tommib
X xLnT skrev:
Därför att ska man dra in och terminera ny kabel eller lossa något baktill så vill man kunna komma in från sidan.
Men det finns många självplågare på forumet :)
Se bild på min lösning tidigare. Jag har ett urtag i skåpet där alla kablar kommer in, det löper en kabelkanal 60x40 mm bredvid från golv till tak. När jag skulle koppla in sista vändan (14 kablar) lossade jag bara blindplåtarna samt keystonepanelerna (en i taget) och drog in kablarna via sidohålet och terminerade samt klickade i. Det ligger ca 20-30 cm extra kabel bakom panelerna, vilket inte stör alls men möjliggör att man drar ut allt för underhåll. Utrustningen som sitter i racket är designad för rack (alla kontakter framtill förutom ström) eller står på en hylla och kan tas ut. Således inget behov av att lossa något om man ändå inte ska ta ut prylen ur racket.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Se bild på min lösning tidigare. Jag har ett urtag i skåpet där alla kablar kommer in, det löper en kabelkanal 60x40 mm bredvid från golv till tak. När jag skulle koppla in sista vändan (14 kablar) lossade jag bara blindplåtarna samt keystonepanelerna (en i taget) och drog in kablarna via sidohålet och terminerade samt klickade i. Det ligger ca 20-30 cm extra kabel bakom panelerna, vilket inte stör alls men möjliggör att man drar ut allt för underhåll. Utrustningen som sitter i racket är designad för rack (alla kontakter framtill förutom ström) eller står på en hylla och kan tas ut. Således inget behov av att lossa något om man ändå inte ska ta ut prylen ur racket.
Jag föredrar icke brännbara material för den typen av utrymme. Jag tycker ett rackskåp passar bättre i den miljön än ett ikeaskåp, men smaken varierar ju.

Är man inte pedantisk så vet jag av erfarenhet hur såna skåp ser ut efter några år, då är man glad att man kan ta av sidorna enkelt för att nå något eller dra om en kabel eller reda ut ett kabelbo.
 
Du nämner bahnhovs huawei switch.
Är det det deras router som dom tillhandahåller som du syftar på?
Det brukar ingå en router som kopplas till switchen som fördelar internet och tv om man nu också har en sådan även kallat tjänstefördelare.
 
P pennybridge skrev:
Det är precis så jag tänkt. TV dedikerad i en utgång, och så en kabel trådad till en 5-portars Netgearswitch i tv-bänken där jag delar ut det till utrustningen i bänken. Så hade jag tidigare i min lägenhet vilket fungerade kanoners!
Hur många grejer har du i tvbänken som ska kopplas till tv eftersom du ska ha en 5 portars switch?
 
Tvn, förstärkaren, appletv, sat-mottagare.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Tvn, förstärkaren, appletv, sat-mottagare.
Syftade på hans switch som delar upp från tv porten.
 
A Andy78 skrev:
Syftade på hans switch som delar upp från tv porten.
TV boxen kopplar jag till dubbeluttag i väggen.
Switch till andra porten i uttaget.

Till switchen kopplar jag min Harman kardon förstärkare, blu-ray, tv för internet och min Logitech Harmony hub
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
P pennybridge skrev:
TV boxen kopplar jag till dubbeluttag i väggen.
Switch till andra porten i uttaget.

Till switchen kopplar jag min Harman kardon förstärkare, blu-ray, tv för internet och min Logitech Harmony hub
Ok vart lite förvånad bara att dom som du kopplar till switchen ska in på tv porten och inte internet även kallat wan i din ritning.
 
J
Han ska (nog) koppla utrustning som behöver surf via switchen, som är patchad mot den ena porten i dubbeluttaget. Den andra porten är tv-porten direkt från fiberswitchen. Wan är inkommande från fiberswitchen, och inte internet (surf).
 
  • Gilla
pennybridge
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Han ska (nog) koppla utrustning som behöver surf via switchen, som är patchad mot den ena porten i dubbeluttaget. Den andra porten är tv-porten direkt från fiberswitchen. Wan är inkommande från fiberswitchen, och inte internet (surf).
Precis så är det... IPTV kommer jag i första skedet patcha till vardagsrummet uttag 1 av 2. Sedan uttag 2 kommer vara patchat LAN (vidare till Internet/WAN). Det är sedan från uttag 2 jag kommer koppla in 5-portars switch för att dela ut internet till alla enheter som står i tv-bänken.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
P pennybridge skrev:
Precis så är det... IPTV kommer jag i första skedet patcha till vardagsrummet uttag 1 av 2. Sedan uttag 2 kommer vara patchat LAN (vidare till Internet/WAN). Det är sedan från uttag 2 jag kommer koppla in 5-portars switch för att dela ut internet till alla enheter som står i tv-bänken.
Var ska du placera routern, har du fått en av din leverantör?
 
A Andy78 skrev:
Var ska du placera routern, har du fått en av din leverantör?
I början blir det den jag fått av min isp men kommer nog ha en ubifi router med brandvägg framöver. Står på hylla i racket tänkte jag
 
P pennybridge skrev:
I början blir det den jag fått av min isp men kommer nog ha en ubifi router med brandvägg framöver. Står på hylla i racket tänkte jag
Den verkar inte vara med i din skiss.
 
A Andy78 skrev:
Den verkar inte vara med i din skiss.
Såg det nu. Den ska vara med dock :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.