är långt ifrån säkert för många bönder idag. Har du den ringaste aning om hur ekonomiskt pressade Sveriges bönder är idag?

Du är lyckligt lottad som hinner med en cykeltur på vår och försommar, det gör inte en bonde.
 
  • Gilla
[SH] och 3 till
  • Laddar…
E
Zixten Zixten skrev:
Det är stor skillnad hur man besprutar nu och förr.
Förr fick man en almanacka från företagen som sålde bekämpningsmedel där man redan hade ikryssat när man skulle bespruta och när.

Idag går man ut på fältet och ser efter om man har några problem med grödan och avgör sedan om man skall bespruta eller ej.
Maskinerna har blivit bättre och man kan därmed minska dosen.

Att bonden stannade när du kom förbi kan också vara för att han gjorde någon inställning på maskinen, fick telefon eller någon annan naturlig orsak, inte för att han var rädd att bryta mot någon regel....
A Alriksson skrev:
2m från vattenförande diken, dagvatten- dräneringsbrunnar
6m från sjöar och vattendrag
12m från dricksvattenbrunnar

Det finns även lite mer regler om marken lutar mycket. Samt även anpassade avstånd för vindavdrift samt beroende på vilken spridningsutrustning man använder.

Att lukt sprider sig betyder inte att den aktiva substansen är på drift.

Att inte följa reglerna som finns kan blir dyrt och är aldrig värd risken. Att din påstådda stora vinst lockar är fel.

Är mycket tveksam till att det kördes med RoundUp i gröda denna tid på året, inte heller på en "plöjd" åker
Hur luktar något utan att materia förflyttar sig till näsan?
 
M
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Micke64: Jag tolkade dig som att du menade att fler är sjuka i allmänhet, vilket alltså inte är sant. Att cancerincidensen ökar är vi eniga om, och det har jag redan skrivit om.
Du får gärna länka dit källor för ditt påstånde. Det verkar inte finnas samlad statistik för Sverige över totalt insjuknande. Det är säker så att det är väldigt svårt att mäta. Enligt socialstyrelsens rapport om sluten vård (då har vi inte med de som tex går på vårdcentralen i öppenvården) är det flera sjukdomar som minskat senaste tiden. Men totalt sett, inklusive symtomen är statistiken inte lika självklar:
http://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/20481/2017-2-5.pdf
Linjediagram som visar de största diagnoskategorierna för män och kvinnor mellan 1998–2015 från Socialstyrelsens rapport.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.