Men hur mycket har huspriserna verkligen backat vid lågkonjunktur de senaste 25 åren? Husägande är för de flesta mer statiskt och långsiktigt än fond och aktiesparande. Tycker själv att man ska undvika att vara "House rich, cash poor", dvs ha allt kapital bundet i huset. Med en sex till tolv månaders utgiftsbuffert lättåtkomligt och förhoppningsvis inflationsskyddat kan man rida ut många oroligheter utan att behöva paniksälja andra tillgångar i fel läge.
 
timmelstad skrev:
..vilket inte nödvändigtvis är ett problem om man inte tänker a) sälja eller b) får försämrad inkomst.

Bor man kvar och har kvar jobbet så skulle jag inte vara särskilt orolig, har man lånen helt rörliga får man hoppas att det finns lite buffert, men det är väl det.
För en enskild person behöver det inte betyda något alls, förutom att "sparandet" blir mindre värt , iaf ett tag.

Men nationalekonomiskt så blir siffrorna rätt dystra, och det var ju siffror vi talade om nu :)

/K
 
-MH- skrev:
Om man har sitt kapital på banken istä'llet för bundet i huset, står man betydligt bättre rustad inför en osäker framtid.

Du kan inte bara titta på skuldsättningen, du måste se tillgångarna också. Nettoförmögenhet och likviditet och tillgångsslag. Det är de intressanta parametrarna.
Japp "på banken"
Men om du har investerat ditt kapital i högriskaktier - då kanske du står utan värde i huset och med aktier värda långt under inköpsvärdet den dan du behöver pengar...

Notera att jag tillhör dom som inte förespråkar amorteringar i alla lägen utan tycker att det många gånger är bättre med "fritt" kapital - iaf om man inte ligger belånad upp till skorstenen - då bör man kanske amortera ned lite...

/K
 
Nyfniken skrev:
Gör de verkligen det?

[bild]

Att vi har haft en spikrak (kanske ohållbar+) positiv prisuteckling på bostäder den senaste 10 åren är inget man skådat tidigare. Priserna har även ökat under en tid då vi genomlevt en ekonomisk kris a.k.a finankris som saknar motstycke i historien. Fastighetspriser har stabiliserats alt. sjunkit på andra håll i Europa, men framförallt i US.

Det som drivit på är framförallt tillgången på kapital, samt kapitalkostnaden. Även faktorer som arbetslöshet och generell tillväxt spelar in.
 
Jag tittar rätt mycket på engelska husletarprogram. Det vanligaste prisläget brukar vara mellan £200 000 och £500 000, menar ni att dessa gigantiska lån återbetalas på 30-40 år av engelsmännen? Jag visste förvisso att välbetalda tjänar bra i England, men så bra...
 
loffes skrev:
Hmm, verkar vara stort intresse för våran tråd...

[länk]
"Finansinspektionens chefsekonom Lars Frisell anser inte att ett formellt amorteringskrav är någon framkomlig väg för att reglera hushållens belåning. En låntagare kan mycket väl amortera med ena handen och med den andra ta upp ett nytt lån.
"

Men vad vet han. :)
 
Redigerat:
loffes skrev:
Hmm, verkar vara stort intresse för våran tråd...

[länk]
Det slår mig att ungefär samma tankegångar som diskuterats här förs fram.

Ett par exempel:

Swedbanks koncernchef Michael Wolf anser att Finansinspektionen borde ha infört amorteringskrav som komplement till det bolånetak som infördes 1 oktober.

Det anser även SEB:s chefsekonom Robert Bergqvist.
Han menar dessutom att regeringen borde överväga en så kontroversiell åtgärd som sänkta ränteavdrag. I dag betalar ju bolånetagarna i praktiken bara 70 procent av sina räntekostnader själva.
– Det vore en viktig signal som kunde leda till större försiktighet. Men man måste tänka sig en gradvis anpassning så att inte kunder som tidigare tagit stora lån plötsligt drabbas hårt. Rimligen kan det bara komma i fråga vid nyutlåning.
Jan Häggström, chefsekonom på Handelsbanken, tycker att Riksbanken borde ha höjt räntan mer för fyra–fem år sedan.
– Då hade hus och lägenheter inte varit så dyra i dag. Men nu tror jag tyvärr att vi hamnar i att samhället går in och försöker detaljreglera affärsförhållandet mellan bankerna och kunden.
Jag får väl sluta innan jag har klippt in hela artikeln.
 
fredl skrev:
Jag tittar rätt mycket på engelska husletarprogram. Det vanligaste prisläget brukar vara mellan £200 000 och £500 000, menar ni att dessa gigantiska lån återbetalas på 30-40 år av engelsmännen? Jag visste förvisso att välbetalda tjänar bra i England, men så bra...
Ett pund är idag 11 kronor. Ett lån på 2,2 miljoner är väl inte gigantiskt? Det har också varit en del hus uppåt 1 miljon pund, men då har det ju handlat om husköpare i övre medelåldern som väl har hunnit bygga upp en privatförmögenhet. Jag tvivlar på att den som köper ett hus för en miljon pund lånar upp mer än en mindre del av priset. I Storbritannien är skatterna lägre och löneskillnaderna större så det är lättare att bli rik.
 
lurk12345 skrev:
Swedbanks koncernchef Michael Wolf anser att Finansinspektionen borde ha infört amorteringskrav som komplement till det bolånetak som infördes 1 oktober.
Jaså det tycker han?

Man kan ju inte låta bli att undra vad han tyckte i våras när lånetaket kom på tal. Jag vill minnas att samtliga banker var starkt kritiska och att det skulle "leda till omfattande prisfall".

2-3 månader senare är taket ett faktum och då "kommer inte att ha någon betydande påverkan på bostadspriserna."

"Swedbanks koncernchef" förresten. Det är väl fritt fram för Swedbank själva att införa amorteringskrav? Måste staten lagstifta om det?
 
Nyfniken skrev:
Jaså det tycker han?

Man kan ju inte låta bli att undra vad han tyckte i våras när lånetaket kom på tal. Jag vill minnas att samtliga banker var starkt kritiska och att det skulle "leda till omfattande prisfall".

2-3 månader senare är taket ett faktum och då "kommer inte att ha någon betydande påverkan på bostadspriserna."

"Swedbanks koncernchef" förresten. Det är väl fritt fram för Swedbank själva att införa amorteringskrav? Måste staten lagstifta om det?
Men stämmer det? Den kritik som kom handlade väl om att unga skulle få svårare att låna till sin först bostad. För övrigt verkar bankerna ha varit positiva. Se tex denna artikel http://www.affarsvarlden.se/hem/bostad/article794556.ece
 
Nyfniken skrev:
"Swedbanks koncernchef" förresten. Det är väl fritt fram för Swedbank själva att införa amorteringskrav? Måste staten lagstifta om det?
Jag tror han skulle ha problem med antalet kunder som skulle välja en annan bank utan amorteringskrav om det inte var ett lagstiftat krav som gällde alla... :cool:
 
lurk12345 skrev:
För övrigt verkar bankerna ha varit positiva. Se tex denna artikel [länk]
Den där artikeln är ju skriven efter förslaget röstades igenom. Men du har nog rätt ändå, jag kan ha blandat ihop korten. Det var nog mäklarna som var överdrivet kritiska.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.