J jockebq skrev:
Okej, då skippar jag det. Tänkte att det kunde hjälpa till att hålla en okej temperatur, men 2200W är väl inte mycket direkt.
Räcker det att täcka med vanlig tunn byggplast?
Ja det räcker, det tar bort vinddraget som brukar vara det som kyler mest på plattan. Men som sagt har du någon överbliven isolering så är det en bonus om du lägger det ovanpå plasten också, men inget måste
 
F
V viklar03 skrev:
Då är det ganska lätt för leverantören att sälja extra....
Är det en bra form som inte kan röra sig med fast underlag ska ju teoretiska mängden stämma. Erfarenhetsmässigt så brukar inte formar vara 100% räta och höjderna kan skilja någon centimeter, så det kan slå ganska mycket på totalvolymen
Du vet mycket väl att det inte är så det fungerar, det ger inte leverantören nåt att sälja en halv kubik extra. Det handlar om att man absolut inte vill gå kort men kanske mest att det blir lite kvar i fickan som man inte får ut. Det är rätt normalt med en halv kubik extra och man kan gå ner lite på en ynklig platta men skulle inte tro att nån leverantör vill köra ut med vindre än 300 liter extra.
 
F fsn skrev:
Du vet mycket väl att det inte är så det fungerar, det ger inte leverantören nåt att sälja en halv kubik extra. Det handlar om att man absolut inte vill gå kort men kanske mest att det blir lite kvar i fickan som man inte får ut. Det är rätt normalt med en halv kubik extra och man kan gå ner lite på en ynklig platta men skulle inte tro att nån leverantör vill köra ut med vindre än 300 liter extra.
Det är väl klart att ger leverantören lite extra om dom säljer fler kubikmeter oavsett om det är en 0,5 kubik eller 500 kubikmeter.

Det jag vill komma till är att betongleverantörer levererar den mängd som kunden beställer.
Sen kan dom alltid rekommendera att kunden tar till lite extra för att vara säker på att det räcker.
 
F
V viklar03 skrev:
Det är väl klart att ger leverantören lite extra om dom säljer fler kubikmeter oavsett om det är en 0,5 kubik eller 500 kubikmeter.

Det jag vill komma till är att betongleverantörer levererar den mängd som kunden beställer.
Sen kan dom alltid rekommendera att kunden tar till lite extra för att vara säker på att det räcker.
kunden betalar för det som lastas, inte för det som kommer ut ur bilen. Har kunden eller åkaren bäst förutsättningar att veta hur mycket man inte får ut?
 
F fsn skrev:
kunden betalar för det som lastas, inte för det som kommer ut ur bilen. Har kunden eller åkaren bäst förutsättningar att veta hur mycket man inte får ut?
Håller inte med dig. Kunden får betala för det han beställer. Vid första lasset på morgonen när både blandaren och bilen är helt ren lägger alla fabriker jag har jobbat vid åtminstone på några hundra liter extra för att det fastnar lite i både bil och blandare. Senare på dagen är både bilar och blandare ”mättade” och beställd mängd blandas och kommer också ut ur bilen.
 
H
De gånger jag gjutit så har jag använt laser för att väga av med.
Helt guld att gå efter när dom lägger ut betongen.
 
Mikael_L
Matti_75 Matti_75 skrev:
Tänk på att gå upp lite mer i kvalitet på betongen för att klara av saltet som följer med bilen in.
VA!!!, varför skulle detta bli ett helt unikt garage här i Sverige där någon kör in en bil? ;)
Hur många garage vet du om där någon får in en bil?
 
F
V viklar03 skrev:
Håller inte med dig. Kunden får betala för det han beställer. Vid första lasset på morgonen när både blandaren och bilen är helt ren lägger alla fabriker jag har jobbat vid åtminstone på några hundra liter extra för att det fastnar lite i både bil och blandare. Senare på dagen är både bilar och blandare ”mättade” och beställd mängd blandas och kommer också ut ur bilen.
Det var förvisso rätt många år sen jag jobbade med det och det var väl ca 4 år sen jag senast gjöt med pumpbil och säkert 7-8 år sen jag gjöt med tombolabil med ränna men jag har säkert varit med och gjutit… typ 50 plattor till hus, lager, hyreshus mm samt nån bro. Kan inte minnas att man någonsin fått ut så mycket som man beställt.
 
Det finns ingen betongleverantör som tar tillbaka betong som inte används utan allt jag beställer måste dumpas hos mig väl?
Vad är bra ställen att hälla ut överbliven betong någonstans?

Om det blir 2-5 plusgrader när man beställt vinterbetong, får man kortare bearbetningstid eller är det inga problem?

En annan fundering jag har är att jag ska skrapa fallet vid garageporten (mot garagejärnet jag har kapat ut för). Tänkte bygga väggarna av 145 reglar, hur långt in bör jag skrapa fallet då? Det blir väl ungefär 145 in från grund som porten hamnar?
 
J jockebq skrev:
Det finns ingen betongleverantör som tar tillbaka betong som inte används utan allt jag beställer måste dumpas hos mig väl?
Vad är bra ställen att hälla ut överbliven betong någonstans?

Om det blir 2-5 plusgrader när man beställt vinterbetong, får man kortare bearbetningstid eller är det inga problem?

En annan fundering jag har är att jag ska skrapa fallet vid garageporten (mot garagejärnet jag har kapat ut för). Tänkte bygga väggarna av 145 reglar, hur långt in bör jag skrapa fallet då? Det blir väl ungefär 145 in från grund som porten hamnar?
De flesta tar tillbaka överbliven betong, men vissa tar betalt för det. Är det bara ett par hundra liter är det inte säkert att de debiterar något.
Annars är det bra om du har någon grop eller liknande som du kan fylla med överbliven betong
 
MrJay
J jockebq skrev:
Det finns ingen betongleverantör som tar tillbaka betong som inte används utan allt jag beställer måste dumpas hos mig väl?
Alla betongleverantörer jag jobbat med kan ta tillbaka överblivet betong, du blir fakturerad fulla kostnaden ändå dock. Är det en pumpbil involverad så blir det *alltid* 0.5 kubik kvar i pumpen som de helst vill dumpa hos dig (det blir en rejäl stenkaka så jag rekommenderar en ganska stor presenning/plastduk under så det blir lättare att få bort sen). Väljer du att de tömmer pumpbilen på stationen kommer de ta betalt för det, räkna med ca. 6000kr extra.
 
V viklar03 skrev:
De flesta tar tillbaka överbliven betong, men vissa tar betalt för det. Är det bara ett par hundra liter är det inte säkert att de debiterar något.
Annars är det bra om du har någon grop eller liknande som du kan fylla med överbliven betong
Låter bra, då beställer jag en del extra så får dom ta tillbaka det överblivna.

Behöver man vibbra betongen med betongvibrator över hela plattan? Eller är det mest i kantbalken där det är mer armering? Och behöver man gå ner mellan alla hål i armeringsmattan för att få bort luften?
 
H
J jockebq skrev:
Låter bra, då beställer jag en del extra så får dom ta tillbaka det överblivna.

Behöver man vibbra betongen med betongvibrator över hela plattan? Eller är det mest i kantbalken där det är mer armering? Och behöver man gå ner mellan alla hål i armeringsmattan för att få bort luften?
Beställer du en S5 räcker det att du vibbar kantbalken, ser du att betongen inte flyter ut ordentligt kan du vibba även på plattan
 
F
J jockebq skrev:
Låter bra, då beställer jag en del extra så får dom ta tillbaka det överblivna.

Behöver man vibbra betongen med betongvibrator över hela plattan? Eller är det mest i kantbalken där det är mer armering? Och behöver man gå ner mellan alla hål i armeringsmattan för att få bort luften?
har du vibb så kommer du att använda den över hela plattan. Man använder den till flytta betong men också och den jämnar ut toppar och slätar till det. Lägg vibben mot armeringen. Bara häng ner den och dra den med dig, det är liksom rätt självinstruerande på plats hur man använder den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.