Nerre skrev:
Men då vet man trots allt om att det ska komma en faktura. Har du köpt en tjänst av någon så vet du att du ska betala, om den som köpt av "glömmer" att skicka faktura i två månader så bör man ju kanske fundera över om den förkommit (fakturan kanske har skickats men tappats bort av brevbäraren).
Ja sån koll kan man ju ha på alla papper och beställningar man gör. Sån är inte jag, säger nån att det kommer via faktura, eller man väljer det alternativet på internet så släpper jag saken och utnyttjar det utrymmet i hjärnan till annat. Men folk har olika intressen. Men som sagt, jag skulle inte anlita nån igen som gör så. Tappas den bort av brevbäraren bör man ju få en påminnelse och är inte brevbäraren helt försupen så borde den komma fram. Det står ju dessutom vilken dag fakturan är utskriven.
 
Ja, men juridiskt sett så är du skyldig att betala även om du inte fått faktura. Överenskommelse om när och hur betalning skall ske görs vid beställningen (det är då bägge parterna godkänner de villkor man har enats om).

Fast det är klart att det kan vara svårt att betala om man inte vet hur stort beloppet är. Men just eftersom överenskommelsen om betalning gjordes vid beställningen så ligger ansvaret då på dig att ta reda på beloppet om fakturan verkar blir bortglömd.

Att säljaren glömmer att skicka en faktura är alltså inte acceptabelt skäl att låta bli att betala.
 
AnneFi
Paul-Staffanstorp skrev:
Nä men såååå duktig du är då... för både du och företagaren har ju så enormt höga räntor på era usla bankkonto i dagens samhälle... Hhmm... ...ja... jättelöjligt var ordet !
Nä men sååå otrevlig du är då...
De större företagen som el och telebolag blir det mycket ränta förnär alla betalat i förtid.
 
Nån måste alltid ta en viss kreditrisk, och jag misstänker att det inte är så många kunder som är beredda att betala en hantverkare i förskott. Alltså borde det ligga i hantverkarens intresse att kunna erbjuda kunden kredit i alla fall fram tills jobbet är klart.

Tycker man som hantverkare att det är för stor kreditrisk får man försöka komma överens med kunden om delbetalningar, eller helt enkelt tacka nej till jobbet.

Visst kan det vara så att det är en risk eller rentav uppstår en räntekostnad, men det är ju såna saker som hantverkaren ska täcka med sina marginaler. Och så ser det ju ut i hela levarantörskedjan. Fabrikerna tillverkar sakerna innan det är nån som köpt dem, grossisterna köper in sakerna innan nån har köpt dem osv. Annars får man inte särskilt många kunder.
 
hantverkare1 skrev:
Men jag förstår fortfarande inte varför man SKA ge 30 dagars kredit till alla kunder??.
Därför att du vill ha kunder. Och konkurerar med andra hantverkare som gör det.

I princip är det väl upp till dig att bestämma om du vill erbjuda betalning via faktura - med allt det innebär - eller inte. Och upp till dina kunder att bestämma om de vill anlita dig - eller den hantverkare som erbjuder den mer praktiska för kunden faktura betalning.
 
Visst ska man göra som man vill men jag har svårt att tro att någon väljer bort en hantverkare pga 10 vs 30 dagar. Det är (borde vara) andra saker som styr.
 
Mikael_L
hantverkare1 skrev:
Det var ju det jag menade men alla var helt plötsligt emot mig och skulle ha 30 dagar, annars var det oseriöst och ett tecken på likviditetsproblem.
Det känns som att det är svar du hänger upp dig på.

Men jag skrev aldrig att det är oseriöst eller att det är ett tecken på likviditetsproblem.

Jag skrev att man kan fundera lite på hur olika kunder uppfattar det som. Det blir kanske tokigt ifall några kunder anser dig snikig och gniden eller blir orolig för din likviditet. Det är inte något likhetstecken med likviditetsproblem, men det räcker kanske att någon kund blir orolig över detta för att all vinst med att få in pengarna några dagar tidigare blåser bort i en missad god affär.

Men det är fritt för både kunder och näringsidkare att bestämma sig för sina villkor och principer och/eller avtala fritt om sådana här saker.
Jag garanterar dig att det finns många kunder som aldrig ens skulle börja fundera över anledningar och många kunder bryr sig inte heller.
Men det finns kanske några som låter sådana här villkor styra valet av hantverkare.


Sen finns det givetvis en annan sida också. Om en kund själv har så dålig likviditet att fakturering på mindre än 30 dagar stjälper allt så är det nog en kund som man inte så gärna tar, iaf om det finns andra att välja. :)


Alla affärer har ju (minst) två parter och därmed två sidor.
 
Nerre skrev:
Nån måste alltid ta en viss kreditrisk, och jag misstänker att det inte är så många kunder som är beredda att betala en hantverkare i förskott. Alltså borde det ligga i hantverkarens intresse att kunna erbjuda kunden kredit i alla fall fram tills jobbet är klart.

Tycker man som hantverkare att det är för stor kreditrisk får man försöka komma överens med kunden om delbetalningar, eller helt enkelt tacka nej till jobbet.

Visst kan det vara så att det är en risk eller rentav uppstår en räntekostnad, men det är ju såna saker som hantverkaren ska täcka med sina marginaler. Och så ser det ju ut i hela levarantörskedjan. Fabrikerna tillverkar sakerna innan det är nån som köpt dem, grossisterna köper in sakerna innan nån har köpt dem osv. Annars får man inte särskilt många kunder.
Jag har aldrig påstått att man ska betala i förskott men när arbetet är klart och godkänt så...
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
geekling skrev:
Därför att du vill ha kunder. Och konkurerar med andra hantverkare som gör det.

I princip är det väl upp till dig att bestämma om du vill erbjuda betalning via faktura - med allt det innebär - eller inte. Och upp till dina kunder att bestämma om de vill anlita dig - eller den hantverkare som erbjuder den mer praktiska för kunden faktura betalning.
Jag tror inte att kredittiden på fakturan är det man väljer hantverkare på, jag hoppas inte det iaf då jag har enormt mycket att göra och har 30 dagar på mina fakturor.
Jag hoppas att jag har jobb för att folk är nöjd med mina insatser och inte för att jag har längre kredittid än andra.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Det känns som att det är svar du hänger upp dig på.

Men jag skrev aldrig att det är oseriöst eller att det är ett tecken på likviditetsproblem.

Jag skrev att man kan fundera lite på hur olika kunder uppfattar det som. Det blir kanske tokigt ifall några kunder anser dig snikig och gniden eller blir orolig för din likviditet. Det är inte något likhetstecken med likviditetsproblem, men det räcker kanske att någon kund blir orolig över detta för att all vinst med att få in pengarna några dagar tidigare blåser bort i en missad god affär.

Men det är fritt för både kunder och näringsidkare att bestämma sig för sina villkor och principer och/eller avtala fritt om sådana här saker.
Jag garanterar dig att det finns många kunder som aldrig ens skulle börja fundera över anledningar och många kunder bryr sig inte heller.
Men det finns kanske några som låter sådana här villkor styra valet av hantverkare.


Sen finns det givetvis en annan sida också. Om en kund själv har så dålig likviditet att fakturering på mindre än 30 dagar stjälper allt så är det nog en kund som man inte så gärna tar, iaf om det finns andra att välja. :)


Alla affärer har ju (minst) två parter och därmed två sidor.
Då missförstod jag bla dig. Det var inte meningen.

Självklart är det som du säger att det finns många sätt att se på saken.
Händer till och med ibland att kunder kommer med kontanter när man är klar, någon gång till och med innan man hunnit ur bilen första byggdag.
 
Nerre skrev:
Ja, men juridiskt sett så är du skyldig att betala även om du inte fått faktura. Överenskommelse om när och hur betalning skall ske görs vid beställningen (det är då bägge parterna godkänner de villkor man har enats om).

Fast det är klart att det kan vara svårt att betala om man inte vet hur stort beloppet är. Men just eftersom överenskommelsen om betalning gjordes vid beställningen så ligger ansvaret då på dig att ta reda på beloppet om fakturan verkar blir bortglömd.

Att säljaren glömmer att skicka en faktura är alltså inte acceptabelt skäl att låta bli att betala.
Det är det nog inte många som känner till. De flesta anser nog att det är den som vill ha betalt som får se till att betalningen sker. Men för att övertyga dessa är det lika bra att du visar en länk till den aktuella lagen. Fram tills dess kommer de flesta att fortleva i sin gamla vantro.

Jag är också nyfiken på vilket straff man får, om man underlåter att påminna om fakturan.
 
  • Gilla
Stefan Bengtsson
  • Laddar…
AnneFi skrev:
Nä men sååå otrevlig du är då...
De större företagen som el och telebolag blir det mycket ränta förnär alla betalat i förtid.
Ber så hemskt mycket om ursäkt men det var absolut inte otrevligt menat... :)
Jag förstår ditt tänk när det gäller sådana gigantiska företag men här snackas det om små hantverkarfirmor. ;)
Knappast några Svenssons som anlitar PEAB, SKANSKA, NCC eller liknande va... ;)
 
Nerre skrev:
Nån måste alltid ta en viss kreditrisk, och jag misstänker att det inte är så många kunder som är beredda att betala en hantverkare i förskott. Alltså borde det ligga i hantverkarens intresse att kunna erbjuda kunden kredit i alla fall fram tills jobbet är klart.
Självklart ger man kredit tills arbetet är utfört och godkänt av kunden om man är seriös. :)

Kommer hantverkaren och ska ha förskott för att kunna handla in material hade jag dragit öronen åt mig iaf... ;)

Är det en helt nystartad firma kan de ha svårt innan de blir godkända hos en del leverantörer men då löser man som företagare det på något annat vis... :)


MathiasS skrev:
Visst ska man göra som man vill men jag har svårt att tro att någon väljer bort en hantverkare pga 10 vs 30 dagar. Det är (borde vara) andra saker som styr.
Självklart är det inte så att detta styr valet av hantverkare.

Jag skriver t.ex alltid på mina offerter följande text:
"Emotser 50% vid arbetets start och slutlikvid senast 10 dagar efter arbetets slutförande."

Då har jag garderat mig ifall jag känner mig tveksam på kundens kreditvärdighet så jag kan fakturera och rädda hem en del pengar innan jag utför arbetet och jag har talat om att det är 10 dagar som gäller. No Problemas. :)

Dock har jag aldrig använt mig av denna möjligheten då jag inte känt det nödvändigt men jag har däremot haft två kunder under årens lopp som betalat in halva det offererade beloppet till mig utan att jag fakturerat dem det. ;)
 
AnneFi
Paul-Staffanstorp skrev:
Ber så hemskt mycket om ursäkt men det var absolut inte otrevligt menat... :)
Jag förstår ditt tänk när det gäller sådana gigantiska företag men här snackas det om små hantverkarfirmor. ;)
Knappast några Svenssons som anlitar PEAB, SKANSKA, NCC eller liknande va... ;)
Jag läste bara TS och där tolkade jag det som vilken faktura som helst och inte som att den tvunget skulle komma från en Liten firma.
 
AnneFi skrev:
Jag läste bara TS och där tolkade jag det som vilken faktura som helst och inte som att den tvunget skulle komma från en Liten firma.
Inte vet jag vad TS syftade på men eftersom det är ett "byggahus"-forum och i en underkategori som heter "hantverkare" och Svenssons knappast anlitar de stora jättarna vid renoveringsprojekt så tog jag för givet att det som diskuteras är små hantverksfirmor eftersom det är de som utför arbete till privatpersoner... :)

Det borde ju knappast vara stora el eller telebolag han syftar på i detta forumet iaf. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.