Jag kommer att ha en vedspis och en kamin i mitt hus när det är klart, jag har gratis ved och traktor med kärra så jag har inga problem att få hem den till mig heller.
Mitt hus är ganska litet men har en väldigt stor murstock som håller värmen länge bara den blir uppvärmd.

Men jag har ju även värmeelement lite här och var.

Tror detta kommer att funka bra för mig och vara ganska billigt. :)
 
Tänk vad mycket forum tid man missar när man håller på med veden :@
 
Här i trakterna tar de 1450 kr nu för en kubik kluven björkved. Exkl frakt om man vill ha det hemlevererat.
Jag roade mig med att räkna på det och med de priserna så backar man en hel del kr i att köpa ved mot för att köra direktverkande el :D
 
1450 spänn??? Herrejössesjävlar! Då är det ju nästan läge att såga ner björken på tomten och snabbtorka...
 
Dalbotös skrev:
1450 spänn??? Herrejössesjävlar! Då är det ju nästan läge att såga ner björken på tomten och snabbtorka...
Hehe, jo och det är slutsålt överallt - med de priserna. Flera av företagen jag kontaktade har beställt ved från Ryssland som de säljer för det priset. Från RYSSLAND! Till och med frakten över får de tillbaka med det priset...
 
Skilj på kubik och kubik !!!

1450 ?? Vore det fast mått (m3f) ger det 2600 kWh. ( = 56 Öre/kWh).
Är det travat mått !! (m3t) blir det ca 1664kWh ( = 87 Öre / kWh)
Är det stjälpt mått (m3s)? 936kWh / = 1,50/kWh...
(Om veden är torr villsäga...)

Är det ngn som har så billig el ???

Men bra betalt som f-n för skogsägaren..som normalt får kanske 300 Kr /m3f för massaved, dvs prima björkved...(10-15 öre/kWh, rotposter iofs men iallafall....)

Familjen tog ned några hektar förra året, GROT- högen som skulle flisas till värmeverket hade ett saluvärde på ca 32000 (Det som blev över efter omkostnader var 4000..., blev väl ett par öre/kWh...)

Man kanske skulle börja med "självplock" och få skogen röjd & gallrad på köpetd^_^b
 
_ap_
Det märkliga är ju inte priset, utan vem som betalar de och varför.
 
Vem betalar ?

Tja som jag skrev ovan, det är fortfarande billigare än el.. Men framför allt har vi ju de välbetalda "myseldarna" i storstädernas förortsområden... De skiter nog i om veden kostar 1:50/kWh....

(Eller de på mindre orter som har vedpanna/kaminer, som trott på det här med "global uppvärmning"....och sen när kallaste december på 100 år infinner sig ser att förrådet är tomt....)
 
Redigerat:
Som värmepumpsanvändare stör det mig att mitt vedförråd snart är slut. Jag har bara 2 säckar kvar som mina vedledande grannar inte köpt än och vintern är ju inte slut... Kanske skulle ut och hugga lite för att få in pengar till elen...
 
_ap_
inte eldar väl värmepumpsnissar med ved!?
vad är då vitsen med en pump?
 
Pumpnissarnas pumpar räcker väl inte till...:D när det är så kallt...
 
GustavW skrev:
Som värmepumpsanvändare stör det mig att mitt vedförråd snart är slut. Jag har bara 2 säckar kvar som mina vedledande grannar inte köpt än och vintern är ju inte slut... Kanske skulle ut och hugga lite för att få in pengar till elen...
Du måste verkligen gilla vedhuggning :D
 
Priset är ju bra när det är kallt ;)
 
Göran.W
Jag stängde av alla mina 4:a värmepumpar i början på december dock fick dom ensamt värma upp huset några dagar när vi hade ner till -24gr för jag kom inte åt veden efter en snö storm.
Det var inga problem att hålla 22gr vid 20-24 minus
Dom gick inte ens på full effekt men då har jag ochså totalt en kapacitet på 19,5kw i mina pumpar vilket kanske blir runt 8kw vid så låga temperaturer.
Elen är så hiskeligt dyr nu så nu är det min gratis ved som går i första hand.
Normalt ska dom bara gå vår och höst när vinsten är som störst.
Fick sparka igång dom i dag igen pga sjukdom.
Inte helt jätte kul att elda när man har dryga 41gr i feber.
 
_ap_
måste bara få fråga varför du inte satsade på en pelletsanläggning istället för 4st pumpar?
att elen skulle vara hiskeligt dyr nu är nog bara vänja sig vid, ju mer fin, grön el vi får ju dyrare blir det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.