Vad menar du? Det är väl en tävling?
 
timmelstad skrev:
Vad menar du? Det är väl en tävling?
Flest skulder när han dör vinner !!!


...

jag menar prylar :)

/K
 
A
Anna_H skrev:
Många (en av mina grannar tex) tillhör nog också gruppen som avundsjukt ser att Anderson har ny bil, Johansson har pool och Larsson åker på dyra resor tre gånger om året - och tror att de måste ha allt detta för att "alla andra" har det och tittar snett på dem om de inte har det.

Att Andersson bara har skraltiga möbler från Myrorna, Johansson aldrig lämnar huset för att skruttbilen alltid är på verkstan och att Larsson äter blodpudding varje dag ser inte dessa. Mycket handlar ju om hur man prioriterar, och om att se till sig själv, inte hålla på att jämföra sig med alla andra hela tiden, iallafall inte på det sättet.
Ja, att hålla jämna steg med summan av alla andra kan bli en smula smådyrt...

Att hålla emot och åka gammal (men hel och fungerande) bil, köpa begagnade kläder, cyklar, skidor och TV-spel till barnen som växer, inte slänga ut en fullt fungerande TV för att det kommit en ny modell och renovera istället för att lyxrenovera kan vara nog så svårt för somliga för att de inte vill riskera framstå som "fattiga".

- "Vilken ny fin bil och fint hus Nilssons har, de måste vara förmögna"
- "Eller så är det just det de inte är"...
 
jonpalm skrev:
Varför är Sverige det enda landet i Europa utan krav på amortering av lån? Blir helt fascinerad av at man tror att bostäder alltid ska gå upp i värde 5-10% per år och att man inte behöver betala ner på lån man har tagit. Förklara gärna hur man tänker här!
Det är nog mer rättvisande att säga att Sverige just nu är det enda landet utan krav på amortering av lån. Före 2008 hade många andra länder liknande system. Kraschen ändrade på det. Jag vågar gissa att om 5 år sker inte nyutlåning eller refinansiering av bostadslån utan amorteringskrav i Sverige heller.
 
frjo7205 skrev:
Det är nog mer rättvisande att säga att Sverige just nu är det enda landet utan krav på amortering av lån. Före 2008 hade många andra länder liknande system. Kraschen ändrade på det. Jag vågar gissa att om 5 år sker inte nyutlåning eller refinansiering av bostadslån utan amorteringskrav i Sverige heller.
Det var egentligen detta jag ville få höra tankar runt när jag skapade ämnet. Att bara Sverige har amorteringsfria lån och alla andra länder kräver amortering verkar väldigt märkligt.
Det verkar inte som om man i Sverige tror att amorteringskrav någonsin kommer att införas och för mig blir det ett strutsbeteende som inte är logiskt.
 
Anna_H skrev:
Att Andersson bara har skraltiga möbler från Myrorna, Johansson aldrig lämnar huset för att skruttbilen alltid är på verkstan och att Larsson äter blodpudding varje dag ser inte dessa.
Detta är bara ett problem för de som tycker alla skall vara likadana och prioritera exakt samma saker, och gör man inte det, så är det någon i villaområdet som tittar snett.

Så vem har problem?

Själv har jag ett soffbord köpt för 20:- från Saronkyrkan någon gång på 80-talet framför vår 26-tums tjock-TV från -95. Tyder detta på att jag har problem med att klara mitt huslån? Oj, måste genast amortera en miljon då, så jag passar in i mallen...:cool:
 
Redigerat:
Amorteringen borde vara en självklarhet och beräknas med avseende på husets kvarvarande livslängd. Nybyggda hus har i vissa fall idag en beräknad livslängd på 50 år... Inte så kul att stå med ett huset fullbelånat om 50 år. Värdet är då inte högre än tomtvärdet minus kostnaderna för att riva huset.
 
klaskarlsson skrev:
Flest skulder när han dör vinner !!!


...

jag menar prylar :)

/K
Jag är förvånad över att något smart-ass ännu inte kommenterat att om det är belånat så är det bankens prylar etc etc... :rolleyes:
 
Denar skrev:
Amorteringen borde vara en självklarhet och beräknas med avseende på husets kvarvarande livslängd. Nybyggda hus har i vissa fall idag en beräknad livslängd på 50 år... Inte så kul att stå med ett huset fullbelånat om 50 år. Värdet är då inte högre än tomtvärdet minus kostnaderna för att riva huset.
Jo, för alla 50-åriga hus (och äldre) vi ser idag är ju helt värdelösa. :rolleyes:

Verkligheten är en annan. Hus underhålls och hus byggs till och renoveras. Värdet av huset om 50 år helt oförutsägbart.
 
A
-MH- skrev:
Detta är bara ett problem för de som tycker alla skall vara likadana och prioritera exakt samma saker, och gör man inte det, så är det någon i villaområdet som tittar snett.

Så vem har problem?

Själv har jag ett soffbord köpt för 20:- från Saronkyrkan någon gång på 80-talet framför vår 26-tums tjock-TV från -95. Tyder detta på att jag har problem med att klara mitt huslån? Oj, måste genast amortera en miljon då, så jag passar in i mallen...:cool:
Då ska jag göra dig avundsjuk så du måste skaffa ny TV, min är både större och nyare än din, min tjock-TV är på 32 tum och inköpt -00. :wow:
 
frjo7205 skrev:
Det är nog mer rättvisande att säga att Sverige just nu är det enda landet utan krav på amortering av lån. Före 2008 hade många andra länder liknande system. Kraschen ändrade på det. Jag vågar gissa att om 5 år sker inte nyutlåning eller refinansiering av bostadslån utan amorteringskrav i Sverige heller.
Det är inte en speciellt djärv gissning. :)

Om det blir sanning så tror jag att annuitetslånen kommer komma tillbaka.
 
jonpalm skrev:
alla andra länder i europa har krav att amortera ner lån på max 30 år
Nej, det stämmer inte, varifrån har du fått det?
 
[Att Sverige är det enda land i Europa som inte kräver amortering.]

ordain skrev:
Nej, det stämmer inte, varifrån har du fått det?
Tänkte samma sak. Det låter orimligt att vi skulle vara det enda land där man inte behöver amortera sina bostadslån. Är det nån som har koll på hur villkoren ser ut i andra länder?
 
Vi på forumet kanske känner till den europeiska marknaden tillräckligt väl för att spräcka teorin om att vi är ensamma om amorteringsfria lån.

I Norge, Finland och Tyskland måste man såvitt jag vet amortera på sina bolån. Jag tror även att Finland och Tyskland är rätt hårda i sina krav, dvs runt 30 år. Även i Spanien måste man amortera.

Jag vet inte vad som gäller i Danmark, men så här skrev DN 2009: "I Danmark började hypoteksbankerna ge amorteringsfria lån redan i början av 2000-talet."
 
Nyfniken skrev:
Vi på forumet kanske känner till den europeiska marknaden tillräckligt väl för att spräcka teorin om att vi är ensamma om amorteringsfria lån.

I Norge, Finland och Tyskland måste man såvitt jag vet amortera på sina bolån. Jag tror även att Finland och Tyskland är rätt hårda i sina krav, dvs runt 30 år. Även i Spanien måste man amortera.

Jag vet inte vad som gäller i Danmark, men så här skrev DN 2009: "I Danmark började hypoteksbankerna ge amorteringsfria lån redan i början av 2000-talet."
Sökte lite och hittade denna tråd: http://www.byggahus.se/forum/priser-kalkyler-fastighetsskatt-m-m/136285-amortering.html#1

Så det verkar vara klart varifrån Jon Palm fick uppgiften att andra länder har amorteringskrav. :)

Men det låter konstigt att vi skulle vara de enda som inte har amorteringskrav (utom Danmark, då). I Sverige har vi ju varit utan amorteringskrav sen nittiotalet, om jag minns rätt (jämför kurvan i länken http://www.byggahus.se/forum/priser...upp-eller-ner-snillen-spekulerar-43.html#1263.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.