Mikael_L
Det går ju inte att bara säga sådär att lådan är för liten, det är ju avhängigt högtalarelementets parametrar.
Om elementet har väldigt lågt fs (resonansfrekvens) och väldigt lågt q-värde (qts) så passar en liten låda bra.
Resultatet kan bli både en liten låda, som går djupt ner i bas och har fin och ickebumlig bas, men väldigt trögdrivet - låg verkningsgrad.

Nu är det inte speciellt troligt att det är på detta vis, det är synnerligen ovanliga parametrar på små element. Det resulterar dessutom till ohyggligt låg verkningsgrad som jag skrev.

Sen kan det däremot vara ett element med relativt hög fs och lågt qts, då blir det också bra med liten låda, och verkningsgraden kan bli helt OK, men det kommer helt saknas djupbas istället.


Har man en väldigt typisk 4" (vad det nu är, skitdum benämning!) så blir resultat med för liten låda (1-4 liter, någonstans) ofta en viss (eller stor) avsaknad av lågbas, en baspuckel runt 100Hz eller lite högre och ett högt q för den slutliga lådan (qtc) som märks som en bumlig, fläskig och oprecis bas.
Den tonkurvan i basen + högt qtc brukar göra att en del musik låter jättebra annan musik jättedåligt. :)


@lostmoose, det är framförallt den totala volymen som är den absolut viktigaste parametern. Sen kan vissa ogynnsamma längder inne i lådan förstärka lite stående vågor och så, men dämpningen man har i lådan gör den totala effekten av detta ganska svag.
Men visst, har man kommit långt i utvecklingen av den övriga konstruktionen så börjar sånt här vara värt att ge akt på.
Men då anser jag nog att stabiliteten och vald resonansfrekvens i lådans väggar är lite viktigare att först adressera.
 
Redigerat:
  • Gilla
Lostmoose
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
en massa intressant
Det låter som att jag bör be dig om hjälp nästa gång jag behöver få en låda beräknad:)

Du verkar för övrigt ha samma kunskaper och förnamn som en jäkligt duktig kille jag jobbat med i denna branch, det är inte så att du hör hemma i Örebro?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.