harry73
L Lars-Olof skrev:
Med frånluftsvärmepump fungerar återvinningen mycket bättre och om frågeställaren har en sådan kan det vara en bra idé.
Även med frånluftsvärmepump är det billigare att ta en kort dusch
 
L Lars-Olof skrev:
Med frånluftsvärmepump fungerar återvinningen mycket bättre och om frågeställaren har en sådan kan det vara en bra idé.
Vilken tur att frågeställaren har frånluftsvärmepump isf :)
 
Nissens
HogeN HogeN skrev:
Gör som vikingarna duscha i regenet och rulla i snön.. använd det där gymkortet som finns i köklådan duscha där elr på jobbet
Hmm, regn o snö samtidigt? ;)
 
Ännu mera problem om man inte är viking, inte har gymkort och tillhör kategorin livsnjutare/friherre.
Och alla idéer i tråden gör mig svettig. Det får bli en dusch, men hoppar över bastun.;)
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Bromma1927 Bromma1927 skrev:
Ett värma luften med vatten gör väl alla vattenburna värmesystem.
Skillnaden är att i ett slutet system så avges ingen fukt till omgivningen vilket har ett flertal fördelar.
Ja, men det avsvalnade vattnet från radiatorerna ersätts inte med inkommande kallvatten. Så den fortvariga förlusten är ju noll i ett vattenburet värmesystem.
 
M Marsman80 skrev:
Nu när det börjar bli dyrt med el så börjar man fundera på sätt att spara på den. Därför funderade jag på det här med att bada mot att duscha. Rekommendationen brukar ju vara att en snabb dusch är bättre än ett bad, men hur mycket skillnad gör det om man lämnar vattnet i badkaret efter bad för att det ska värma rummet? Gör det stor skillnad eller är det bara en myt? Vid dusch så rinner ju garanterat varmvattnet rakt ned i avloppet iaf.

Jag har iaf börjat spara badvattnet i badkaret när barnen har badat till det kallnat. Någon sorts skillnad borde det ju göra iaf.
Om du har barn i huset skall du aldrig lämna vattnet kvar obevakat i badkaret. Det har hänt att barn fått lust att bada utan att föräldrarna uppmärksammat det och barnet har drunknat. Tänk trygghet för barnen. De är så mycket mer värda än några hundra mer eller mindre i elräkning.
Låt barnen tävla om hur de kan bli rena med så lite vattenåtgång som möjligt. Det sporrar dem att fixa det även om det kan bli lite kyligt att tvåla in sig utan att varmvattenkranen rinner. Barn behöver inte nogrann tvätt varje dag. "Katttvätt" med tvättlapp räcker ofta för att de skall bli rena. Ingen svettlukt som behöver tvättas bort, bara barndoft och den är ju ljuvlig
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Pia Maritza Lundin Pia Maritza Lundin skrev:
Om du har barn i huset skall du aldrig lämna vattnet kvar obevakat i badkaret. Det har hänt att barn fått lust att bada utan att föräldrarna uppmärksammat det och barnet har drunknat. Tänk trygghet för barnen. De är så mycket mer värda än några hundra mer eller mindre i elräkning.
Låt barnen tävla om hur de kan bli rena med så lite vattenåtgång som möjligt. Det sporrar dem att fixa det även om det kan bli lite kyligt att tvåla in sig utan att varmvattenkranen rinner. Barn behöver inte nogrann tvätt varje dag. "Katttvätt" med tvättlapp räcker ofta för att de skall bli rena. Ingen svettlukt som behöver tvättas bort, bara barndoft och den är ju ljuvlig
Det är klart man ska vara försiktig om barnen men vi brukar ha kanske 1 dm vatten i badkaret och barnen är 4 och 6 år och gått på babysim/simskola så inte orolig för det. Vi bor dessutom på landet så säker på att det är mer troligt att de skulle hitta något dike ute och kunna drunkna i isf. I vårt fall badar barnen på kvällen innan läggning och vi tömmer ut badkaret på morgonen så minimal risk att de får för sig att bada mitt i natten skulle jag säga.
 
Nissens
M Marsman80 skrev:
Det är klart man ska vara försiktig om barnen men vi brukar ha kanske 1 dm vatten i badkaret och barnen är 4 och 6 år och gått på babysim/simskola så inte orolig för det. Vi bor dessutom på landet så säker på att det är mer troligt att de skulle hitta något dike ute och kunna drunkna i isf. I vårt fall badar barnen på kvällen innan läggning och vi tömmer ut badkaret på morgonen så minimal risk att de får för sig att bada mitt i natten skulle jag säga.
Varför har ni bara 1dm vatten i badkaret?
 
Nissens Nissens skrev:
Varför har ni bara 1dm vatten i badkaret?
För att det räcker, vill barnen bli hel täckta av vattnet så kan de ligga ned. En annan faktor är att vatten tenderar att hamnar utanför badkaret under leken så lär bli ännu mer utanför om vi fyller mera.
 
Nissens
M Marsman80 skrev:
För att det räcker, vill barnen bli hel täckta av vattnet så kan de ligga ned. En annan faktor är att vatten tenderar att hamnar utanför badkaret under leken så lär bli ännu mer utanför om vi fyller mera.
Jag menade förstås hur det kommer sig att ni lämnar badkaret med 1 dm vatten kvar…
Varför tömmer ni det inte?
 
M Marsman80 skrev:
Det är klart man ska vara försiktig om barnen men vi brukar ha kanske 1 dm vatten i badkaret och barnen är 4 och 6 år och gått på babysim/simskola så inte orolig för det. Vi bor dessutom på landet så säker på att det är mer troligt att de skulle hitta något dike ute och kunna drunkna i isf. I vårt fall badar barnen på kvällen innan läggning och vi tömmer ut badkaret på morgonen så minimal risk att de får för sig att bada mitt i natten skulle jag säga.
Med så lite vatten finns det ännu mindre anledning att krångla med "badkarsvärme", bara att tappa ur det och är väl ändå kallt när badandet är över.
 
Nissens Nissens skrev:
Jag menade förstås hur det kommer sig att ni lämnar badkaret med 1 dm vatten kvar…
Varför tömmer ni det inte?
Jag vet inte om du läst frågan i tråden men tanken är att kunna spara lite el genom att låta vattnet värma rummet.
 
A AndersS skrev:
Med så lite vatten finns det ännu mindre anledning att krångla med "badkarsvärme", bara att tappa ur det och är väl ändå kallt när badandet är över.
Många gnäller på att det är larvigt och inte så mycket man sparar men att tycka att det är krångligt att vänta med att tappa ut vattnet förstår jag inte. Är det jobbigare att släppa ut det senare än direkt???
 
M Marsman80 skrev:
Många gnäller på att det är larvigt och inte så mycket man sparar men att tycka att det är krångligt att vänta med att tappa ut vattnet förstår jag inte. Är det jobbigare att släppa ut det senare än direkt???
Nej, men onödig fuktbelastning och i princip noll vinning. Men det finns beskrivet i tråden tidigare.
 
Lite OT men här har ni spartips
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.