19 mm duger gott.
 
Tack för all input!

Jag har nu bestämt mig för att köra på MDF på alla synlig ytor och råspont till den "mittersta" delen av högsidorna. Hyllplanen blir av 22 mm MDF och sidorna blir 16 mm MDF. Spannet på hyllplanen blir som mest 730 mm, så jag slog det på Sagulator och kom fram till att det skulle hålla för mer än 15 kg per hyllplan.

Ovanför fönstren blir dock spannet 1500 mm, men där sitter hyllan så högt att jag kan lägga en invändig regel, utan att det syns, som gör att det inte sviktar.

Alla synliga sågade sidor av MDF kommer att kantlistas med hyvlad furu och dessutom kommer det en dekorlist fram på hyllplan samt högsidor.

Den totala egenvikten av hyllan blir knappt 650 kg, vilket jag bedömmer inte ska innebära några problem då det är på en större yta.

Nu finns frågan om hur jag ska placera downlightsen...! -> http://www.byggahus.se/forum/belysning/181961-placering-av-downlight-till-platsbyggd-bokhylla.html

Så här ska det bli:
 
  • namnlös.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har byggt en hylla på samma sätt som du tänker göra i mdf. Dock har jag betydligt smalare hyllor. Ca 40cm om jag minns rätt. Hyllplanen består av dubbla 16mm mdf. Sido- och mittstyckena är 8mm-16mm-8mm där hyllplanen alltså vilar på 8mm delen.
Den långa delen i mitten har en infälld regel för stabilitet.

Jag inspirerades av en instruktion i Vi i villa:
http://www.viivilla.se/Inredning/Mobler/Hyllan-alla-kan-snickra-46505
 
  • hylla.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur går bygget av hyllorna?
 
Hej på er!

Jo, det går frammåt! Hyllorna är färdigbyggda och jag håller på att måla dem nu, vilket tar längre tid än vad jag trott... Grundmålningen är klar, nu är det "bara" två riktiga målningar kvar...

Jag är riktigt nöjd såhär långt och jag tänkte återkomma med en massa bilder när allt är helt klart! Jag bjuder på en liten mörk bild så länge, tagen innan jag byggt färdigt och satt på profilerade lister m.m.
 
  • bild.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Lintto1 och 1 till
  • Laddar…
Sådär, nu är hyllan klar... Och nu väntar vi på chesterfieldfåtöljerna som ska dyka upp i veckan! ;)

Själv är jag nöjd, men smaken är som baken så vissa av er kanske inte gillar den, vad vet jag! Stabil blev den i alla fall, och byggbeskrivning återkommer jag med om någon önskar det!
 
  • bild (1).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bild (2).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bild (3).JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bild (4).JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bild.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Appelvikaren och 10 till
  • Laddar…
Det tycker jag ser riktigt stiligt ut.
Har du fräst ut profilen på hyllplanet eller är det en list du fäst där?

Nu fattas bara fåtöljerna och en god whisky då :)
 
Fåtöljerna kom idag och whiskyn har jag sen innan, så kvällen är räddad tror jag...! ;)

Listerna är limmade och spikade på i efterhand då jag vare sig har fräs eller kunskap om hur man fräser!
 
Kul att se resultatet, det ser väldigt prydligt ut. Det finns inget bättre ställe för en whiskey än ett riktigt bibliotek (dvs ett med inbyggda hyllor, mycket böcker och en skön fåtölj)

/woodchuck
 
Jättesnyggt om än i gammal tråd!
 
Lånar tråden lite.
Om man vill måla MDF med minimalt med struktur. Vilken färg och pensel/roller bör man använda då?
Jag tänkte bygga något liknande med luckor längst ner. Funderar dock om jag borde köpa färdiga luckor för att sedan måla dessa i samma färg som hyllan. Jag vill dock inte att det skall få en fin finish.
 
dusty dusty skrev:
Lånar tråden lite.
Om man vill måla MDF med minimalt med struktur. Vilken färg och pensel/roller bör man använda då?
Jag tänkte bygga något liknande med luckor längst ner. Funderar dock om jag borde köpa färdiga luckor för att sedan måla dessa i samma färg som hyllan. Jag vill dock inte att det skall få en fin finish.
Rolla tunt och kör planstrykare direkt efter rollning brukar göra susen. Har målat en del garderobsdörrar på så vis med gott resultat. Alternativt sprutlacka.
 
Maveric77 Maveric77 skrev:
Sådär, nu är hyllan klar... Och nu väntar vi på chesterfieldfåtöljerna som ska dyka upp i veckan! ;)

Själv är jag nöjd, men smaken är som baken så vissa av er kanske inte gillar den, vad vet jag! Stabil blev den i alla fall, och byggbeskrivning återkommer jag med om någon önskar det!

På sin andra bild, vad är det list? Gjort själv eller köpt?
 
Passar på att ställa en fråga, då många verkar kunniga om ämnet. hag ska bygga ett skåp, tanken är att använda mig av MDF och ”hobbyskivor”

tanken är att ha MDF i framkanten som ska fräsas, sedan montera den mot furu skivan, för att får en snygg kant med profil utåt.
är det en dum idé? Kommer furu att röra på sig så mkt att ev spacklingar kommer att spricka i skarven?
 
B berne88 skrev:
På sin andra bild, vad är det list? Gjort själv eller köpt?
Syftar du på den lodräta listen?

Det är en hyvlad list som täcker MDFen och råsponten, och mitt på denna är det limmat och spikat en dekorlist. Dekorlisten är väl 25-30 mm bred skulle jag tro. Typ denna för att du ska få ett hum om vad det är för profil -> http://www.svedentra.se/en/shop/uncategorized/dekorlist-nr-29-furu/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.