Jag kör 4x150w bilhögtalare, kopplat till en bilstereo på 4x40w. Den drivs i sin tur av ett nätagg till en laptop på 12v 60W. Fungerar fint.
 
Exostor skrev:
Jag kör 4x150w bilhögtalare, kopplat till en bilstereo på 4x40w. Den drivs i sin tur av ett nätagg till en laptop på 12v 60W. Fungerar fint.
Ja precis. Ditt nätagg på 60 W ger tillräckligt med effekt för en vanlig bilstereo. De övriga siffrorna är inte att lita på (4 x 40 Watt är en max-effekt som du aldrig kan nå i praktiken - ca 28 RMS-Watt totalt är närmare verkligheten). Effekt-tåligheten på högtalarna har ingen relevans i sammanhanget.
 
Värt att tänka på är att om du vill att bilstereon ska komma ihåg inställda radiokanaler och ljudinställningar så måste nätaggregatet vara inkopplat hela tiden.
Jag vet att vissa blaupunkt-apparater behöll minnet trots att de var strömlösa, men annars var det väldigt ovanligt. (jag lämnade branchen för ca 7 år sedan, så det kan ju ha hänt grejor sedan dess)
 
Mainstream skrev:
Här har du pålitliga nätagg: [länk]

En så här borde få plats: [länk] (djup 107mm).

Eller kanske en sån här med display? [länk]
Tack för tipsen!
Bilstereon kan det bli. Nätagg:et kostar för mycket för mitt garage,
 
Exostor skrev:
Jag kör 4x150w bilhögtalare, kopplat till en bilstereo på 4x40w. Den drivs i sin tur av ett nätagg till en laptop på 12v 60W. Fungerar fint.
Skönt att höra. Vad för några högtalare?
 
Lostmoose skrev:
Värt att tänka på är att om du vill att bilstereon ska komma ihåg inställda radiokanaler och ljudinställningar så måste nätaggregatet vara inkopplat hela tiden.
Jag vet att vissa blaupunkt-apparater behöll minnet trots att de var strömlösa, men annars var det väldigt ovanligt. (jag lämnade branchen för ca 7 år sedan, så det kan ju ha hänt grejor sedan dess)
Hmm, sant. Men det borde väl inte dra mycket att alltid driva bilstereon i stand by via traffon
 
Jag skall också fixa ljud i garaget (när jag får tid) jag tar bara en data nät agg atx och byglar så jag får ut strömmen.det räcker till ett mindre slutsteg och kör ut musiken med telefonen eller om man vill kopplar jag in bilsterio på den.
 
Kjell har nätagg som är små och smidiga, och till ganska bra pris.
Annars vet jag av egen erfarenhet (som någon tidigare skrev) att nätdelar till dator fungerar alldeles utmärkt, även för att spela högt. Men de blir lite klumpigare.
 
Problemet jag har med transformatorn är att alla som har tillräcklig med kräm ger växelström, och de som ger likström är för LED och ger typ max 20W
 
Exostor skrev:
Jag kör 4x150w bilhögtalare, kopplat till en bilstereo på 4x40w. Den drivs i sin tur av ett nätagg till en laptop på 12v 60W. Fungerar fint.
Alla de laptopsladdar jag nu tittat på levererar runt 19-20V. Frågan är hur snabbt man bränner stereon om man matar den med det.
 
Mikael_L
Aldrig! att jag skulle krångla med en bilstereo för ljud till ett garage.
Där finns det 230V, varför gå krångelomvägen över 12V som bara gör allt mer komplicerat, dyrt och får det att låta sämre?
Och dessutom enheter som ofta glömmer stationer och inställningar efter strömavbrott.
Dessutom körs allt som oftast något förhatligt demo/reklam-program i displayen efter att strömmen återkommer. blääähhh

Just som jag tycker idag så skulle jag själv troligen fixa någon bluetooth-lösning och spela via nallen eller en surfplatta.
En surfplatta kan ju vara bra att ha ändå i garaget, om man måste kolla hur länge Biltema har öppet.


Mainstream skrev:
Alla bilstereos ger ungefär lika mycket effekt. Formatet begränsar helt enkelt.
Det är inte formatet som begränsar utan att matningsspänningen bara är 12V.
(Eller tja, lite indirekt är det förvisso formatet, då man inte får plats med det som behövs för att skrämma upp spänningen och kyla bort förlusteffekten vid den operationen, men det är nog ingen bilstereotillverkare som på allvar funderar på att bygga in effektslutsteg i apparaten, det är bättre med pengar att sälja separata förstärkare.)
 
Livet blir oftast enklare (men inte nödvändigtvis roligare) om man använder saker som de är tänkta att användas.
Kanske lite overkill, men gjord att byggas in KB Sound
Den här vekar prisvärd och djupet klarar sig, Zachry
 
Mikael_L skrev:
Aldrig! att jag skulle krångla med en bilstereo för ljud till ett garage.
Där finns det 230V, varför gå krångelomvägen över 12V som bara gör allt mer komplicerat, dyrt och får det att låta sämre?
Och dessutom enheter som ofta glömmer stationer och inställningar efter strömavbrott.
Dessutom körs allt som oftast något förhatligt demo/reklam-program i displayen efter att strömmen återkommer. blääähhh

Just som jag tycker idag så skulle jag själv troligen fixa någon bluetooth-lösning och spela via nallen eller en surfplatta.
En surfplatta kan ju vara bra att ha ändå i garaget, om man måste kolla hur länge Biltema har öppet.



Det är inte formatet som begränsar utan att matningsspänningen bara är 12V.
(Eller tja, lite indirekt är det förvisso formatet, då man inte får plats med det som behövs för att skrämma upp spänningen och kyla bort förlusteffekten vid den operationen, men det är nog ingen bilstereotillverkare som på allvar funderar på att bygga in effektslutsteg i apparaten, det är bättre med pengar att sälja separata förstärkare.)
Nu har jag ju allt liggande.och jag vet hur bra det spelade i mina ungdomsdagar i bilarna. Det jag saknar är ju så klart tid.och ja det är allt bra och lättvindigt med 230v som man bara trycker in.så idag har jag endast en luxor bandare från tidigt 70 tal
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.