P Prodigys skrev:
ÖoBs koksbriketter är väldigt prisvärda, här kör dom 4st 2,5kg påsar för 90 kronor i princip året om och i något test jag läste för nått år sen så höll dom tempen i nästan 3 timmar. Använder nästan bara dom för längre rökningar. För kortare grillningar använder jag biltemas briketter som också fått bra betyg i tester.
såna här?
Enda briketter jag hittar där på nätet

https://www.öob.se/tradgard/grilla/bransle-tandhjalp/grillbriketter-3003371
 
Dessa Påse med kokosskal grillbriketter på en köksbänk, CO2-neutral och snabbtändande 2,5 kg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
h-man
  • Laddar…
Hittade aldrig de men har köpt hem Biltemas briketter och ser om jag blir kompis med dem. Men eftersom jag aldrig rört en smoker tidigare så får ni gärna tipsa om hur jag ska komma igång (eller länka mig till nybörjarsida). Tex
-enkelt kött/annan råvara att börja med
-temp å tid
-hur många-ish briketter för vilken temp?
-hur hålla jämn temp länge?

Jag fattar att det handlar mkt om learning-by-doing och experimenterande men det måste ju finnas vissa grundprinciper som gäller. Tack på förhand
 
h-man h-man skrev:
Hittade aldrig de men har köpt hem Biltemas briketter och ser om jag blir kompis med dem. Men eftersom jag aldrig rört en smoker tidigare så får ni gärna tipsa om hur jag ska komma igång (eller länka mig till nybörjarsida). Tex
-enkelt kött/annan råvara att börja med
-temp å tid
-hur många-ish briketter för vilken temp?
-hur hålla jämn temp länge?

Jag fattar att det handlar mkt om learning-by-doing och experimenterande men det måste ju finnas vissa grundprinciper som gäller. Tack på förhand
Jag började med fläsk för även om du misslyckas så blir det gott.

Brukar rekommenderas att hålla sig på max 125°C och en timme per cm kött röken ska in i. Det tränger in från två håll ju så för en bit på 4cm så kan man räkna 2 timmar.

Hur många briketter beror lite på hur stor grill du använder men i min weber 57:a använder jag 15 briketter till en början och lägger på 2 stycken per timme.
 
  • Gilla
h-man
  • Laddar…
Fyller 25 nu i veckan så vi firade mig och min syster igår och då fick jag min present i förväg så nu spenderas dagen då man är lite sliten med att "röka in skåpet"
Beställde också lite puckar i olika smaker till den för 1500kr Ny rök från Bradley Smoker står utomhus bredvid digital kontrollenhet och en Makita radio, under blå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
h-man h-man skrev:
Hittade aldrig de men har köpt hem Biltemas briketter och ser om jag blir kompis med dem. Men eftersom jag aldrig rört en smoker tidigare så får ni gärna tipsa om hur jag ska komma igång (eller länka mig till nybörjarsida). Tex
-enkelt kött/annan råvara att börja med
-temp å tid
-hur många-ish briketter för vilken temp?
-hur hålla jämn temp länge?

Jag fattar att det handlar mkt om learning-by-doing och experimenterande men det måste ju finnas vissa grundprinciper som gäller. Tack på förhand
Jag klev ur komfortzonen och testkörde utan att ha gjort så mkt research som jag hade tänkt. Det gick över förväntan. Höll 115gr +-5gr i 6h utan problem. Briketter från Biltema. Ringen full till 2/3 och 1/3 halvtända i skorstenständare och vattenbadet i princip fullt.

Slängde på lite slarvigt kryddade tjocka revben och en bit sidfläsk och körde i typ 5h tills termometern tjöt. Revbensspjällen blev sjukt bra. Med mer ambitiös kryddning hade det nog blivit det godaste jag nånsin gjort. Fläsket blev bara ok -det var lite för fett för min smak. Barnen sa att revbenen smakade som på Holy Smoke så jag min karriär som rökare har nog peakat ...:rofl:
 
  • Gilla
Prodigys och 1 till
  • Laddar…
Hus tomte
Ni som röker massa godsaker vilken rök ska man lägga pengarna på?

ja har fastnat för modellerna som ser ut som denna
Bra eller dålig ?

webern har ja bara hört skit om
Den tar tydligen eld
Så den vågar man nog inte lämna solo
 
  • Trädgårdsgrill liknande den modellen inläggsförfattaren överväger att köpa, svart, på hjul.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J
Hus tomte Hus tomte skrev:
Ni som röker massa godsaker vilken rök ska man lägga pengarna på?

ja har fastnat för modellerna som ser ut som denna
Bra eller dålig ?

webern har ja bara hört skit om
Den tar tydligen eld
Så den vågar man nog inte lämna solo
Jag har Tennekern på bilden. Köpte i maj och eldboxen såg ut så här i oktober. Efter mycket diskussion med Hornbach fick jag tillbaka 3 av 5k. Funktionen är dock helt ok såvitt jag kan bedöma då det är min första off-set smoker.
 
  • Off-set smoker med rostig eldbox som står på en träterrass.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hus tomte
J Jonobe skrev:
Jag har Tennekern på bilden. Köpte i maj och eldboxen såg ut så här i oktober. Efter mycket diskussion med Hornbach fick jag tillbaka 3 av 5k. Funktionen är dock helt ok såvitt jag kan bedöma då det är min första off-set smoker.
Ok men du e nöjd med den för övrigt
 
J
Hus tomte Hus tomte skrev:
Ok men du e nöjd med den för övrigt
Ja, men hade inte köpt den igen för 5000.
 
Jag har rökt en hel del i min weber och det har funkat bra, tar det fyr så är temperaturen alldeles för hög eller så har du kolen för nära maten.

Numera har jag en bradley digital smoker också som används till rökning och grillen får vara just grill.
 
Hus tomte
J Jonobe skrev:
Ja, men hade inte köpt den igen för 5000.
Sett nån mindre för 3500 kanske ska satsa på den ändå:thinking:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.