Maveric77 Maveric77 skrev:
Syftar du på den lodräta listen?

Det är en hyvlad list som täcker MDFen och råsponten, och mitt på denna är det limmat och spikat en dekorlist. Dekorlisten är väl 25-30 mm bred skulle jag tro. Typ denna för att du ska få ett hum om vad det är för profil -> [länk]
jag kanske var lite otydliga ser jag.

Ne det var där "takliste
Maveric77 Maveric77 skrev:
Syftar du på den lodräta listen?

Det är en hyvlad list som täcker MDFen och råsponten, och mitt på denna är det limmat och spikat en dekorlist. Dekorlisten är väl 25-30 mm bred skulle jag tro. Typ denna för att du ska få ett hum om vad det är för profil -> [länk]
 
  • En taklist mot en vit vägg, delvis skymd och oskarp i bilden.
B berne88 skrev:
Passar på att ställa en fråga, då många verkar kunniga om ämnet. hag ska bygga ett skåp, tanken är att använda mig av MDF och ”hobbyskivor”

tanken är att ha MDF i framkanten som ska fräsas, sedan montera den mot furu skivan, för att får en snygg kant med profil utåt.
är det en dum idé? Kommer furu att röra på sig så mkt att ev spacklingar kommer att spricka i skarven?

Har ritat en skiss kanske är lättare att förstå. Hur kommer den skarven att klara sig tror ni om man väljer att spackla den, kommer träskivan röra sig för mkt? om tex limmar och skruvar den
Skiss av en träskiva märkt med "Furu" ovanpå en MDF-skiva, med fokus på en skarv som är föremål för diskussion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B berne88 skrev:
jag kanske var lite otydliga ser jag.

Ne det var där "takliste
Nej, det är vanlig hålkälslist för tak!
 
pär h pär h skrev:
Du skall definitivt inte använda Mdf till hyllplanen utan att kantlista dom i framkant med en bit massivt virke på 2-3 centimeter.

Köp du "hobbyskivor". För stabiliteten/hållfastighetens skull (med tanke på din lite överarbetade skiss) räcker det med tre högsidor en vänster en mitten och en på höger sida om du vill så kan du montera backstycke så blir hyllan ännu stadigare. Vill du inte det så skruvar du bara några små vinklar på strategiska ställen in i väggen. Själva hyllbärarna kan du köpa på Jula 10 pack för 19 kr sådana där små mettal pluppar som hyllan villar på. Om du inte vill att dom syns så sätter du ihop två hyllplan och borrar för hyllbärarna.
Ett annat alternativ är om du vill ha fasta hyllplan så kan du annvända dig av träplugg finns små fina satser med borr plugg och stift. Och använder du bakstycke så kan du sätta några spikar i varje hyllplan så kommer det definitivt inte att sagga.
Ett tredje alternativ är att du fräser ett spår i sidorna för varje hyllplan på 4-5 mm djupt och hyllplanens tjocklek limmar ihop hela klabbet.

Om du använder "hobbyskivor kan du hellimma hylplanen i sidorna för dom rör sig lika mycket.

Mvh Pär H
Hur kan man göra en "överarbetad" skiss? Jättebra skiss enligt mig. Förberedelser kan aldrig underskattas. Heja TS, Pär H är en slarver.
 
Hej alla,

Trådskaparen här...

Tänkte bara uppdatera er alla så här drygt 9 år senare om det visade sig att 22 mm MDF i den konstruktionen jag gjorde håller som hyllplan för böcker, och svaret är ja!

Inga hyllplan har böjt sig neråt synbart, trots att i princip alla hyllplan håller uppe en respektabel mängd böcker.

Hyllplan fyllda med böcker visar ingen synlig nedböjning, vilket bevisar styrkan i 22 mm MDF-konstruktionen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


22 mm MDF hyllplan fyllda med böcker utan synbar nedböjning efter 9 år.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Coldsnap och 12 till
  • Laddar…
Maveric77 Maveric77 skrev:
Hej alla,

Trådskaparen här...

Tänkte bara uppdatera er alla så här drygt 9 år senare om det visade sig att 22 mm MDF i den konstruktionen jag gjorde håller som hyllplan för böcker, och svaret är ja!

Inga hyllplan har böjt sig neråt synbart, trots att i princip alla hyllplan håller uppe en respektabel mängd böcker.

[bild]

[bild]
Kul att höra! Känns betryggande för en som rätt nyligen byggt sin första "större" bokhylla med 22 med.
 
  • Vit byggd bokhylla runt en TV med en person på skärmen, böcker och inredningsdetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bangan och 1 till
  • Laddar…
L Lodarn1 skrev:
Kul att höra! Känns betryggande för en som rätt nyligen byggt sin första "större" bokhylla med 22 med.
Fin!
Vad har du använt för skåp längst ned?
 
Bengalning Bengalning skrev:
Fin!
Vad har du använt för skåp längst ned?
Tack!

Inget skåp alls, det är byggt från grunden i MDF och råspont.

*Edit: Förlåt, frågan var ju inte riktad till mig. :)
 
Ok, tack!
 
Bengalning Bengalning skrev:
Fin!
Vad har du använt för skåp längst ned?
Kul, tack!

Det är Ikea platsa med dörrarna sannidal.
Om jag skulle göra om det hade jag använt andra skåp med lite mer "riktigt trä". Känns i klenaste laget... Men vad vet jag :)
 
Plockar upp den här tråden, eftersom min fråga är precis enligt rubriken, dock lutar jag åt limträ i furu som material, eventuellt både för de fasta hyllplanen och själva stommen/gavlarna.

Totalt 2 meter brett, 2,5 meter högt och snedtak etc (varför jag behöver platsbygga).

Hyllan ska målas, är 25 cm djup, med tre stående sektioner som skruvas ihop genom gavlarna i samband med montering. Varje hylla som mest 62 cm bred. Inget bakstycke, men skruvas fast mot väggen baktill med diskreta vinklar.

16mm MDF borde funka enligt sagulator, men 18mm limfog i furu finns att köpa i 25cm bredd, ger rätt lite spill om man köper 2-meterslängder. Totalt 26 meter x 25 cm kommer att gå åt för gavlar o hyllplan.

Limfogen från Biltema (billigast) har ju rätt mycket kvist, så det blir till att kvistgrunda ordentligt. Tycker limfogen är lättare än mdf, bär mer och känns mer "äkta" att jobba med.

Men kommer den att röra på sig för mycket, så man får bättra på akrylfogar eller ännu värre om nåt år?

Lamellskivor går bort då de inte verkar gå att få tag på. Lär ju vara väldigt dyra också. Plywood verkar jobbigt att måla ändträet på, precis som MDF, även om det är stabilare än limfog förstås.

Vad tror ni, är det idiotiskt att använda furu-lim för till inbyggd hylla?
 
Kör på furu. Tänker att det är skönare att jobba med, inte så förtjust i mdf. Visst man har jobbet med kvistar men mdf måste man försegla kanterna. Visst är furu mer levande så kanske krymper/sväller lite men brukar ju vara mest på bredden och om jag förstått planen rätt så kommer du ju inte blanda riktning virket och då är det inget stort problem.
 
  • Gilla
Alko
  • Laddar…
Ja, exakt, fiberriktningen åt samma håll i gavlar o hyllplan blir det ju.

Bilden nedan från ett YT-klipp. I princip så, men endast 30 cm djup, och bara hyllplan, inga lådor. Tre 65cm breda sektioner som jag skruvar ihop genom gavlarna bara.

Jag tänkte ju skruvlimma de fasta hyllplanen genom gavlarna, det borde väl funka bra, har gjort så innan utan problem pga träets rörelse.

Nackdelen att man inte kan flytta hyllplanen, men fräsa för trådhyllbärare känns som onödigt jobb om man ändå tror sig ha koll på vilka höjder man vill ha på hyllorna.

Trähyllor under snedtak, 30 cm djup med fasta hyllplan och skruvade gavlar, ingen lådförvaring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag skulle nog köra på mdf. Tycker om att kvaliteten på materialet är samma rakt igenom, det dyker liksom inte upp något oväntad brist att svära över.
Gällande målning slipper du eventuella kvistar som riskerar att lysa igenom samtidigt som ändarna på mdf:en behöver en extra strykning.

Är just i färd med att snickra ihop detta (fin grovskiss).
 
  • Grovskiss av en bokhylla med detaljerade måttangivelser och en del av en person som står vid sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Alko
  • Laddar…
Samtidigt tål limfog mer last än mdf i motsvarande dimension (dessutom något lättare), och i mitt fall kommer färgen vara ljusgrön, så mindre störande om det blir kvistgenomslag. Vore ju trevlig om man slapp schellacka och kunde hitta nån bra kvistgrund bara, de brukar dock inte vara lika säkra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.