Mikael_L Mikael_L skrev:
Är det verkligen så?

Om någon stjäl min bil som står på uppfarten med körförbud, t.ex.
Japp.

I samband med bilköp i vintras så skickade transportstyrelsen inbetalningskortet för skatten i samma kuvert som regbeviset. Jag tog aldrig upp pappren ur kuvertet eftersom jag såg att det var regbeviset. Några veckor senare hade bilen så körförbud pga obetald skatt men var försäkrad korrekt. När detta av en slump uppdagades sa kundtjänst på transportstyrelsen att en ev bot inte är det stora problemet, utan det faktum att försäkringen inte gäller. Denna uppgift verifierade jag också med mitt försäkringsbolag (if) som bekräftade att bilen i praktiken varit oförsäkrad vid färd på väg. Vad som gällt vid ev inbrott i bilen pratde vi inte om.
 
F
MathiasS MathiasS skrev:
Japp.

I samband med bilköp i vintras så skickade transportstyrelsen inbetalningskortet för skatten i samma kuvert som regbeviset. Jag tog aldrig upp pappren ur kuvertet eftersom jag såg att det var regbeviset. Några veckor senare hade bilen så körförbud pga obetald skatt men var försäkrad korrekt. När detta av en slump uppdagades sa kundtjänst på transportstyrelsen att en ev bot inte är det stora problemet, utan det faktum att försäkringen inte gäller. Denna uppgift verifierade jag också med mitt försäkringsbolag (if) som bekräftade att bilen i praktiken varit oförsäkrad vid färd på väg. Vad som gällt vid ev inbrott i bilen pratde vi inte om.
Det är helt odiskutabelt och fullständigt självklart att om man har en försäkring på bilen som täcker stöld och bilen blir stulen så gäller stöldförsäkringen oavsett om bilen är avställd eller inte. Min hoj är av försäkringskostnadsskäl avställd 4 dagar av 5 och stöldförsäkringen är extremt gällande. Samma sak gällde Porschen då den fortfarande fanns.
 
Jag kan bara redogöra för vad som gäller nör man kör med bilen, då det är vad jag kollat upp.
 
Mikael_L
MathiasS MathiasS skrev:
Denna uppgift verifierade jag också med mitt försäkringsbolag (if) som bekräftade att bilen i praktiken varit oförsäkrad vid färd på väg.
Du är så lättlurad ... :p
 
Pffff.....en sådan bil jag kör har man lite mer än trafikförsäkring på och dom delarna gäller inte. Och MIN bil är fortfarande oförsäkrad när jag kör. Trafikförsäkringen täcker kostnaderna för mottrafikanten.
 
F
MathiasS MathiasS skrev:
Pffff.....en sådan bil jag kör har man lite mer än trafikförsäkring på och dom delarna gäller inte. Och MIN bil är fortfarande oförsäkrad när jag kör. Trafikförsäkringen täcker kostnaderna för mottrafikanten.
Kör du runt med tex körförbud och orsakar en skada så kommer din trafikförsäkring att täcka annan parts skador men ditt försäkringsbolag KAN välja att processa mot dig om den kostnaden.

Men att din försäkring inte gäller när du har körförbud stämmer väl inte helt. Är du tex på väg till bilbesiktningen och har en bokad tid så kommer din försäkring att gälla fullt ut på samma sätt som vanligt.
 
Nej försäkringen är inte av eller på med ett körförbud men det är väl klart nu vilka delar som gäller och inte.
 
F
MathiasS MathiasS skrev:
Nej försäkringen är inte av eller på med ett körförbud men det är väl klart nu vilka delar som gäller och inte.
Jag är inte riktigt med på exakt vad du sa där, väldigt vagt. Nej vad?
 
F fsn skrev:
Jag är inte riktigt med på exakt vad du sa där, väldigt vagt. Nej vad?
Du sa, ”det stämmer inte helt”. Så är det. För vissa delar av försäkringen stämmer det helt. För andra delar stämmer det inte alls och för några saker finns det också ett stort ”det beror på”. Jag har avarat utifrån att en person kört omkring med en bil med körförbud och då har man ett synnerligen blygsamt försäkringsskydd, för den egna bilen nästan inget alls.
 
M Myckling skrev:
För alla som varit engagerade i tråden och kommit med råd så tycker jag nog det tillför något att få veta vilket fel som påstods. Åtminstone för att stilla vår nyfikenhet.
Det skulle visst vara fel på hastighetsmätaren.
 
D Daniel 109 skrev:
Ställer man av bilen så är den ju i allmänhet inte trafikförsäkrad.
Den är ju givetvis inte avställd.
Om försäkring gäller eller inte borde väl bero lite på felet? Man får ju köra till besiktningen så att försäkringen automatiskt upphör att gälla vid körförbud stämmer ju inte.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Du sa, ”det stämmer inte helt”. Så är det. För vissa delar av försäkringen stämmer det helt. För andra delar stämmer det inte alls och för några saker finns det också ett stort ”det beror på”. Jag har avarat utifrån att en person kört omkring med en bil med körförbud och då har man ett synnerligen blygsamt försäkringsskydd, för den egna bilen nästan inget alls.
Har trafikförsäkrad bil givetvis. Kostnaden för en helförsäkring hade betalat hela bilen på fyra år så det är ju rätt poänglöst.
 
Nehäpp nytt besked igen. Protokoll räcker inte. Årets citat "kundtjänst vet ju inte hur vi jobbar här. Dom svarar bara på frågor. "
 
Som flera har påpekat så måste bilen vara på plats för att kunna besiktigas. Senast jag besiktigade min bil så fotograferade de till och med registreringsskylten för att ha som bevis. Det lät för konstigt för att vara sant att det skulle räcka att skicka in utskriften imho.

Så då är vi väl tillbaka på ruta 1: ett misstag har begåtts och behöver rättas genom en ny besiktning?

Vet inte riktigt varför du håller liv i tråden, lite grand känns det som att du egentligen bara vill skryta med att du har en flådig bil. Åk till besiktningen och skaffa en lagenlig bil, där har du mina 5 cent.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.