hantverkare1 skrev:
Varför blanda in banker, factoringbolag osv?
För att göra det smidigare för kunden?
 
Mikael_L
hantverkare1 skrev:
Jag förstår hur du tänker men...

Varför inte bara göra det enklast möjliga alternativet?

Hantverkaren utför arbetet, kunden godkänner, hantverkaren fakturerar, kunden betalar.
Färdigt!
Ja det är väl det vanligaste.

Men om någon hantverkare vägrar ligga ute med pengarna men kunderna önskar lite betalningsfrist så finns det ju lösningar på det, som jag och Nerre nämnde.


Jag fattar knappt vad vi diskuterar. Mathias har väl flera gånger skrivit vad det hela handlar om. Vilken affärsmodell man väljer + vilket avtal som sluts med kunden - och detta är fritt att välja.

Inget är mer rätt än något annat, vissa upplägg kanske ratas av vissa kunder, andra ratas av vissa hantverkare. Men i slutänden verkar alla hitta något som funkar. :)
 
MathiasS skrev:
Jag förstår inte varför. Hur jag betalar fakturan bryr sig väl inte skatteverket om?
Att utfärda en faktura och sedan ta betalt med kort är inga problem.

Det som är lite skumt är att Mervärdesskattelagen kräver fakturering av byggrelaterade tjänster inom två månader, men jag antar att det hänger samman med att det är omvänd moms mellan byggföretag.
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Handlar nog mest om att man börjat så här en gång i tiden och det har fungerat bra och sen blir det aldrig av att man tar tag i och ändra på det hela... ;)
Kanske så att man har för mycket annat som man hellre lägger tiden på...som att arbeta typ ;)

Samtidigt som alla kunder hittills varit nöjda med denna modellen och aldrig ifrågasatt något annat.
Det är ju faktiskt inte bara kunderna som har ett intresse av att detta är korrekt. Förr eller senare (uppenbarligen senare i ditt fall eftersom problem är ovanligt) så blir du oense om avtalad leveranstid, eller om arbetet utförs till fast pris eller inte osv osv osv. En korrekt offert/avtal finns ju där lika mycket för att skydda dig som säljare.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
ullberg
Mikael_L skrev:
Jag fattar knappt vad vi diskuterar. Mathias har väl flera gånger skrivit vad det hela handlar om. Vilken affärsmodell man väljer + vilket avtal som sluts med kunden - och detta är fritt att välja.
Håller med, det är egentligen en ickefråga

Mikael_L skrev:
Inget är mer rätt än något annat, vissa upplägg kanske ratas av vissa kunder, andra ratas av vissa hantverkare. Men i slutänden verkar alla hitta något som funkar. :)
Det är istället här jag tror diskussionen (och att det alltid blir som det blir med hantverkare kontra andra på BH). När man tänker kring detta så måste man lägga på den extra komplexitet som uppstår i och med den svenska kulturen att ha svårt att ta en diskussion (ja undantag finns) och acceptera saker som man inte gillar med näven knuten i fickan snarare än i luften.

Detta gör att folk får fakturor på 10 dagar och irriterar sig över att det inte är 30 dagar som man hade trott men ändå betalar på 10 och nämner inget mer. Det är också det som gör att hantverkare skriver 10 dagar men tycker egentligen att man ska betala omedelbart, utan att kommunicera det till kunden. Det är också här diskussionerna på BH uppstår, för det är här man lyfter handen ur fickan och säger vad man tycker. Gör det i kund / leverantörsrelationen istället...

Detta blir speciellt påtagligt då privatkunder ofta är ganska dåliga beställare och små bolag har en del att lära kring tydlighet och professionalism i kundkontakten (mitt eget inkluderat, så känner er inte alls utpekade, så är det helt enkelt med små bolag)
 
Rent juridiskt gäller att även om betalningsvillkoret på fakturan anges till kortare tid, till exempel 10 dagar, får dröjsmålsränta inte debiteras tidigare än 30 dagar efter fakturadatumet.
Vill man avtala om och betala tidigare än 30 dagar står det ju fritt. Vanligtvis styr relationen med hantverkaren, t ex en önskan om ett fortsatt gott samarbete.
 
Jag plockar upp en gammal tråd, men iallafall; idag fick jag betalt av två kunder långt före sista betalningsdatum, den ena på ett ganska stort belopp (>100 000), av den enkla anledningen att de var så nöjda med jobbet att de ville markera detta bl.a. genom att betala fakturan omgående. Framöver kommer jag att ge just de här kunderna lite extra uppmärksamhet när de hör av sig och vill ha något jobb utfört.
Det är inget annat än enkel psykologi; ge mig mina pengar omgående så kommer jag att hysa positiva känslor för dig i framtiden.
 
  • Gilla
larsson r och 4 till
  • Laddar…
Tiofingers-Perra skrev:
...av den enkla anledningen att de var så nöjda med jobbet att de ville markera detta bl.a. genom att betala fakturan omgående.
Hur vet du det?
 
andersmc skrev:
Hur vet du det?
För att de sa det.
 
  • Gilla
nino och 2 till
  • Laddar…
dom var ju knappast så missnöjda med jobbet att dom betalade 100.000:- långt innan förfallodatumet....
 
  • Gilla
Tiofingers-Perra
  • Laddar…
AnneFi
Är hantverkaren extra nöjd med en som kund om de inte skickar någon faktura?
 
AnneFi skrev:
Är hantverkaren extra nöjd med en som kund om de inte skickar någon faktura?
Förmodligen har han klantat till det och skäms för mycket för att våga fakturera.

Kolla NOGA igenom vad som gjorts.

:)
 
AnneFi
hantverkare1 skrev:
Förmodligen har han klantat till det och skäms för mycket för att våga fakturera.

Kolla NOGA igenom vad som gjorts.

:)
Haha! Vi är nöjda dock blev det fel med offerten där det stod "att betala efter rot" fick vi veta efter att arbetet var gjort att den summan var vad vi fick dra av på rot. Så där är kanske mer jobb med fakturan eller något för vi tänker inte betala mer än vad som stod. Eller rättare sagt vi har faktiskt inte råd att fakturan ökar till det dubbla
Vi påminde om fakturan i veckan så jag hoppas den kommer snart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.