A AG A skrev:
Jaa du...vad spelar det för roll vad försäkringsbolagen tycker om badrum? Det är väl ointressant som om vad Transportstyrelselsen tycker om bilar.
Båda sakerna är irrelevanta här. Alltså utifrån TS frågeställning.

A AG A skrev:
Är du verkligen allvarlig?
A AG A skrev:
Är det korrekt uppfattat, din pajas?
Varför så otrevlig? Vi måste väl få ha olika åsikter och kunna diskutera detta som vuxna utan att det ska dras ner till sandlådenivå?
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 5 till
  • Laddar…
Fairlane
J JohanLun skrev:
Det är nog upp till köparen att ta reda på vad nyrenoverad betyder, om det inte uttryckts specifikt att det är återuppbyggt enligt nyaste regelverket och nytt och felfritt. Det är trots allt ett begagnat badrum, om det är en vecka eller flera år gammalt har väl heller inte framkommit.

Varför inte TS låter entreprenören ta denna smällen förstår jag inte
kan det vara
-pga det är ett svartjobb?
-pga de redan reglerat avvikelserna med ett prisavdrag?

Om det är ett köpt jobb, rätt dokumenterat, med vita pengar så skulle jag "peka vidare" till entreprenören, speciellt om man som säljare levt i föreställningen att det var helt korrekt utfört.
Det är ingen firma som har gjort jobbet bara en "kunnig" hantverkare (kanske snarare okunnig), så ja, det luktar svartjobb, men det kan ju vara eget arbete också.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det är ingen firma som har gjort jobbet bara en "kunnig" hantverkare (kanske snarare okunnig), så ja, det luktar svartjobb, men det kan ju vara eget arbete också.
Om det framgått vid försäljningen så är väl även det upp till köparen
 
A AG A skrev:
Det finns alltså inga som helt krav,
Som jag förstår det finns inga lagkrav gällande badrum.

Vissa tror det är som med elektriker, att det är olagligt att göra det själv. Men vad jag förstår, inte ens då är själva installationen olaglig.

Att sen en BRF kan ha regler är ju en annan sak. Men att bryta mot de reglerna är väl troligen inte olagligt. Bara ett avtalsbrott.

Så jag skulle säga att ett hemmapulat badrum som inte alls följer reglerna är lika "olagligt" som om frugan bett mig om vitt kakel och jag satte svart. Alltså inte ett skit olagligt. Men i båda fallen olämpligt.

Så kort sagt, man får renovera ett badrum hur man vill. Om det är med halm och lera, glitter och paljetter eller bygga från grunden enligt säkert vatten är helt upp till den som gör det.

Däremot får man inte säga att det är renoverat av aukt säker vatten hantverkare vitt, fast man gjort det helt själv utan att följa några regler.

Troligen gäller annat om man är en firma som renoverar eller bygger hus och lägenheter, men är man privatperson får man ju i princip göra hur man vill. Om jag vill ha ett badrum som är en trädgårdsslang på lastpallar på ett stampat jordgolv och tycker att det är uppfräshat och nyrenoerat om lastpallen är ny. Det är upp till mig.
 
  • Gilla
TobiasStockholm och 2 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Jaa du...vad spelar det för roll vad försäkringsbolagen tycker om badrum? Det är väl ointressant som om vad Transportstyrelselsen tycker om bilar.
Är du verkligen allvarlig?
Transportstyrelsen och bilprovningen (heter de så fortfarande förresten?) har ju krav som fordon ska uppfylla.

Vad jag vet får man tvaga sig hur man vill, på en klippa i skärgården eller i ett guldbadkar.
Men man får inte framföra vilket motoriserat fordon som helst eller på vilket sätt man vill. Så det är skillnad.
 
  • Gilla
PärreC och 1 till
  • Laddar…
Inte ens företag måste följa nå regler.......allt görs i samråd med kund och det normala är nog att de flesta upplyses om vad som gäller och vill inte kund göra på det viset av kostnadsskäl så får man en avvikelse så utföraren har ryggen fri. En hantverkare kan ju inte göra som den vill bara för att uppfylla gällande regler.
 
Blir spännande att se vad rätten kan tycka om detta.
Det är ju uppenbarligen inget formellt fel på badrummet då det fungerat i >2 år utan tillstymmelse till vattenskada (för då borde detta vara anledning till stämningen). Tiden borde vara ett bra argument mot ersättningskrav, alla påpekade brister var lätta att se på visningen och nu har det gått 2 år och inga övriga komplikationer har uppstått.
 
  • Gilla
lilytwig och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag håller inte med, även här måste folk få använda ord i sina vanliga betydelser utan att bli åthutade. Om det råder någon tveksamhet om vilken betydelse som någon menar just i det inlägget så kan man fråga.
Du behöver inte hålla med, och inte heller känna dig åthutad.

Vi har bara bjudit på våra respektive synpunkter, det är frivilligt och gratis för omvärlden att ta till sig av dem.
 
  • Gilla
TobiasStockholm och 1 till
  • Laddar…
Nyrenoverat betyder i försäljningssammanhang oftast att man har satt upp nya kommoder och liknande. Annars heter det totalrenoverat och det skrivs in och lämnas intyg på jobbet.Det är ju något man är tydlig med då det påverkar fastighets/bostadsrättsvärdet samt är en investering man skyltar med. Som att byta tak. Det är ju skillnad på nytt tak och renoverat tak oxå, som en jämförelse.

Jag skulle säga att om det står nyrenoverat och inte kommer med tydliga papper är det en god anledning till vidare undersökning.
 
  • Gilla
TobiasStockholm och 5 till
  • Laddar…
Tänk att det var så otroligt många på detta forum som sitter med hempulade fuskbyggen till badrum. Så många som levt med villfarelsen om att de hade "renoverade" badrum. Men där orosmåln nu börjat visa sig på himlen. Moln som håller på att slå hål på den myt, om att man får bygga som man vill. Tron om att ens hus var värt en hel del pengar, håller kanske på att gå upp i rök. Därför blir de som galna när någon påstår att det finns regler för hur badrum ska vara renoverade. Eller även blir ännu mer galen när någon hävdar att det finns en del krav, för att det ens ska få kallas "renoverat/nyrenoverat".

Ha en trevlig kväll!😄
 
  • Arg
  • Haha
TobiasStockholm och 1 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Tänk att det var så otroligt många på detta forum som sitter med hempulade fuskbyggen till badrum. Så många som levt med villfarelsen om att de hade "renoverade" badrum. Men där orosmåln nu börjat visa sig på himlen. Moln som håller på att slå hål på den myt, om att man får bygga som man vill. Tron om att ens hus var värt en hel del pengar, håller kanske på att gå upp i rök. Därför blir de som galna när någon påstår att det finns regler för hur badrum ska vara renoverade. Eller även blir ännu mer galen när någon hävdar att det finns en del krav, för att det ens ska få kallas "renoverat/nyrenoverat".

Ha en trevlig kväll!😄
Ja kan du tänka dig , helt galet! Ingen har koll, du är allvetande och jag är så tacksam att du upplyser oss. Gud vare med dig broder!
 
  • Gilla
  • Haha
TobiasStockholm och 10 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Tänk att det var så otroligt många på detta forum som sitter med hempulade fuskbyggen till badrum. Så många som levt med villfarelsen om att de hade "renoverade" badrum. Men där orosmåln nu börjat visa sig på himlen. Moln som håller på att slå hål på den myt, om att man får bygga som man vill. Tron om att ens hus var värt en hel del pengar, håller kanske på att gå upp i rök. Därför blir de som galna när någon påstår att det finns regler för hur badrum ska vara renoverade. Eller även blir ännu mer galen när någon hävdar att det finns en del krav, för att det ens ska få kallas "renoverat/nyrenoverat".

Ha en trevlig kväll!😄
Menar du på allvar att du tolkar renoverat som att man inte får byta inredning i ett badrum?

Om någon skulle göra det, vad skulle du kalla det i så fall?
 
Pär Sköld Pär Sköld skrev:
. Som att byta tak. Det är ju skillnad på nytt tak och renoverat tak oxå, som en jämförelse.

.
Bra exempel.
Man kan renovera ett tak genom att tvätta och måla pannorna, utan att byta läkt och papp.

Man kan renovera avloppsledningar genom att relina utan att byta ledningar.

Givetvis skulle jag värdera ett hus där man bytt allt mycket högre.

Man kan renovera fönster utan att byta dem. Man kan också byta fönster från 1890 till plastfönster. I det fallet vill jag hellre ha de renoverade.

Men slutsatsen är nog att det är nödvändigt att undersöka ett steg djupare än mäklarens lilla broschyr. Eftersom vi alla ser olika på hur vi beskriver våra förbättringar...
 
  • Gilla
TobiasStockholm och 8 till
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Det ska gå att göra, om man följer tillverkarens anvisningar.
Tack för infon. Jag hade inte koll
 
nikasp
N Nina Sol skrev:
Vi har kommit med ett flrs


Tack, jo vi har erbjudit oss att ta ansvar för de ”fel” som eventuellt finns enligt branschregler, men precis, köparen godtog inte det som avhjälpning utan krävde ekonomisk ersättning i form av pengar.
Tycker inte at ni gjort något fel så fel att ge lillfingret då tar de hela handen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.