Nybörjarn - varifrån köpte du den till slut? Jag har länge kört weber guld 47cm med amerikansk röktillsats, vilket funkar bra. Men jag tänkte uppgradera för att få större vattenbehållare och kollager. Weber smoker är kända inom tävlingsbranschen, och några av de bästa teamen kör dem! (Lite fantastiskt med tanke på att många andra har uppställningar som kostar 10-30ggr mer).

Tänk på att om du röker low n slow över timmar, så vill du inte blanda in fisk och räkor i samma enhet som du kör ditt fläsk i ... Detta sätter sig i väggarna.
 
Kolla på bbqlovers.se undra om dom inte slog på en kapsyl med t-röd i början
Har du luftspjällen öppna? Spånet är inte fuktigt ? Ligger det lite luftigt i spiralen
 
Måste bara tipsa om smokai http://www.smokai.se, en extern rökgenerator som fylls med rökspån och en liten pump som blåser in lite luft på brasan. Ger snabb och smidig rökning. Har för mig det finns nån tillsats för att koppla den till vanlig grill och få in lite extra rök även där. Vi satte den i ett gammalt arkivskåp och satte igång, det blev riktigt bra. Funkar bra till kallrökning eftersom den inte ger värme.
Inte lika hardcore som i riktig rökkåta eller weber, men resultatet blir nog tillräckligt bra.

Hade tyvärr ingen bild på varken rök eller rökgenerator, men skåpet syns iaf...
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur lägger man det luftigt i spiralen? Jag gjorde som i denna film - https://www.youtube.com/watch?v=3MIMdbTeocM men jag tände med en gasbrännare istället för med stearinljus. Nu har jag varit ute och ställt in några stearinljus för att få lite mer drag. Får se om det blir bättre.
Och nej. Spånet var i alla fall inte fuktigt när jag började. Nu vete sjutton vad som händer där ute.
 
Nja tänkte mest så du inte trycker till det efter du lagt i spånet.
Hoppas du får fart på.det
 
Just nu verkar det ryka. Det blir en sen natt detta :)
 
elpaco skrev:
Nybörjarn - varifrån köpte du den till slut? Jag har länge kört weber guld 47cm med amerikansk röktillsats, vilket funkar bra. Men jag tänkte uppgradera för att få större vattenbehållare och kollager. Weber smoker är kända inom tävlingsbranschen, och några av de bästa teamen kör dem! (Lite fantastiskt med tanke på att många andra har uppställningar som kostar 10-30ggr mer).

Tänk på att om du röker low n slow över timmar, så vill du inte blanda in fisk och räkor i samma enhet som du kör ditt fläsk i ... Detta sätter sig i väggarna.
Jag köpte min 47:a på Hornbach för 2.850:-.

Läste nånstans på nätet att man inte ska köra fisk och kött i damma rök som du skriver, men det stod inget om det i manualen - så jag tänkte nog köra både fisk och kött i samma, men inte samtidigt. Tiden får visa om jag behöver en till rök. :)
 
Hur funkar det för er att kallröka i era enheter? Vad använder ni?

Jag har nu provat att kallröka med hjälp av en spånhållare placerad i en 47 cm weber smokey mountin cooker. Jag är inte helt nöjd med mitt första försök. Visserligen var insatsen billig men jag hade trott att det bara skulle vara att tända på så sköter det sig själv. Så var det inte. Jag var tvungen att gå ut och tända på flera gånger eftersom det slocknade. Detta innebar att jag gick ut nån gång i halvtimmen för att kolla om det fortfarande pyr.

Finns någon färdig bra kallrök som man kan starta upp, lägga sig och snarka på soffan och sen är allt klart?

Hur gör ni? Måste ni också springa in och ut hela tiden?
 
Nybörjarnybyggare skrev:
Jag köpte min 47:a på Hornbach för 2.850:-.

Läste nånstans på nätet att man inte ska köra fisk och kött i damma rök som du skriver, men det stod inget om det i manualen - så jag tänkte nog köra både fisk och kött i samma, men inte samtidigt. Tiden får visa om jag behöver en till rök. :)
Tack. Helst bör du röka in din rök genom att köra några omgångar med riktigt fet mat, som bacon. Det fettar och sotar insidan och ger den smakpålagring som sedan kommer att hjälpa till med bbq-smaken i maten. Struntar man i detta så uppstår det av sig själv efter ett antal långkok. Mellan koken tvättar man lätt bort aska och annat, men gnugga inte bort denna fett/rök-pålagring.

Det som händer när du röker fisk, är att den genomträngande fisksmaken sätter sig i detta fett, och kommer sedan påverka dina kommande köttkok. Det förstör såklart inte din weber, men det smaksätter den, och kanske på ett sätt du inte önskar ..

För övrigt kallröker jag inte. Om man skall kallröka på ett säkert sätt så krävs det bra utrustning och kunskap. Tex riktigt bra digitaltermometrar och en stabil rökgenerator. De ni länkat till, och pratar om, verkar inte inte så säkra i det hänseendet. Risken med dålig kontroll vid kallrökning av kött är utveckling av boutolinumtoxin ..
 
  • Gilla
Nybörjarnybyggare
  • Laddar…
För övrigt kallröker jag inte. Om man skall kallröka på ett säkert sätt så krävs det bra utrustning och kunskap. Tex riktigt bra digitaltermometrar och en stabil rökgenerator. De ni länkat till, och pratar om, verkar inte inte så säkra i det hänseendet. Risken med dålig kontroll vid kallrökning av kött är utveckling av boutolinumtoxin ..
Det låter onyttigt, kan du utveckla vad det innebär? Gäller det även vid kallrökning av fisk?
 
Nybörjarnybyggare skrev:
Det låter onyttigt, kan du utveckla vad det innebär? Gäller det även vid kallrökning av fisk?
I all sorts mat finns risken för patogener, dvs ohälsosamma bakterier. Bakterier växer som mest vid ca 35grader, och därför har vi mat i kylen. Vi tillagning dödas sedan ev bakterier av, och det är därför vi har minimirekommendendationer på köttempratur. Vid kallrökning håller man en mycket låg temperatur, varav avdödning av bakterier via värme inte blir av. Istället röker man länge för tillagning. Om man har dålig kontroll på processen (och framförallt råvaran!) så innebär denna tillagning en risk för att ev bakterier under tiden istället växer till sig i den närmast optimala tempraturen. Möjliga patogener är tex Salmonella, Listeria, EHEC, Clostridium botulinum (som producerar nervgiftet som används som botox), och Clostridium tetani (stelkramp).

Med det sagt så finns det en lång tradition i Sverige av kallrökt lax, korv mm, MEN det är nog rekommenderat att man ändå vet vad man gör.

Det finns även en aspekt till på detta. När man röker mat bildas polycykliska aromatiska kolväten, som är cancerframkallande. För att minimera dessa rekommenderas av livsmedelsverket att man röker med indirekt kall rök, dvs har ett externt aggregat, i motsats till att röka direkt över spånen. Om man äter rökt mat sällan är detta kanske ett mindre problem.
 
  • Gilla
Nybörjarnybyggare och 1 till
  • Laddar…
Jag lyfter den här eftersom jag har svårt hitta annan bra info om rökning och Webers Smokey Mountain. Jag fick en WSM 47cm i födelsedagspresent men har inte kommit loss och börjat använda den. Ju mer jag läser på desto mer inser jag att jag inte kan nåt och behöver läsa mer...

Kan ni börja med att tipsa om prisvärd kol/briketter så att jag åtminstone inte slösar en massa tid på att experimentera med skräp? Gärna nåt märke som man kan få tag på lätt i typ bygghandel eller åtminstone via nätet
 
h-man h-man skrev:
Jag lyfter den här eftersom jag har svårt hitta annan bra info om rökning och Webers Smokey Mountain. Jag fick en WSM 47cm i födelsedagspresent men har inte kommit loss och börjat använda den. Ju mer jag läser på desto mer inser jag att jag inte kan nåt och behöver läsa mer...

Kan ni börja med att tipsa om prisvärd kol/briketter så att jag åtminstone inte slösar en massa tid på att experimentera med skräp? Gärna nåt märke som man kan få tag på lätt i typ bygghandel eller åtminstone via nätet
ÖoBs koksbriketter är väldigt prisvärda, här kör dom 4st 2,5kg påsar för 90 kronor i princip året om och i något test jag läste för nått år sen så höll dom tempen i nästan 3 timmar. Använder nästan bara dom för längre rökningar. För kortare grillningar använder jag biltemas briketter som också fått bra betyg i tester.
 
  • Gilla
h-man
  • Laddar…
Koks eller kokos?
Koks skulle jag nog inte vilja använda för low and slow
 
nino nino skrev:
Koks eller kokos?
Koks skulle jag nog inte vilja använda för low and slow
Kokos, missade ett O visst
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.