F
J jockebq skrev:
Det går inte att ta bort allt trä eftersom stolpen börjar under nivån den nya plattan kommer ha. Däremot kan jag kanske sätta cellplast runt stolpen med fogskum. Så kommer ingen betong I kontakt med den.
du förstår inte, du skall klä in stolpen i frigolit som du efter gjutning pillar bort och då kommer du åt allt trä för gropen är 10cm större än din stolpe. Sen när allt trä är borta så isolerar du neråt med en frigolitbit eller lite skum och gjuter igen med grovbetong. Inget konstigt eller svårt alls men gjut inte in nåt trä.
 
F fsn skrev:
du förstår inte, du skall klä in stolpen i frigolit som du efter gjutning pillar bort och då kommer du åt allt trä för gropen är 10cm större än din stolpe. Sen när allt trä är borta så isolerar du neråt med en frigolitbit eller lite skum och gjuter igen med grovbetong. Inget konstigt eller svårt alls men gjut inte in nåt trä.
Jag förstår! Nej jag ska inte gjuta in något trä.
Så vad tror ni, är C28/35 16 S5 det bästa valet?
 
F
J jockebq skrev:
Jag förstår! Nej jag ska inte gjuta in något trä.
Så vad tror ni, är C28/35 16 S5 det bästa valet?
Bra nog.
 
Ha en plan för överbliven betong för föraren vill bli av med allt.T ex om du vill ha ett stabilt stöd för ett parasoll, städ (plasttunna och sen skruva fast städet) eller att ha en en garageinfart i sektioner färdig att gjuta. Att slå ihop ett rutnät för att göra trädgårdsplattor är nog det som kräver minst planering.
 
Z z_bumbi skrev:
Ha en plan för överbliven betong för föraren vill bli av med allt.T ex om du vill ha ett stabilt stöd för ett parasoll, städ (plasttunna och sen skruva fast städet) eller att ha en en garageinfart i sektioner färdig att gjuta. Att slå ihop ett rutnät för att göra trädgårdsplattor är nog det som kräver minst planering.
Ja, jag har förstått detta. Men är lite osäker på hur mycket extra jag ska beställa?
Jag har räknat noga på det, kantbalken är 20cm bred och 20cm djup. Resterande platta är det 10cm som ska gjutas. Det är ingen kantbalk mot befintlig grund.

Jag får det till 3,2m3 allt som allt. Stämmer detta?
Hur mycket bör jag lägga på?
Ritning över garagegrund med måttangivelser inklusive 20cm kantbalk och 10cm platta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grundläggning med isolering och armeringsjärn för gjutning av platta, kantbalk synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grundplatta för byggprojekt med armering och isolering redo för gjutning, utan kantbalk mot befintlig grund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kommer det upp väggar senare? Om det inte gör det bör du beställa en betong med lufttillsats för att klara frysning. Gärna också anläggningscement för att klara tösalter i kombination med frysning.

Kommer det vara ett isolerat garage utan risk för frysning duger en C28/35 gott även om det kommer salt från däcken på plattan.
 
V viklar03 skrev:
Kommer det upp väggar senare? Om det inte gör det bör du beställa en betong med lufttillsats för att klara frysning. Gärna också anläggningscement för att klara tösalter i kombination med frysning.

Kommer det vara ett isolerat garage utan risk för frysning duger en C28/35 gott även om det kommer salt från däcken på plattan.
Ja det stämmer. Kommer bygga bärande väggar. Stolparna som håller taket kommer tas bort och hålen gjutas igen.
Är det en bra idé att gå upp i kvalité till C32/40 eller är det mer svårjobbat?

Jag tänkte jag skulle beställa varmbetong och täcka över efter gjutning så det garanterat härdar rätt. Om inte väggarna kommer upp direkt utan plattan får stå under vintern, riskerar man att förstöra betongen då?
 
J jockebq skrev:
Ja det stämmer. Kommer bygga bärande väggar. Stolparna som håller taket kommer tas bort och hålen gjutas igen.
Är det en bra idé att gå upp i kvalité till C32/40 eller är det mer svårjobbat?

Jag tänkte jag skulle beställa varmbetong och täcka över efter gjutning så det garanterat härdar rätt. Om inte väggarna kommer upp direkt utan plattan får stå under vintern, riskerar man att förstöra betongen då?

Arbetbarheten skiljer sig bara marginellt mellan 28/35 och 32/40.
Risken finns om betongen är fuktig och utsätt för frysning. Merkostnaden för lufttillsats ligger på ca 60-100:-/m3 så det kan vara lika bra att beställa med luft så behöver du inte ligga sömnlös över vintern.
 
V viklar03 skrev:
Arbetbarheten skiljer sig bara marginellt mellan 28/35 och 32/40.
Risken finns om betongen är fuktig och utsätt för frysning. Merkostnaden för lufttillsats ligger på ca 60-100:-/m3 så det kan vara lika bra att beställa med luft så behöver du inte ligga sömnlös över vintern.
Låter bra, då kör jag nog på 32/40 för prisskillnaden är inte så stor.
Stämmer detta då: C32/40 16 S5, uppvärmd 20-25 grader. Det kommer nog vara cirka 0-2 grader ute i nästa vecka i Göteborgs-området då jag tänkt gjuta.

Är det bara att säga att man vill ha lufttillsats? Något annat att tänka på?

Tror ni jag har räknat rätt när jag får det till 3,2 kubik? Räcker det i så fall att jag ökar på till 3,5 kubik?
 
J jockebq skrev:
Låter bra, då kör jag nog på 32/40 för prisskillnaden är inte så stor.
Stämmer detta då: C32/40 16 S5, uppvärmd 20-25 grader. Det kommer nog vara cirka 0-2 grader ute i nästa vecka i Göteborgs-området då jag tänkt gjuta.

Är det bara att säga att man vill ha lufttillsats? Något annat att tänka på?

Tror ni jag har räknat rätt när jag får det till 3,2 kubik? Räcker det i så fall att jag ökar på till 3,5 kubik?
Jag tycker det låter som en bra beställning.
Japp bara säg att du vill ha luft i betongen. Mängden brukar vara teoretisk plus 10% så där ligger du bra till tycker jag.
 
F
J jockebq skrev:
Låter bra, då kör jag nog på 32/40 för prisskillnaden är inte så stor.
Stämmer detta då: C32/40 16 S5, uppvärmd 20-25 grader. Det kommer nog vara cirka 0-2 grader ute i nästa vecka i Göteborgs-området då jag tänkt gjuta.


Är det bara att säga att man vill ha lufttillsats? Något annat att tänka på?

Tror ni jag har räknat rätt när jag får det till 3,2 kubik? Räcker det i så fall att jag ökar på till 3,5 kubik?
Det är leverantören som kan säga exakt hur mycket mer du behöver, ingen vet det bättre än han. Dom kommer säkert att tycka att 3-500 liter mer är rimligt.
 
F fsn skrev:
Det är leverantören som kan säga exakt hur mycket mer du behöver, ingen vet det bättre än han. Dom kommer säkert att tycka att 3-500 liter mer är rimligt.
Då är det ganska lätt för leverantören att sälja extra....
Är det en bra form som inte kan röra sig med fast underlag ska ju teoretiska mängden stämma. Erfarenhetsmässigt så brukar inte formar vara 100% räta och höjderna kan skilja någon centimeter, så det kan slå ganska mycket på totalvolymen
 
V viklar03 skrev:
Då är det ganska lätt för leverantören att sälja extra....
Är det en bra form som inte kan röra sig med fast underlag ska ju teoretiska mängden stämma. Erfarenhetsmässigt så brukar inte formar vara 100% räta och höjderna kan skilja någon centimeter, så det kan slå ganska mycket på totalvolymen
Jag ska räkna ut så exakt jag kan, och sen lägga på runt 10%, verkar vara rekommendationen enligt många informationskällor jag har hittat.

Ringde en betongleverantör som rekommenderade att täcka över plattan efter gjutning för att inte riskera frostskador framförallt första natten. Jag kom och tänka på betonghärdningsslinga. Är det något som är lönt att lägga istället för att täcka över plattan? Då kanske jag även kan använda det som uppvärmning i garaget framöver. Från början tänkte jag endast köra på elelement för att hålla runt 15 grader i garaget.
Hittade denna modell:
https://www.proffsmagasinet.se/vvs-...ghardningsslinga-55m-2200w-stickpropp-2818629
Antingen kör man på 55m som gör att det blir ungefär 45cm cc-mått (vilket är max enligt tillverkaren).
Eller så kör man på 85m slingan:
https://www.proffsmagasinet.se/vvs-...hardningsslinga-85m-3500-w-stickpropp-2818635
Då blir det cc-mått på 25cm. Däremot är väl 3500W gränsfall i vanligt eluttag?
 
J jockebq skrev:
ska räkna ut så exakt jag kan, och sen lägga på runt 10%, verkar vara rekommendationen enligt många informationskällor jag har hittat.

Ja täck över med plast/presenning, har du isolering lägg på det också.

Härdningsslingorna behöver du inte i den här väderleken, mer när det kryper under -10 och de kommer nog inte hjälpa till att värma upp garaget något nämnvärt när det är byggt.
 
V viklar03 skrev:
Ja täck över med plast/presenning, har du isolering lägg på det också.

Härdningsslingorna behöver du inte i den här väderleken, mer när det kryper under -10 och de kommer nog inte hjälpa till att värma upp garaget något nämnvärt när det är byggt.
Okej, då skippar jag det. Tänkte att det kunde hjälpa till att hålla en okej temperatur, men 2200W är väl inte mycket direkt.
Räcker det att täcka med vanlig tunn byggplast?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.