Jag betalar och skäms inte för det.
 
  • Gilla
Stefan Bengtsson
  • Laddar…
S
Lägger de TV-avgiften på skattesedeln så kommer regeringen skära ner allt till en tv-kanal som sänder samhällsinformation mellan 12:00-14:00. Finns inte en suck att de skulle pynta 6 miljarder på media när det läcker som ett såll i alla andra områden.

Nä, stoppa in lite reklam i skiten och låt skiten överleva på egen maskin.
Det borde vara avgiftsfritt då det inte är politiskt objektivt, det finns en stark vänsterfalang inom all media. Jag tycker även att facket borde vara politiskt obundet, men det är en annan diskussion.
 
  • Gilla
123abc och 8 till
  • Laddar…
kanonkula skrev:
Njaaa, förutom att du blir trakasserad varje 3de lördagkväll med telefonförhör och minst 1brev i månaden. Har du dessutom ännu mer otur springer det en kontrollant och försöker tränga sig in i din bostad för att inspektera om du har tv...
Jag har inte betalat på ca 10 år. (Har alltså inte TV, så det är inget fuffens)
Ca två gånger om året får jag ett brev med info om avgiften.
Alternativt får jag ett telefonsamtal var sjätte månad med en förfrågan från något telekomföretag, som arbetar på uppdrag av Radiotjänst..

Värre är det inte. Och ingen kontrollant har rätt att tränga sig in i hemmet för att kontrollera.


För övrigt räcker det med att ställa undan TVn i förråd när man tröttnat på eländet.
Det är naturligtvis inget Radiotjänst informerar om, men jag är ganska säker på att det är så man skall tolka reglerna.
 
DanielF skrev:
...Finns inte en suck att de skulle pynta 6 miljarder på media när det läcker som ett såll i alla andra områden...
Du inser kanske inte hur värdefull "public service"-propagandan är för nomenklaturan på Södermalm.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
kanonkula skrev:
Njaaa, förutom att du blir trakasserad varje 3de lördagkväll med telefonförhör och minst 1brev i månaden.
Säger det samma, fast till dina påståenden (som kanske är sanna för dig, om Radiotjänst gör olika i olika delar av landet).

Jag och frugan hade tv på var sitt håll när vi träffades, hon sade upp sin licens några månader efter att vi träffats, eftersom vi bara bodde hos mig, efter ca sex månader efter det flyttade hon in hos mig på papperet, ca ett år efter det så gifte vi oss. Under dessa 18 månader fick hon ett telefonsamtal och två vykort från Radiotjänst, telefonsamtalet var medan hon hade kvar sitt boende, första vykortet kom någon vecka efter att hon hade gjort flyttanmälan, andra vykortet drygt halvår senare.

Edit:
På den tiden så kunde radiotjänst inte registrera flera personer på samma adress förutom personer som är gifta.
 
Redigerat:
KnockOnWood skrev:
För övrigt räcker det med att ställa undan TVn i förråd när man tröttnat på eländet.
Det är naturligtvis inget Radiotjänst informerar om, men jag är ganska säker på att det är så man skall tolka reglerna.
Jag tror du har fel. Man ska betala TV-licens om man äger en produkt med en tuner oavsett om den används eller ej.
 
S
KnockOnWood skrev:
Du inser kanske inte hur värdefull "public service"-propagandan är för nomenklaturan på Södermalm.
Självklart, men övrig reklammedia tycker jag sköter den uppgiften alldeles utmärkt.
 
KnockOnWood skrev:
Snack!
Det räcker att meddela att man gjort sig av med TVn.
Och man får tillbaka resterande inbetald TVavgift.
Det gick inte när jag ville säga upp den för 4 år sen.
När jag träffade min nuvarande fru bodde jag i en sommarstuga, vi gifte oss och frun köpte ett radhus 100 meter bort där jag flyttade in, stugan hade jag kvar för jag ägde så mycket prylar, bil mm, och kontor för min firma.
Jag ringde och förklarade detta, men jag sa att stugan var just en sommarstuga, men det gick inte, jag var tvungen att mantalskriva mig i radhuset, och skicka in kopia på det.
 
Det är nog lättare nu. De fick ju sänka kraven efter sommaren 2013 när de ville ha licens för smartphone och laptop. Det är väll bara att insistera på att man inte har tv...
 
Demmpa skrev:
Säger det samma, fast till dina påståenden (som kanske är sanna för dig, om Radiotjänst gör olika i olika delar av landet).

Jag och frugan hade tv på var sitt håll när vi träffades, hon sade upp sin licens några månader efter att vi träffats, eftersom vi bara bodde hos mig, efter ca sex månader efter det flyttade hon in hos mig på papperet, ca ett år efter det så gifte vi oss. Under dessa 18 månader fick hon ett telefonsamtal och två vykort från Radiotjänst, telefonsamtalet var medan hon hade kvar sitt boende, första vykortet kom någon vecka efter att hon hade gjort flyttanmälan, andra vykortet drygt halvår senare.

Edit:
På den tiden så kunde radiotjänst inte registrera flera personer på samma adress förutom personer som är gifta.
Tänk vad pengar 'jakten' kostar.. som de istället kan lägga på det som avgiften de försöker jaga/hota in går till.

Jag är för tanken att driva in det via skattsedeln, anta att alla hushåll har en tv mottagare, dela hushållets avgift på de som arbetar och betalar skatt, kalla det mediaskatt eller liknande.

Enklare, billigare - iom fler betalar, Radiotjänst kan avskaffa en division med licensjägare, som i sin tur kan börja jobba åt rikspolisen och granska kamerabilder eller nåt annat meningsfullt, och förmodligen blir hela Radiotjänst överflödigt.
 
Rikard Gjersvold skrev:
Det gick inte när jag ville säga upp den för 4 år sen.
När jag träffade min nuvarande fru bodde jag i en sommarstuga, vi gifte oss och frun köpte ett radhus 100 meter bort där jag flyttade in, stugan hade jag kvar för jag ägde så mycket prylar, bil mm, och kontor för min firma.
Jag ringde och förklarade detta, men jag sa att stugan var just en sommarstuga, men det gick inte, jag var tvungen att mantalskriva mig i radhuset, och skicka in kopia på det.
Du var alltså folkbokförd på sommarstugeadressen medans din fru var folkbokförd på den nya adressen (radhuset),
du hade även TVn kvar i sommarstugan?

För att hushållet ska kunna dela på en tv-licens så måste alla i hushållet vara folkbokförda på samma adress, annars är det två hushåll, så har det varit sedan lång tid tillbaka så är det fortfarande.
 
Jag betalar, tycker man får mycket för pengarna.

Visst hade varit fint om man inte sett räkningarna och allt bara skett automagiskt via skattesedel, men jag tror inte det skulle funka. Tror det skulle bli en annan sak på sikt om politiker fick sitta och bestämma budget för året efter. Risk för lite skev rapportering (chefer är rädda att få mindre pengar året efter och den rädslan liksom sipprar ner till journalisterna).

Programmen på SVT och SR (som också finansieras av licensen) är en helt annan klass än dom kommersiella alternativen. Tittar/lyssnar dock på andra TV&radio-kanaler +viaplay/netflix också men oftast slutar zappandet på P1 eller SVT1/2/Kunskapskanalen.
 
Vi har ingen tv-mottagare och betalar därför inte, men innan videon och TV:n åkte ut betalade jag. Sen betalade jag en period efter Radiotjänst kom på att man skulle betala om man hade en apparat som kunde streama SVT Play. Dock visade det sig ju att vara en feltolkning så de frågade om jag ville ha pengarna tillbaka för de ca 1½ år.
Jag tycker dock det hade varit effektivare och mer rättvist om det betalades via skatten, precis som tidningsstöd och kulturstöd - även om det hade kostat mig mer pengar.
 
Demmpa skrev:
Du var alltså folkbokförd på sommarstugeadressen medans din fru var folkbokförd på den nya adressen (radhuset),
du hade även TVn kvar i sommarstugan?

För att hushållet ska kunna dela på en tv-licens så måste alla i hushållet vara folkbokförda på samma adress, annars är det två hushåll, så har det varit sedan lång tid tillbaka så är det fortfarande.
Nej jag hade ingen TV kvar, och hade sagt upp abonnemanget hos Canal Digital. Det korkade är ju när jag skrivit mig på radhuset, kunde jag ha TV i stugan, för man får ju ha det i en sommarstuga.
 
Byråkrati.:wow:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.