Det blir kondens även när den inte frostar av. När det är kallt så fryser den mesta kondensen och måste tinas bort, annars rinner den av direkt.
 
När vi tittade på hus förra året tror jag att jag läste i 20 av 20 besiktningsprotokoll att kondensvatten inte leds bort från värmepump. Det var så förekommande så att jag nästan fick för mig att det där är nog inte så viktigt eftersom i princip ingen verkar bry sig om det...

Men jag är ju en sådan som vill att saker är korrekt gjorda så jag får väl ta tag i det...
 
R
H hullan skrev:
Men jag är ju en sådan som vill att saker är korrekt gjorda så jag får väl ta tag i det...
Blir mycket is på VP i skåne , mycket fukt i luften och kan bli och vara ett helt vattenfall vid avfrostning , så det är rätt tänkt av dig , Det ska vara en tät låda under VP där vattnet samlas och ledes bort från huset , kanske du har rör som stupen går till .
i mark utmed grunden , det går utmärkt att koppla på ett sådant
Det som kan stöka till det är frysning , så det kanske måste vara en värmekabel i slinga på kärlet och en bit ner i röret , finns det inget rör för stupen , lägg ett rör ut en bit från huset ca 3 meter och en stenbrunn på ca 60X60 och ca 0,75 djup , även där bör det vara en värmekabel i röret
 
Usch så bökigt det här blev :)
 
Konstigt, ser utomhusdelar till luftvärmepumpar på var och vartannat hus här i Skåne, dock ser jag inga rör som leder till några stenbrunnar. Många pumpar sitter direkt på husväggen.

Om det strömmar som ett vattenfall från utomhusdelen borde de omgående installera rör till dagvattenbrunnen.
 
Hmm det här har inte jag heller bekymrat mig så mycket över. Det är ju ett relativt stort projekt att fixa självtinande avledningsränna/rör.
 
MultiMan
Jag bor några hundra meter från Ångermanälven och min FH35 genererar enorma mängder kondensvatten vintertid, så jag har gjort en takplåt som gör att vattnet rinner någon meter bort från huset. Ismängden handlar om kubik i slutet av vintern så jag måste hacka bort ibland.

För övrigt bör en luft/luft-pump inte stå direkt på marken av andra skäl eftersom den behöver så mycket fri luft som möjligt för att ha bra effektivitet.
 
S
E etompau skrev:
OK. Lustigt, som sagt, har inte noterat något kondensvatten.
Ska hålla ett öga på utedelen.
Min farfar har två st luftluft.

Båda två fyller varsin balja med vatten under kalla vinderdagar. (10 liter kanske?)
 
Jag har också en FH35. Vet du om den kan styra en värmekabel?
 
Detta måste vara klimatberoende. Vi har inte så många riktigt kalla dagar här nere i sydligaste Skåne.
 
R
W witten skrev:
Jag har också en FH35. Vet du om den kan styra en värmekabel?
Det ska framgå av inkopplingschemat om det finns en anslutning för V-kabel
 
A
Nordic air var speciella
De som fungerar då fungerar fortfarande.
Om inte förra ägaren hade problem med dränering av avfrostningsvatten så finns det ingen anledning att tro att du skall få det.
Ser du inga skador på huskroppen från pumpen så är mitt råd att hålla det under kontroll i vinter.
Det värsta som kan hända är att du måste stänga av pumpen.
 
Ja denna fungerar fortfarande felfritt.

En sak jag kan tillägga är att husets varma frånluft (mekanisk) leds in i utedelen - kan detta på något sätt göra att det bildas mindre vatten?
 
A
Inneluften kan innehålla väl så mycket fukt.
Tyvärr så bidrar den till i stort sätt ingenting för värmepumpens effektivitet.
Risken är nog snarare att det följer med damm mm. Som skitar ner utedelen och i detta damm så kan det bygga på is. Vilket då försämrar funktionen. Men det ser du om du tittar på baksidan.
 
Om pumpen inte används så mycket så bildas inte så mycket kondens. Sedan tycker jag att den pumpen ser ut att stå riktigt illa där. Under en trappa så att luftströmmen begränsas och direkt på marken. Det är massor av skräp och löv som riskerar att dras in i den. Och om det rinner ut kondensvatten som fryser så kommer det vara förhöjd risk att isen blockerar värmepumpen så att den inte alls fungerar innan den manuellt avfrostats.

Nu var du ju inte beroende av den. Men om du planerar att använda pumpen och vill vara rädd om den tycker jag att du framför allt skall få upp den en halvmeter eller mer från marken. Och får du det är det inte svårt att därefter ordna en ränna för kondensvatten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.