Hej,

Jag har 2 bilar att byta däck på och provade självklart först skruvdragaren som inte var så skön för handleden direkt.

Vet ni något om Biltemas elektriska hjulmutterdragare? Ser att de har 2 olika på ganska skilda priser.

Vanligtvis har jag dålig erfarenhet av Biltemas elektronik men jag är inte redo att betala 2000+ för något jag använder så sällan.

Någon som har erfarenhet av dessa hjulmutterdragare?
 
Dom flesta elknackmaskiner är rätt klumpiga och tunga, jag har en från jula som fungera bra men väger 4 kg.
Förra året kompletterade jag med en smidigare eldragare från jula som väger ca 2kg, använder uteslutande den nu.
Rusta har en maskin som liknar julamaskinen som jag har, smidigt med 12V om man bara ska använda den till bilen.

http://www.rusta.com/se/mutterdragare-p30801354.aspx
 
D
Jag köpte en av Julas billigaste mutterdragare + momentstav. I kombination med att jag fixat så att skruvdragaren kan dra upp domkraften så är hjulbytena nu betydligt lättare och det känns betydligt bättre för ryggen. Även om inte mutterdragaren ger intryck av högsta kvalitet, så gör den sitt jobb och det är en jätteskillnad att bara sätta dit mutterdragaren för att knacka upp muttrarna jämfört med att slita med den manuella nyckeln jag hade tidigare.
 
Har man bara två bilar funkar ju faktiskt manuellt arbete också. Gör man många hjulbyten köper man en luftdriven knack. Elmaskiner i budgetklassen är en dålig kompromiss, och en riktig proffselmaskin är skitdyr.
 
  • Gilla
Stenke H och 1 till
  • Laddar…
Har den billigare .. funkat hur bra som helst i 4 år. Väldigt skönt att slippa fippla med fälgkors och byter däck mkt snabbare. Spelar väl inte så stor roll om det inte är bästa ergonomi eller om den är tung .. kör man 20 muttrar en halvtimme 2 ggr/år så överlever man.
 
Norrhyttan skrev:
Har man bara två bilar funkar ju faktiskt manuellt arbete också. Gör man många hjulbyten köper man en luftdriven knack. Elmaskiner i budgetklassen är en dålig kompromiss, och en riktig proffselmaskin är skitdyr.
Jo jag tittade på luftdrivet först men kände inte att de var värt det. Anledningen till att jag tittat på elektrisk maskin i billigare klass är för att jag läst lite var stans på nätet om folk som blivit nöjda även med de billigare versionerna. Det finns ett och annat negativt omdöme om att de bara hållit 1 år men annars är övervägande nöjda med hur de fungerar?

Så därför vill jag ställa frågan till dig, vilken erfarenhet har du av dessa dragare? Vilka har du provat? Under hur lång tid?

Att man får bättre saker för mer pengar är inget nytt men det är inte alltid man behöver proffsgrejer, särskilt inte om man använder det sällan.
 
Norrhyttan skrev:
Har man bara två bilar funkar ju faktiskt manuellt arbete också. Gör man många hjulbyten köper man en luftdriven knack. Elmaskiner i budgetklassen är en dålig kompromiss, och en riktig proffselmaskin är skitdyr.
Vad har du emot billiga elmaskiner?
Det är ju precis till sådana här uppgifter som dom är som bäst, om man byter däck på 2ggr per år på två bilar så håller dom bra.

Tidigare arbetade jag med montering av tunga lastbilar, funktionsmässigt tycker jag inte en dyr knack har några fördelar över en julamaskin. Om man jämför livslängd är det givetvis en annan sak.
 
  • Gilla
Öckeröhus
  • Laddar…
Peter2400 skrev:
Dom flesta elknackmaskiner är rätt klumpiga och tunga, jag har en från jula som fungera bra men väger 4 kg.
Förra året kompletterade jag med en smidigare eldragare från jula som väger ca 2kg, använder uteslutande den nu.
Rusta har en maskin som liknar julamaskinen som jag har, smidigt med 12V om man bara ska använda den till bilen.

[länk]
Är minst sagt skeptisk till 12v? Orkar de verkligen vad som krävs?

Jula är ine häller ett företag jag är imponerad av, har köpt olika produkter från dem som varit bedrövliga, då syftar jag på deras egna sortiment. Nu sist var det en dyrare MEEC kap, redan när man packade upp den så hade alla klisterlappar på den rullat ihop sig och det var många! Såg riktigt budget ut! Det blev inte bättre av att produkten presterande minst sagt undermåligt. Men visst, jag antar att det finns både bra och dåliga produkter inom alla märken.
 
Om ni har låsskruvar till era fälgar, sådana där med en specialnyckel man sätter i hylsan. Så var försiktig eller kör för hand på den skruven. El- eller luftdriven mutterknack kör väldigt lätt sönder själva specialnyckeln. Har själv gjort misstaget att använda "elknack" till specialnyckel och numera "slinter" den väldigt lätt ur skruven när man skall försöka lossa eller dra åt den......
 
  • Gilla
fgo och 2 till
  • Laddar…
D
roli skrev:
Om ni har låsskruvar till era fälgar, sådana där med en specialnyckel man sätter i hylsan. Så var försiktig eller kör för hand på den skruven. El- eller luftdriven mutterknack kör väldigt lätt sönder själva specialnyckeln. Har själv gjort misstaget att använda "elknack" till specialnyckel och numera "slinter" den väldigt lätt ur skruven när man skall försöka lossa eller dra åt den......
Min erfarenhet är precis tvärtom (fast observera att jag alltså kör med momentstav med rätt moment för min bil, när jag drar åt). Det är ju skillnad på hur de där specialnycklarna ser ut också. Volvo's låsbultar har ju nycklar som har mycket bättre fäste än en vanlig sexkant-mutter, så det bidrar ju också. Men min erfarenhet är att det är mycket lättare att dra upp/åt muttrarna rätt utan att skada dem med en mutterdragare än med ett manuellt fälgkors/nyckel. Detta då det enda man behöver göra med mutterdragaren är att hålla den i rätt position och trycka på knappen medan en lång hjulnyckel gör att man lätt vrider nyckeln fel på huvudet.
 
Peter2400 skrev:
Dom flesta elknackmaskiner är rätt klumpiga och tunga, jag har en från jula som fungera bra men väger 4 kg.
Förra året kompletterade jag med en smidigare eldragare från jula som väger ca 2kg, använder uteslutande den nu.
Rusta har en maskin som liknar julamaskinen som jag har, smidigt med 12V om man bara ska använda den till bilen.

[länk]
Är det en sådan här du syftar till?

http://www.jula.se/catalog/bil-och-...eridrivna-mutterdragare/mutterdragare-000705/
 
DIY_freak skrev:
Jag köpte en av Julas billigaste mutterdragare + momentstav. I kombination med att jag fixat så att skruvdragaren kan dra upp domkraften så är hjulbytena nu betydligt lättare och det känns betydligt bättre för ryggen. Även om inte mutterdragaren ger intryck av högsta kvalitet, så gör den sitt jobb och det är en jätteskillnad att bara sätta dit mutterdragaren för att knacka upp muttrarna jämfört med att slita med den manuella nyckeln jag hade tidigare.
Är det denna du menar?

http://www.jula.se/catalog/bil-och-...lektriska-mutterdragare/mutterdragare-009120/

Vad är det för märke?
 
Miles skrev:
Har den billigare .. funkat hur bra som helst i 4 år. Väldigt skönt att slippa fippla med fälgkors och byter däck mkt snabbare. Spelar väl inte så stor roll om det inte är bästa ergonomi eller om den är tung .. kör man 20 muttrar en halvtimme 2 ggr/år så överlever man.
Använder du endast den då eller kör du något manuellt? Hur snäll är en sådan mot handleden?
 
DIY_freak skrev:
Min erfarenhet är precis tvärtom (fast observera att jag alltså kör med momentstav med rätt moment för min bil, när jag drar åt). Det är ju skillnad på hur de där specialnycklarna ser ut också. Volvo's låsbultar har ju nycklar som har mycket bättre fäste än en vanlig sexkant-mutter, så det bidrar ju också. Men min erfarenhet är att det är mycket lättare att dra upp/åt muttrarna rätt utan att skada dem med en mutterdragare än med ett manuellt fälgkors/nyckel. Detta då det enda man behöver göra med mutterdragaren är att hålla den i rätt position och trycka på knappen medan en lång hjulnyckel gör att man lätt vrider nyckeln fel på huvudet.
Jag har kört allt manuellt hitintills och lärt mig att dra låsbultarna väldigt lite jämfört med de andra.

Förövrigt var jag också inne på momentstav ett tag men när man läste hur mycket jobb det är med dem så avstod jag. Man behövde kalibrera dem lite då och då vilket man lämnade in den för.
 
Hur kalibreras en momentstav?
29164_4528745c53f2b30b75ac418f5bec67ec.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.