F fredand44 skrev:
Tackar för svaret.
Då gissar jag att man bör göra en namninsamling för att ändra lagen så ingen som inte beställt uppmätningen kan tvingas betala. Sen skickar man väl detta till lämpliga politiker. Förmodligen har väl ingen tänkt på detta scenario då lagen skrevs.
Mvh
Fredrik
Det har man med säkerhet tänkt på när lagen stiftades.Lagar som rör mark, gränser etc har det funnits extremt länge och de nuvarande lagarna bygger på erfarenheterna från lagstiftning som i olika former funnits extremt länge. Eftersom en gräns aldrig är en enda fastighets angelägenhet är den nuvarande ordningen att fördela kostnaderna den enda rimliga. Det som ibland förefaller orimligt är de höga eller mycket höga kostnader som lantmäteriet har.
 
  • Gilla
alfista och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker att den regel som gäller då jag vill bygga på min tomt, där jag måste fråga intilliggande grannar om deras godkännande för MIN byggnation, så borde detta göras även vid ett sådant här fall. Speciellt med den "solidariska" tvångsbetalningen. Om frågan diskuteras mellan grannarna och man inte kommer överens, då kan man ju kalla in Lantmäteriet och låta alla vara informerade/medvetna om den kostnad det kommer att innebära. Ingen bra start på grannsämjan när det blir så här.
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
H Hjalmarson skrev:
Jag har inte läst hela tråden, så jag vet inte om denna synpunkt har förmedlats. Jag tycker dock att en kostnadsfördelning måste göras per gränsmeter som blir kvalitetssäkrad. Det bör logiskt innebära att den granne som begärt förrättningen får halva kostnaden medan alla andra grannar drabbas i förhållande till hur lång gräns de har mor den begärande grannen.
Jaha, då vet man I alla fall att det finns människor som tycker att detta är rättvist, jag håller dock inte med det minsta. Detta bevisar dock mitt påstående att rättvisa inte finns då alla människor uppfattar rättvisa olika vilket I och för sig är väldigt märkligt inom ett och samma land.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
S Sten Forsman skrev:
"Inte tänkt på detta scenario när lagen skrevs" Vi har tydligen ruskigt dåliga lagar i det här landet. Dagligen uppstår "tänkte inte på det" när en lag skall tillämpas.
Nåja min tomt definieras av ett antal koordinater som anger tomthörn.
Nu råkar det vara så att lantmätaren har gjort fel, riktigt fel! Varken jag som är van att hantera koordinater eller kommunen som jag beställt nybyggnadskarta av, kunde få nån retsida på lantmäteriets koordinater. Så gränserna markerades med texten "gräns med osäkert läge. Vem tror ni får betala för denna ommätning?
Nu är det snart val, Det finns ett mycket illa omtyckt parti som får allt fler av folkets röster.
Om detta parti lovar att ta upp frågan om betalning av en begärd mätning tror jag det blir snar ändring.
Hoppas!
 
H Hjalmarson skrev:
Jag tycker dock att en kostnadsfördelning måste göras per gränsmeter som blir kvalitetssäkrad
För att problematisera frågan ytterligare:
Vad har antalet meter mellan "hörnpunkterna" med kostnaden att göra?

Oavsett om gränsen mellan två fastigheter är 10 eller 100 meter lång,
så är det bara två punkter som behöver fastställas, om gränsen är en rak linje.
 
Gränsbestämning är till för båda fastigheterna och båda fastigheterna - och samhället i stort - vinner på att ha väl och korrekt bestämda gränser.

Det är rimligt att båda fastigheterna betalar för detta.
 
  • Gilla
trabyggare
  • Laddar…
harry73
Det kan vara väldigt svårt att bedöma om något är rättvis eller inte när man sitter mitt i.
Ett tricks kan vara att klura på lite extrema exempel när man tycker att det ena känns rättvis och när det motsatta är rätvis. Därifrån kan man börja nå mitten.
Jag säger inte att rättvisan ligger alltid i mitten, men på detta viset får man i alla fall en aning var den ligger.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
E ed9msi skrev:
Jaha, då vet man I alla fall att det finns människor som tycker att detta är rättvist, jag håller dock inte med det minsta. Detta bevisar dock mitt påstående att rättvisa inte finns då alla människor uppfattar rättvisa olika vilket I och för sig är väldigt märkligt inom ett och samma land.
Jag tycker det är väldigt märkligt att så många inte tycks kunna ta in att en gräns mellan två fastigheter aldrig enbart är den ena fastighetens ansvar och angelägenhet. Detta handlar inte, även om rubriken ger sken av det, enbart om att grannen vill mäta ut "sin tomt". Som många redan skrivit blir det inte fråga om en fastighetsbestämning när det enbart handlar om att hitta och markera befintliga oomstridda gränsmarkeringar. En sådan markering hade grannen med största sannolikhet fått betala själv. I detta fall tycks grannen upptäckt att gränserna på ett eller annat sätt inte var korrekta, vilket nu korrigerats. Då får de fastigheter som berörs vackert dela på kostnaden, vilket är högst skäligt. Att kostnaden för förättningen sen låter väldigt väl tilltagen är en annan fråga.
 
Det är väl som med devisen "Demokrati är den sämsta formen av styrelseskick. Bortsett från alla andra som provats." Första reaktionen kan vara att det är fel att även de som inte beställt skall vara med och betala, men vänder och vrider man på saken så finner man sannolikt att det är den minst dåliga lösningen.
Som fastighetsägare finns det mycket man kan behöva vara med och betala "solidariskt" vare sig man beställt eller inte, helt enkelt för att det är det som funkar bäst.
Skall man ifrågasätta något i detta fall bör det vara totala beloppet, inte fördelningen.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
E esskil skrev:
Hej
Vem vill gå i bräschen för att bemöta lättjan i regelverket.
Har någon tänkt på hur länge gränserna har bestått innan grannens tilltag ?
I andra (normala) fall finns det tex 10 års-gräns ..... som kan medföra att en tex byggnad kan förbli på plats - även om grannen har synpunkter eller invändingar.
Så .... vem vill prova regelverk och paragrafer.
Låt paragrafryttarna svettas.
Jag förstår inte varför det skulle vara ett "tilltag" av grannen. Grannen har upptäckt att gränsen i något avseende är fel och begärt att det ska utredas och rättas till (om den är fel) Hade den inte varit fel utan gränsmarkeringarna och gränsen varit ostridig hade det inte blivit någon förrättning och ändring av gränsen. Just gränsfrågor har prövats många gånger i rätten. Detta fall är knappast av någon principiell betydelse och "paragrafryttarna" lär inte behöva svettas det minsta. Att man som fastighetsägare kan drabbas av diverse kostnader för sådant man "inte beställt" är en del av förutsättningarna för fastighetsägandet. Det finns förvånansvärt mycket nånannanism i detta forum.
 
  • Gilla
Jakobk och 1 till
  • Laddar…
Utan att ha läst hela tråden, borde det inte vara så att det måste finnas en misstanke att det är fel, att någon av grannarna motsätter sig detta innan en uppmätning görs, och nästa fråga. OM något är fel, VEM har gjort fel?

Jag förstår att detta kan anses motiverat om en granne börjar flytta pinnar, staket eller man har stark misstanke att detta gjorts tidigare, men nog måste väl lantmäteriet en gång i tiden när tomten skapades mätt upp den?

Kan jag beställa en uppmätning "på kul" och grannarna får vara med och betala för den bara för att säkerheten på gränsen ökat, om det nu är så att gamla mätningen eller "pinnarna" är så gamla att man kan tvivla på att de är 100% korrekta?
 
Detta handlade om gränsbestämning, inte uppmätning.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Fråga till TS: Är det så att "beställande grannen" fått alla sidor på sin tomt inmätta o grannarna endast fått sin gräns mot "beställande grannen" inmätt? I så fall känner jag, att det inte rättvist att alla skall betala lika, precis som andra påpekat tidigare i tråden.
 
harry73
Det var beställaren + 3 grannar + kommunen.
Om jag förstår allt rätt, faller konmunens del utanför debiteringen.
Den totale kostnaden var 80tkr och TS föräldrar betalade 16500.
Då misstänker jag att beställaren betalade 40000, granne 1 betalade 16000, granne 2 betalade också 16000 och grannen 3 påverkades bara i ett hörn och betalade 8000.
Låter rättvist.
 
harry73 harry73 skrev:
SNIP
Låter rättvist.
rättvist, kanske, men inte roligt att få en sån räkning indimpande..
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.