Hej @Syl-Albin

Japp vi bilade upp allt och grävde ut. Sedan på med ett lager makadam, leca, byggplast, eps-betong och flytspackel. På flyspackel körde vi sen ventilerat platon-matta, xps cellplast, ekofiber/reglar samt trägolv.

Huset ligger i en bergssluttning som är svårdränerat så vi ville gärna ha något som kunde klara sig i fall vi inte lyckas dränera bort allt vattnet som kommer från berget. Kombinationen av oisolerat kantbalk och smältvatten som forsar ner för berget är ingen höjdare rent fuktmässigt så huset ska kunna klara lite av varje. :)
 
  • Gilla
g2p3ihr
  • Laddar…
D Detailsmatter skrev:
Hej @Syl-Albin

Japp vi bilade upp allt och grävde ut. Sedan på med ett lager makadam, leca, byggplast, eps-betong och flytspackel. På flyspackel körde vi sen ventilerat platon-matta, xps cellplast, ekofiber/reglar samt trägolv.

Huset ligger i en bergssluttning som är svårdränerat så vi ville gärna ha något som kunde klara sig i fall vi inte lyckas dränera bort allt vattnet som kommer från berget. Kombinationen av oisolerat kantbalk och smältvatten som forsar ner för berget är ingen höjdare rent fuktmässigt så huset ska kunna klara lite av varje. :)
en fundering jag haft med platonmatta under parkett inne är om tex gråsuggor eller silverfiskar skulle kunna få det finfint därunder, lite fuktigt, mörkt och massa gångar och möjlighet gå ut var de vill... eller är jag nojig?
 
Kanske jag väcker en gammal uttjatad tråd...

Jag undrar om någon anlitat någon firma för att göra jobbet? Har de då maskiner till hjälp eller gräver de också för hand?
Finns det minigrävare man kan få in i en normal dörröppning?

Annars kan man ju köra med skala-modeller om man har 14 år till godo 😅
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.