P pmd skrev:
Det är väl bara att låta bli att köpa de konstiga grejerna?
Problemet är att personalen blivit säljare. Jag avskyr att interagera med säljare. Hatar de sitt jobb är det ok men säljare som sålt sin själ och låtsas tycka skitgrejer är jättebra och intressanta tål jag verkligen inte. Har inget behov av flexibla öppettider heller. Bättre om personalen får ledigt.
 
  • Gilla
7ender
  • Laddar…
P
N Nils ST skrev:
Postorder alltså, det var galet längesen jag hörde någon handla på postorder :crysmile:
Vad brukar ni kids kalla det då? ;)
 
P
makhno_ makhno_ skrev:
Problemet är att personalen blivit säljare. Jag avskyr att interagera med säljare. Hatar de sitt jobb är det ok men säljare som sålt sin själ och låtsas tycka skitgrejer är jättebra och intressanta tål jag verkligen inte. Har inget behov av flexibla öppettider heller. Bättre om personalen får ledigt.
Jag sympatiserar stort med din inställning till den sortens säljare. De brukar dessutom inte veta speciellt mycket om det de försöker sälja. Jag brukar därför läsa på ordentligt innan jag köper något (som inte är dagligvaror) för att minimera interaktionen med säljare. (Det finns bra säljare också, som försöker hitta rätt produkt till rätt kund).

Nu är det rätt länge sen jag besökte en apoteksbutik, men då var personalen mer hjälpsam med att hitta vad jag letade efter än att försöka pracka på mig saker. Förmodligen varierar det rätt mycket mellan olika butiker.

Bäst är att handla på postorder. Man behöver inte interagera med säljare, stå i kö, eller ens lämna sitt hem. Bara fördelar.
 
engs engs skrev:
Det är nog, som med nästan alla icke konkurrensutsatta verksamheter, ett problem med effektiviteten.

Betyder inte nödvändigtvis att de anställda slappar, utan snarare att det saknas incitament att göra saker mer effektivt. Dvs bättre verktyg, mjukvarustöd, effektivare arbetsflöden, onödiga chefsnivåer, byråkrati osv. Anställda som kommer med sådana förbättringsförslag får inget gehör.

För övrigt verkar det vara ett kul yrke, hade jag startat om så skulle det vara ett alternativ ivf vad man nu ser utifrån som icke insatt. Kombinationen att vara ute i fält och mäta upp, leta efter gamla gränsstenar eller andra gamla markeringar. Samt studera gamla kartor på arbetstid - låter lockande. Men det är säkert en glorifierad bild av verkligheten jag har.
Något glorifierad...

Med dåligt väder så får man oftast vara ensam...då är det bara dom riktigt sura gubbarna som orkar gå bredvid när man ska gräva fram godsakerna.
 
P pmd skrev:
Vad brukar ni kids kalla det då? ;)
Näthandla?
 
SarB
P pmd skrev:
Vad brukar ni kids kalla det då? ;)
Att ha ett tungt höger pekfinger
 
  • Haha
pmd
  • Laddar…
P
B b8q skrev:
Näthandla?
Man varorna kommer ju hem med posten. :cool:
Hur man gör beställningen är inte så viktigt. Termen postorder är teknikneutral.
Man kan väl ringa och beställa ibland?
 
Jag butikshandlar gärna. För det är väl den retronymen vi egentligen behöver snart, snarare än namn på hur vi handlar på distans.
 
P
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag butikshandlar gärna. För det är väl den retronymen vi egentligen behöver snart, snarare än namn på hur vi handlar på distans.
Ja, åtminstone leder väl utvecklingen åt det hållet, om inte postorderhandeln redan dominerar.
 
S
makhno_ makhno_ skrev:
Bodde utomlands i många år. Var så förbannad på "apotek" som försökte kränga på en massa konstiga grejer. Flyttar tillbaka till sverige och så är det samma sak här!
Du känner dig tvingad att handla konstiga grejer, eller beter sig apotekspersonalen som telefonförsäljare?
 
N
P pmd skrev:
Man varorna kommer ju hem med posten. :cool:
Hur man gör beställningen är inte så viktigt. Termen postorder är teknikneutral.
Man kan väl ringa och beställa ibland?
Jag lovar du får säga vad du vill ;) Definitionen av postorder är väl dock att det beställs genom post. Spelar väl inte så stor roll men tyckte bara det var länge sen jag hörde uttrycket!
 
Nej, att den levereras via post.
 
Karlia
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag butikshandlar gärna. För det är väl den retronymen vi egentligen behöver snart, snarare än namn på hur vi handlar på distans.
IRL-handla? På-plats handla?
 
N
D Daniel 109 skrev:
Nej, att den levereras via post.
Nej
 
P
N Nils ST skrev:
Jag lovar du får säga vad du vill ;) Definitionen av postorder är väl dock att det beställs genom post. Spelar väl inte så stor roll men tyckte bara det var länge sen jag hörde uttrycket!
Jag har alltid betraktar det som en beskrivning av hur man får hem varorna. I forntiden beställde man förvisso även via post men man kunde också beställa per telefon hos många postorderfirmor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.