Vad duktiga en del verkar vara på att klara sina utgifter. Kul om det finns några överförbara erfarenheter.
 
  • Gilla
Nybyggnationen
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Men vad f… det finns väl rätt många som har det tufft, inte minst den delen av befolkningen som står längst ifrån arbetsmarknaden. Ensamstående, sjukskriva osv. Men din förmåga att förstå andra människor är uppenbart mycket begränsad. Nästan så jag tänker att du behöver skor med kardborreband.
Nu syftade jag kanske främst på de som äger sin bostad. De brukar ju inte stå längst ifrån arbetsmarknaden.
Förstår ju att det finns många det är synd om som bor i hyresrätter och inte har några alternativ.
 
A atomlab skrev:
Har boendekostnader på dryga 29 i månaden nu exkluderat el och försäkring som i sin tur plussar på det hela med 23 beroende på väder så är ju en betydande skillnad.
29? 23?
Är det kronor, USdollar eller Euro?
Eller hundratal, tusental, eller vad?
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
M
H Hybro skrev:
Ooooooh, vi behöver en 72" TV.
14 dagar på Ibiza.
Husbil.
Senaste Audin, med 6-hjuls drift.
Ditt resonemang låter som att du suttit ensam i ena hörnet av sandlådan i 20 år och avundsjukt tittat på dem andra när dom haft finare leksaker än dig:D
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
SonnyListon och 6 till
  • Laddar…
M
H Harald Blåtumme skrev:
Vad duktiga en del verkar vara på att klara sina utgifter. Kul om det finns några överförbara erfarenheter.
Hej Harald!
Jag kikade tidigt på vad som särskiljer dom med mindre bra ställt mot dom med bättre ställt. Utbildning, social kompetens, ekonomiskt synsätt är några aspekter. Själv var jag skoltrött på högstadiet så jag började jobba vid 16 år. Social kompetens är ett personlighetsdrag och där faller vissa ifrån, själv har jag aldrig varit nån entertainer. Då återstår intresse för siffror och ekonomi, vill man inte lära sig detta och inte har utbildning eller det sociala så får man det svårt att inte stanna vid average Joe.

Jag insåg ganska tidigt i livet att dom flesta ekonomiskt framgångsrika hade bra löner och avsatte dessa pengar i något som gjorde att dom tjänade ännu mera pengar. När jag var 12 förklarade en äldre kompis hur hans pappa, som var direktör(som det hette på den tiden) köpte delar i olika företag, väldigt små delar, kallades för aktie. Om det sedan gick bra för företagen så ökade denna aktie också i värde. Detta tyckte jag lät väldigt spännande och denna diskussion satt kvar i mitt huvud i flera år. Frågade min farsa (som var arbetare) hur det fungerade och han svarade "aktier är inget för arbetare, det är bara dom rika som håller på med sånt", jahopp! När jag sedan började arbeta, tjäna pengar och bodde billigt hemma hos föräldrarna så kom jag att tänka på vad min kompis hade pratat om några år tidigare. Och sedan flöt det på så att säga:D

Det är inte så lätt att bara säga "gör så här" så blir det bra, det handlar mera om ett synsätt, en helhet. Jag brukar tänka min ekonomi som en cirkel med olika områden, kostnader, utgifter, inkomster, både passiva och aktiva. När någon del blir för stor så blir det obalans och man får ändra om lite. Som t.ex. när räntan sista åren sjönk, huspriserna gick i taket och börsen dök i coronakraschen. Då upplevde jag en obalans där fastighetens värde blev alltför stor och belånade den för att sätta i aktieportföljen istället. Nu pratas det om räntor kring 6% framåt, visserligen ligger börsen på tvåsiffrigt + för i år, men det kan vända och då kanske det är läge att ombalansera.

Så för mig personligen handlar det om balans, den ekonomiska skalan är lång och jag håller mig i mitten. I ena änden ligger dom som levt på knäckebröd och är skuldfria boendes i torpet i skogen och finner sig nöjda med det. I andra änden är dom med 110% belåning och nya 6hjulsdrivna tyska bilar. Ingen av dessa skulle jag vilja byta med då ledordet för mig är balans, balans mellan skulder och lån, tillgångars olika slag och inkomster (både lön och passiva).
 
  • Gilla
hobbs och 10 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
29? 23?
Är det kronor, USdollar eller Euro?
Eller hundratal, tusental, eller vad?
Har du något att fundera på. Hur vanligt är det att ha boendekostnader på 29- 290kr och samtidigt få det tufft om man får kicken?
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
M
Hushållen får allt mindre kvar i plånboken efter att utgifterna för boendet är betalda visar en färsk undersökning.

Det är väl just det som är meningen. Höjer man räntorna så minskar mängden pengar att spendera och efterfrågan minskar varför priserna inte går att höja, allt enligt gängse ekonomisk teori.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Nu syftade jag kanske främst på de som äger sin bostad. De brukar ju inte stå längst ifrån arbetsmarknaden.
Förstår ju att det finns många det är synd om som bor i hyresrätter och inte har några alternativ.
Du exkluderar pensionärer och de som blivit arbetslösa sista åren. Vi som har arbete och 2 löner i hushållen går det ingen nöd på såklart.
Men vi blir väl gamla alla nån gång och vissa blir sjuka.
Jobbar man dessutom i en bransch som är känslig nu så blir det ju fler som blir utan jobb.
Man får väl hoppas att det vänder lite iallafall så att alla byggföretagen får in någon order alls, hustillverkare som älvsbyhus, götene osv hade jag inte varit glad för att jobba på just nu.
Känner ett par som är/varit på älvsby, en del vågade inte vara kvar och skaffa jobb som är mer säkra. För blir de utan jobb där så blir det ju inget i byggsvängen då de som tillverkar dessa hus inte är byggnadsarbetare :p
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nån ovan skrev ungefär så här:

-Det kan vara kul att ha lite kapital, även om det är lånade pengar.

Ebberöds bank...

Vet en som vann några hundra tusen för typ 50 år sedan.
Inom ett år var det över för han som kallades: Han dansade en sommar.
 
H Hybro skrev:
Nån ovan skrev ungefär så här:

-Det kan vara kul att ha lite kapital, även om det är lånade pengar.

Ebberöds bank...
Precis.
Problemet är att folk indoktrinerats att ta lån. För +50 år sedan var det i princip ingen som ville låna och lån skulle betalas tillbaka så fort som möjligt. Går vi ännu längre tillbaks så ansågs det direkt omoraliskt att låna ut pengar mot ränta.
Idag hamras det istället in att det bara är att låna ifall man vill köpa något.
 
L lbgu skrev:
Precis.
Problemet är att folk indoktrinerats att ta lån. För +50 år sedan var det i princip ingen som ville låna och lån skulle betalas tillbaka så fort som möjligt. Går vi ännu längre tillbaks så ansågs det direkt omoraliskt att låna ut pengar mot ränta.
Idag hamras det istället in att det bara är att låna ifall man vill köpa något.
Vem har indoktrinerat?
Kan inte minnas att jag någonsin har sett någon reklam eller annan övertalning om att ta jättestora lån någonstans.
Banker lånar ut pengar och det är helt frivilligt.
 
R Rkarlsson skrev:
Du exkluderar pensionärer och de som blivit arbetslösa sista åren. Vi som har arbete och 2 löner i hushållen går det ingen nöd på såklart.
Men vi blir väl gamla alla nån gång och vissa blir sjuka.
Jobbar man dessutom i en bransch som är känslig nu så blir det ju fler som blir utan jobb.
Man får väl hoppas att det vänder lite iallafall så att alla byggföretagen får in någon order alls, hustillverkare som älvsbyhus, götene osv hade jag inte varit glad för att jobba på just nu.
Känner ett par som är/varit på älvsby, en del vågade inte vara kvar och skaffa jobb som är mer säkra. För blir de utan jobb där så blir det ju inget i byggsvängen då de som tillverkar dessa hus inte är byggnadsarbetare :p
Jo långtidsarbetslösa utan utökad a-kassa ihop med stora lån blir ju lätt ett problem.
Men pensionärer? Med stora lån? Är det så vanligt?
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Vem har indoktrinerat?
Kan inte minnas att jag någonsin har sett någon reklam eller annan övertalning om att ta jättestora lån någonstans.
Banker lånar ut pengar och det är helt frivilligt.
Du måste vara blind. I princip alla dyrare varor som säljs marknadsförs med diverse finansieringslösningar som bygger på lån. Det behöver inte ens vara särskilt dyra varor, gå in på en köplada för t.ex. elektronik så ser du sådana erbjudanden på nästan allt.
 
  • Gilla
Anders.o93 och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Du måste vara blind. I princip alla dyrare varor som säljs marknadsförs med diverse finansieringslösningar som bygger på lån. Det behöver inte ens vara särskilt dyra varor, gå in på en köplada för t.ex. elektronik så ser du sådana erbjudanden på nästan allt.
En stereo på avbetalning lär knappast fälla en familjs ekonomi om räntan stiger eller en blir arbetslös. Det är större problem kombinerat som blir bomben
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Vem har indoktrinerat?
Kan inte minnas att jag någonsin har sett någon reklam eller annan övertalning om att ta jättestora lån någonstans.
Banker lånar ut pengar och det är helt frivilligt.
Nämen jag kan väl hålla med om att det på något sätt är frivilligt att ta lån men att det inte förekommer reklam för att låna i vind och vär stämmer väl inte?
All reklam för Zamla och Lendo mfl. Jag får med ojämna mellanrum från min bank om att låna upp för investeringar av olika slag. Om man inte har tänkt igenom sin ekonomi är det nog lätt att falla för den reklamen.
Sen kan man ju reflektera över om de som flyttar till våra stora städer har nån möjlighet att få tak över huvudet utan att ta ”jättestora” lån.
 
  • Gilla
Anders.o93 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.