Düsseldorff
R Rejäl skrev:
Har dom alla det?
Ja, alltså det förutsätter förstås att TS faktiskt har en kupévärmare. Antog nog att alla med så gamla bilar har det på vintern.
 
R
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Ja, alltså det förutsätter förstås att TS faktiskt har en kupévärmare. Antog nog att alla med så gamla bilar har det på vintern.
Vet inte om han har men har flera bekanta som har haft och har v50 som inte har detta…
 
Düsseldorff
R Rejäl skrev:
Vet inte om han har men har flera bekanta som har haft och har v50 som inte har detta…
Kontakten har alla. Sen är ju frågan om man köpt en värmare. Detta är ju inte nya bilar direkt. Min s80 från 2010 hade iofs dieselvärmare men då behövde man ju komma in i bilen för att sätta på den. Sen fanns det ett helt vanligt eluttag på passagerarplatsen fram. Det var där man körde kupévärmaren.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Har du en lös kupevärmare/byggfläkt eller liknande så kan du ställa den på en stol eller liknade riktad mot dörrlåset så borde det bli tillräckligt varmt för att tina isen.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Rigga en värmefläkt 3 dm från dörren, ha på lägsta effekt, så det blåser på låset, samt att det värmer upp gummilisten med, när dörren/rar är öppnar smörjer du listerna med vanligt stearinljus som först ska ligga på ett element så det blir mjukt, inget elelement då
 
  • Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
Varmluftspistol brukar vara det snabbaste, och effektivaste enligt mig.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Varför tror alla att dörren har frusit?
Om jag förstår TS beskrivning rätt så händer ingenting när han försöker låsa upp bilen? Om låset eller dörren har frusit så ska man väl ändå höra centrallåset och se att lamporna blinkar?
 
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
Düsseldorff
A AG A skrev:
Varmluftspistol brukar vara det snabbaste, och effektivaste enligt mig.
Fast var försiktig då så det inte blir för varmt. Handtagen är ju av plast.
 
Düsseldorff
useless useless skrev:
Varför tror alla att dörren har frusit?
Om jag förstår TS beskrivning rätt så händer ingenting när han försöker låsa upp bilen? Om låset eller dörren har frusit så ska man väl ändå höra centrallåset och se att lamporna blinkar?
På min S80 way back så var det precis som TS beskriver. Det hände absolut ingenting när låset frusit. Men det är klart att det kan vara något annat fel.
 
useless useless skrev:
Varför tror alla att dörren har frusit?
Om jag förstår TS beskrivning rätt så händer ingenting när han försöker låsa upp bilen? Om låset eller dörren har frusit så ska man väl ändå höra centrallåset och se att lamporna blinkar?
Det beror ju på vad som har frusit. Men det är ju helt klart värt att prova innan man ringer bärgare.
 
useless useless skrev:
Varför tror alla att dörren har frusit?
Om jag förstår TS beskrivning rätt så händer ingenting när han försöker låsa upp bilen? Om låset eller dörren har frusit så ska man väl ändå höra centrallåset och se att lamporna blinkar?
Hörs inget från mekanismen om fukt gått in och frusit fast magneten som ska dra i pinnen för att öppna låset. Eller andra delar som ligger någon form rör/lejdare. Is är starkt.
 
J jonaserik skrev:
Hörs inget från mekanismen om fukt gått in och frusit fast magneten som ska dra i pinnen för att öppna låset. Eller andra delar som ligger någon form rör/lejdare. Is är starkt.
Men det är väl ganska osannolikt att det kommit in så mycket fukt i alla lås. Inklusive bakluckan? Och som sagt var brukar ju lamporna blinka och innerbelysningen tändas.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Vissa förbannade skräpmodeller av fabrikat
Volvo vägrar faktiskt att låsa upp dörrarna om det saknas ström. Det fick jag lära mig när en vän ringde med djup tacksamhet i rösten och meddelade att bilen jag hjälpt henne ställa av inte gick att öppna.. Jag hade tagit av klämman till batteripolen när fanskapet skulle parkeras för långtidsförvaring.

Det ryktas på nätet att somliga modeller kan ha ett dolt nyckelhål på bakluckan.

Andra knep innefattar att man ser till att spänningssätta bilen mha ett externt batteri. Man får hitta något man kommer åt utifrån som ”ska ha plus” och sätta en klämma där, samt en på lämpligt ställe av karossen.
 
Redigerat:
V Vardagsrum skrev:
Vissa förbannade skräpmodeller av fabrikat
Volvo vägrar faktiskt att låsa upp dörrarna om det saknas ström. Det fick jag lära mig när en vän ringde med djup tacksamhet i rösten och meddelade att bilen jag hjälpt henne ställa av inte gick att öppna.. Jag hade tagit av klämman till batteripolen när fanskapet skull parkeras för långtidsförvaring.

Det ryktas på nätet att somliga modeller kan ha ett dolt nyckelhål på bakluckan.

Andra knep innefattar att man ser till att spänningssätta bilen mha ett externt batteri. Man får hitta något man kommer åt utifrån som ”ska ha plus” och sätta en klämma där, samt en på lämpligt ställe av karossen.
Det råkade jag ut för på en tidigare bil när dieselvärmaren dragit ur batteriet. Bärgaren kopplade ström via släpvagnsuttaget så var det bara att låsa upp.
 
  • Gilla
Klabbarparn och 2 till
  • Laddar…
Cheesen
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Kontakten har alla. Sen är ju frågan om man köpt en värmare. Detta är ju inte nya bilar direkt. Min s80 från 2010 hade iofs dieselvärmare men då behövde man ju komma in i bilen för att sätta på den. Sen fanns det ett helt vanligt eluttag på passagerarplatsen fram. Det var där man körde kupévärmaren.
Motorvärmare är såvitt jag vet ett tillbehör... Så kontakten behöver man inte alls ha. Bilen kan ju vara såld i Frankrike eller liknande stockholmsförort och därmed sakna motorvärmare.
 
  • Gilla
Demmpa och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.