När jag eldade ved (för några år sedan ur egen skog) behövde jag ca 30 m3 TORR ved. För den veden betalar virkesuppköpare ca 300:-/m2 vilket gör ca 9 000:- om jag hugger och lägger veden vid en farbar väg. I dag förbrukar jag mellan 7 - 8000 kWh vilket hos mig kostar 8-9000:-. Så för betalningen jag får för veden betalar jag strömen till VP SAMT
Är väl inte helt riktigt? Kostnader för privatbostaden är ju inte avdragsgilla mot inkomster i näringsverksamhet så att "betala" strömmen till din kåk med egen skog är ju inte möjligt på det sätt du beskriver. Beror ju från fall till fall och vilken verksamhet man bedriver men av dessa 9000 kr du får betalt för veden ska ju beloppet först beskattas i din näringsverksamhet innan de hamnar i din "privata plånbok". Först och främst måste du kvitta inkomsten mot ditt underskott i näringsverksamheten för att sedan vid möjlig positiv räntefördelning så går det i alla fall bort 30 % i kapitalskatt. Men man kan ju sälja veden svart också men då är inte jämförelsen relevant heller.
 
Åskar skrev:
Beror ju från fall till fall och vilken verksamhet man bedriver men av dessa 9000 kr du får betalt för veden ska ju beloppet först beskattas i din näringsverksamhet innan de hamnar i din "privata plånbok".
Hur många som tar ut ved ur skogen skattar för detta? I princip ska du betala moms och skatta på försäljningsvärdet vid eget uttag. Tror inte att många gör det. Skulle tro att minst hälften av alla vedaffärer utförs utanför skattesystemet....
 
GustavW skrev:
Hur många som tar ut ved ur skogen skattar för detta? I princip ska du betala moms och skatta på försäljningsvärdet vid eget uttag. Tror inte att många gör det. Skulle tro att minst hälften av alla vedaffärer utförs utanför skattesystemet....
Det var för några år sedan förslag på detta men i dagsläget är det ännu ingen förmån på uttag av ved för eget bruk. Om du hugger för att såga trävaror för eget bruk så måste man ta upp det som förmån. Inte för uttag av ved för eget bruk. Om man sedan säljer till en "virkesuppköpare" som han nämner så förmodar jag att denne inte betalar utan kvitto och då måste man ta upp det som inkomst i deklarationen. Annars är det ett brott likasom det är ett brott att koppla förbi elmätaren och bränna el väldigt billigt

Sedan tycker då jag att 75-90% av jobbet med ved är att hugga i skogen, lägga upp det och sedan få det hem på gården. Kapa, klyva och elda är i mitt tycke ingen börda. Så vill man ha det bekvämt är det väl då bättre att jobba extra på sitt vanliga kneg några kvällar eller dagar om året och betala strömmen med den extrainkomsten? Då slipper man ju även allt vad vedhantering innebär.
 
Redigerat:
Jag tror också att billig ved köpes utan kvitto, annars är det 400kr och uppåt + frakt.

Jag tror att vi kan konstatera att driftmässigt är det ungefär samma kostnad.
Jag tror också att vi kan konstatera att bergvärmen är något dyrare i installation.

Men att ha en uppvärmningssystem som är helt automatiskt, det är värt mycket. För ledig tid kan inte mätas i pengar och med ved tillkommer det en hel del måsten, säga vad man säga vill.

Därmed säger jag *KO* i fjärde ronden =)
 
Men att ha en uppvärmningssystem som är helt automatiskt, det är värt mycket. För ledig tid kan inte mätas i pengar och med ved tillkommer det en hel del måsten, säga vad man säga vill.

Därmed säger jag *KO* i fjärde ronden =)
Ja som sagt tidigare är valet av uppvärmningssystem upp till var och en och vilka förutsättningar man har. Vill man ha det automatiskt och det bara fungerar utan krav och måsten är jord/bergvärme ett jättebra alternativ. Är man inte rädd det jobb som medföljer veden så är en välgjord vedanläggning också ett bra alternativ. Beror också vart man är i livet? ung och rask eller gammal och trött.. ;-) Sedan om man är lite händig så behöver varken någon av de två alternativen bli så dyra i installation som många tror.

Mig har du dock inte knockat ännu.. :)
 
Tycker att det oftast är i de unga åren man behöver mer tid, men barn osv...

Har du samma synsätt när det gäller bil också. Att medan man är ung och rask kan man cykla till jobbet, det är mycket billigare än att åka bil =)
 
Tänker på Kaminmannen så fort jag hör någon tjata om hur fantastiskt ved är :)

http://www.youtube.com/watch?v=DERh5tN3Itc

Har en kompis som brukar elda så mycket för han tycker det är kul att hans sambo brukar få öppna fönster för att det är jobbigt att vara inomhus. Det är humor.
 
Redigerat:
abrovink skrev:
Tycker att det oftast är i de unga åren man behöver mer tid, men barn osv...

Har du samma synsätt när det gäller bil också. Att medan man är ung och rask kan man cykla till jobbet, det är mycket billigare än att åka bil =)
Jovisst brukar jag ta cykeln korta sträckor framför bilen ibland! :D Inte för att jag måste eller bör göra det för ekonomin eller miljöns skull. Utan för jag är nöjd och trivs med det..d^_^b

Så jag cyklar ibland och kämpar med ved. Du kan ligga på sofflocket och njuta av värmen från elementen som kommer oavsett om du blir kvar på sofflocket hela dagarna eller inte. ;) Men vi båda är ändå nöjda och belåtna, och det är det viktigaste. :)
 
Tycker man det är kul med vedhanteringen så ska man naturligtvis hålla på och elda ved. Men att det skulle vara speciellt billigt är nog fel, inte minst om man måste köpa allt. Efter vad jag förstår betalar man 500:- och mer för färdig ved till ett hus av en ordinär villas storlek behöver man ved för minst 10-15 000:- så då förstår jag inte vitsen.
Jag är uppvuxen med olja och ved, har haft ved och övergått till VP och jag kanske är lite "färjad" av min uppväxt men jag ser inget som helst nöje med vedhantering. På min fritid har jag oändligt med saker som är betydligt skojigare att syssla med.
 
Suhagg skrev:
Tänker på Kaminmannen så fort jag hör någon tjata om hur fantastiskt ved är
Kaminmannen är kung =)
 
elmont skrev:
På min fritid har jag oändligt med saker som är betydligt skojigare att syssla med.
Håller med =)
Man har nog en rätt torftig fritid om man tycker att det är kul att kapa, klyva, trava...

Det är heller inte så kul att bo granne som håller på med ved.
 
elmont skrev:
Efter vad jag förstår betalar man 500:- och mer för färdig ved till ett hus av en ordinär villas storlek behöver man ved för minst 10-15 000:- så då förstår jag inte vitsen.
Nej det är dyr värme. Återigen finns det de som betalar 3 kr kWh och har en underdimensionerad VP som går på tillskott de kallaste tre månaderna..
Äpplen och päron.
En granne med en modern vedanläggning och som vet hur man eldar, märks inte ens att han är vedeldare.
 
Så om vi summerar. Får du tag på billig ved, du tycker hanteringen är rolig och avkopplande då är vedeledning oslagbart bäst och billigast.

Tycker du inte om hanteringen och inte får tag på ved billigare än 500kr kubiken är vedeldning inte för dig.
 
Kan bara hålla med. Skulle aldrig betala 500 kr kubiken.Själv har jag gratis ved och tycker det går bra att både vara i skogen och stå på vedbacken. Det gäller ju bara att ha ett bra vedhanterings system för annars blir det tung jobbat.
 
Och faktum är att det eg bara tar en dag att köra upp årsförbrukningen med en vedprocessor...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.