JA, när man börjar fundera på vad som gjorts, så är det inte så konstigt att det blev dyrt.

1. Del av vardagsrum delades av för att bli badrum. (Reglat inneväggar har jag gjort själv)
2. Brutit upp golv för att dra avlopp o montera brun + rivit ut gammalt element + plugga i källare.
3. Förbereda för avlopp o vatten till ovanvåningen för framtida toalett. (i trumman där infällda skåp sitter)
4. Reglat på ytterväggar o isolerat
5. Dra alla vattenrör inne i väggar
6. Koppla ihop avloppet i källaren med befintligt avlopp + vattenrör
7. Lappa ihop gammla golvet och sedan limma golvgips.
8. Såga upp hål i innertaket mellan takbjälkarna för att fälla in pottor till spotlights. 7st.
9. Glesa för takgips+ montering av takgips
10. Gipsa väggar, endel ställen med dubbelgips.
11. Montera dörren
12. Montera smyglister runt dörren
13. Dra golv-värme
14. Flytspackla golvet.
15. Fuktspärra 1000ggr....(kändes så)
16. Plattsättning o fogning
17. slutligen montering av inredning och färdigställande av el.

Så det är inte så konstigt att det kostade...

//Micke
 
Här är lite bilder hur det såg ut under byggtiden...
 
  • DSC01503.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC01504.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC01505.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC01506.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mer bilder
 
  • DSC01507.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC01508.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC01511.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC01512.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ännu mer...
 
  • DSC01513.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC01515.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC01516.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC01519.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ytteligare bilder
 
  • DSC01536.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC01537.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC01556.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC01574.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser ut som du har dålda skarvar i bygget, har du inspektions lucka för att kunna se eventuella framtid läckage...
 
Enligt rörmockaren så behövdes inte det eftersom de löder alla skarvar.
 
Det stämmer inte, man får inte skarva dolt på något vis, inte ens med lödning. Skrämmande att han inte vet det.
 
Hoppas verkligen att de har gjort efter branch regler, annars blir det tråkigheter. Ska kolla med någon opartisk....
 
Jag tycker det är skrämmande, här har trevik lagt ut 190000 SEK på ett badrum (totalentreprenad) av en mycket stor VVS kedja som borde ha kunskap, det borde kedjan (i det här fallet COMFORT) se till. Vad får han, dolda skarvar utan möjlighet till inspektion, om nu firman säger att dom tar på sig ansvaret skulle inte jag godta det, dom skulle få göra om hela badrummet och eventuellt skulle det bli prat och kompensation.

MVH/ Niklas
 
Någon annan som vet att det är fel med löddade skarvar i väggar?
 
Sök lite på "dolda skarvar" i forumet. Detta är ingenting kontroversiellt, utan ganska grundläggande när det gäller VVS. Jag har gjutit ett antal slitsbottnar och monterat ett antal skvallerrör och inspektionsluckor på grund av att dolda skavar inte är tillåtet (eller smart).
 
Rent tyckande: men jag tycker i detta fall har rörkrökaren delvis rätt. Hårdlöder man rör ska det mycket till innan det läcker. Annat såklart med mjuklödning och klämkopplingar där är det lättare med en miss.

Men inspektionsluckor ska väl gå att trycka dit UTAN att sabba allt om skarvarna ligger på "rätt" ställen om jag inte tänker fel.

De visste ju att ta betalt så då ska det iofs banne mig vara helt rätt.
 
Det hör inte hit hur stor risken är, som du i och för sig själv skriver. Det finns tusen genvägar hantverkare kan ta, som sannolikt inte skulle orsaka några problem. Men betalar man för att få ett jobb gjort så ska det göras enligt gällande regler. Försäkringsbolagen skulle sannolikt inte ersätta skador orsakade av en dold koppling.

För övrigt räcker det inte med en inspektionslucka. Man måste också bli uppmärksammad på en eventuell läcka utan att själv behöva rutinmässigt kika in genom luckan. Därför krävs en botten med tätskikt i kopplingsutrymmet, samt ett skvallerrör som vattnet kan rinna ut igenom så man ser att det läcker.
 
jon_h skrev:
För övrigt räcker det inte med en inspektionslucka. Man måste också bli uppmärksammad på en eventuell läcka utan att själv behöva rutinmässigt kika in genom luckan. Därför krävs en botten med tätskikt i kopplingsutrymmet, samt ett skvallerrör som vattnet kan rinna ut igenom så man ser att det läcker.

Och som jag ser det på bilderna så skulle det inte fungera att eftermontera lucka, tätskikt och skvallerrör.

Så trevik, ta kontakt med din VVS firma och hör vad dom har för lösning på problemet, om inte ta kontakt med ditt försäkringsbolag och hör vad dom har att säga om problemet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.